پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گزارش تحلیلی

نقش جدی اثر سی ان ان در تصمیات و راهکارهای دولت بسیار بالا است، خبری که شتاب‌زا، عاطفی و برجسته سازی در آن سه رکن اصلی خبر است و شنونده درمورد آن تحقیق نمی‌کند.

منتشر شده در 6 آذر 1401
در سرویس

امروزه مشاهده می‌شود که برخی از تصمیم‌گیری‌های دولت مردان خارجی برای بعضی از مناطق حاصل یک خبر بوده که درمورد صحت آن تحقیق نشده بود به دلیل آن که باید در آن واحد در آن موضوع تصمیماتی گرفته می‌شد. در این گزارش گزارشات سی ان ان برای ایران بنام اثر سی ان ان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 اثر سی‌ان‌ان (CNN EFFECT) یعنی جریان‌سازی رسانه‌ای برای هدایت سیاست خارجی با تمرکز بر مداخله امنیتی و نظامی.

رسانه

مشهور است سخنگوی وزارت خارجه آمریکا زمانی گفته بود: «امروز دیگر عجیب نیست که خبرنگار سرویس خارجی سی‌ان‌ان فوراً از من بخواهد که نظرم را درباره یک حادثه آن سوی جهان بگویم، پیش از آن که حتی فرصت داشته باشم گزارشی دقیق و کامل از سفارتمان دریافت کنیم. این اثرِ در بوسنی، کویت، سوریه و … آزموده شده و با گزارش اخیر در مورد ادعای تجاوز به بازداشتی‌ها در مورد ایران به کار گرفته شده. گزارش اخیر، ادعای تجاوز به بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر را مطرح کرده بود و البته شش مورد را به تمامی بازداشتی‌ها تعمیم داده بود. اثر سی‌ان‌ان مختص سی‌ان‌ان نیست. سه پیامد اصلی اثر سی‌ان‌ان عبارتند از شتاب‌زا کردن تحولات به این معنا که سیاستمداران تحت هجوم رسانه‌ها فرصتی برای تأمل و تحقیق پیدا نکنند. بازدارندگی با تکیه بر تصاویر عاطفی و برجسته‌سازی. اثر سی‌ان‌ان، سیاستمدار را مجبور می‌کند بدون بررسی و ارزیابی کافی دست به تصمیماتی بزند که کاملاً متأثر از رسانه‌هاست و با واقعیت نسبتی ندارد. به‌رغم تدریس این اثر در علوم ارتباطات و افشای تکنیک‌های عملیات روانی همچنان اثر سی‌ان‌ان در تأثیرگذاری بر سیاستمداران، نقش جدی دارد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/24695

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی