پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کشورهای توسعه یافته در اهمیت دادن به فضای مجازی و حکمرانی بر داده‌ها با یکدیگر در رقابت شدیدی هستند، صرفا به این دلیل که متوجه اهمیت و لزوم آن بر خلاف ایران هستند.

منتشر شده در 9 اردیبهشت 1403

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ چندی قبل سنای آمریکا به نفع قانونی رای داد که به شرکت چینی فرصت می‌دهد تیک‌تاک را به آمریکا واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت این اپلیکیشن ویدئویی محبوب روبرو خواهد شد.  لایحه‌ای که توسط مجلس سنا ایالات متحده به‌منظور «فیلترشدن یا فروش تیک تاک» تصویب شده بود، حالا با امضای «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، به یک قانون تبدیل شده است که چین را دچار یک چالش جدی برای تصمیم‌گیری کرد!

کنگره اعلام کرده این لایحه را به دلیل نگرانی‌های امنیتی ناشی از ارتباط تیک‌تاک با چین تصویب کرده است. آن‌ها می‌گویند ریسک‌های امنیتی وجود دارد که دولت چین بتواند از ByteDance برای دسترسی به داده‌های حساس متعلق به ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی آن یا برای انتشار تبلیغات استفاده کند. این قانون به تیک‌تاک اجازه می‌دهد در صورتی که ByteDance آن را ظرف ۲۷۰ روز، یعنی حدود ۹ ماه، بفروشد، به فعالیت خود در ایالات متحده ادامه دهد. این ضرب‌الاجل توسط رئیس‌جمهور قابل تمدید به یک سال است.

شاید هر کشور دیگری به جز چین بود به راحتی در ازای دریافت پول و امتیازات خاص همان ابتدای کار بدون هیچ سماجتی تیک‌تاک را واگذار می‌کرد تا دردسر مواجهه با آمریکا را از سر نگذراند ولی فرق چین با سایر کشورها در اینست که اهمیت حفظ اطلاعات یا به عبارتی حکمرانی بر داده‌ها را می‌داند و نمی‌خواهد اطلاعات کاربران تیک‌تاک به راحتی نصیب آمریکا شود در نتیجه اقدام به یک حرکت انتحاری می‌کند تا این اپلیکیشن ویدیویی را واگذار نکند.

الگوریتم‌هایی که تیک‌تاک برای فعالیتهای خود باز آن استفاده می‌کند، برای مجموع فعالیت‌های بایت دنس که مالک چینی تیک‌تاک است، اساسی به نظر می‌رسد و از این رو، منابع آگاه می‌گویند فروش این اپلیکیشن به یک شرکت آمریکایی به همراه الگوریتم آن، بسیار بعید است.

این منابع آگاه به رویترز گفتند: تیک‌تاک، سهم کمی از کل درآمد و کاربران فعال روزانه بایت دنس را به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین شرکت مادر این اپلیکیشن ویدئویی، ترجیح می‌دهد در بدترین سناریو، این اپلیکیشن را در آمریکا تعطیل کنند تا اینکه آن را به یک خریدار بالقوه آمریکایی بفروشند. این تعطیلی، تاثیر محدودی بر کسب و کار بایت دنس خواهد داشت و در عین حال، این شرکت مجبور نخواهد بود الگوریتم اصلی خود را به شرکت دیگری بدهد.

چرا قانونمند شدن فضای مجازی در ایران فاقد اهمیت است؟

قانونمند نبودن فضای مجازی و عدم وجود حکمرانی داده‌ها در ایران تبدیل به یک حسرت دائمی شده است، شاید این جدال بین چین و آمریکا برای به دست آوردن اطلاعات کاربران تیک‌تاک و تحت سلطه خود درآوردن این اپلیکیشن ویدیویی  تلنگری برای مسئولین، مردم یا حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی باشد که متوجه اهمیت ماجرا و تاثیزگذاری آن بشوند.

قانونمند شدن این فضا و حکمرانی‌داده‌ها تحت قوانین محکم و منسجم داخلی همیشه عده‌ای را دچار ترس و وحشت می‌کند، غالبا افرادی هستند که عادت به سواستفاده از فضای سایبری به جای استفاده درست و معقول دارند و نمی‌خواهند سود حاصل از این سواستفاده را از دست بدهند. متاسفانه کاربران عادی شبکه‌های اجتماعی بدون مطالعه و تحقیق درست و منصفانه از این افراد تقلید می‌کنند و باعث می‌شوند کشور از نظر امنیت روانی حاصل از حکمرانی‌داده‌ها همیشه دچار خلا باشد.

بستن فضای مجازی بی‌عقلی است مدیریت لازم است

رهبر معظم انقلاب همواره ضمن اینکه به مزایای استفاده درست از فضای مجازی اشاره کرده اند نسبت به رها بودن این فضا هم دغدغه هایی داشته اند. ایشان در بیاناتی که در 13 اردیبهشت 1395 داشتند می فرمایند: ما نمی‌گوییم این راه (اینترنت) را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به‌عنوان این فضای مجازی و به‌قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ درست می‌کنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند، ما چرا نمی‌کنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها می‌کنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکی از مسئولین هم همین‌ها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است.

رهبر معظم انقلاب همچنین 22 تیر ماه 1399 تاکید می کنند: مسئله‌ مدیریّت فضای مجازی جزو مسائل مهمّ ماست که این مسئله، مسئله‌ بلندمدّت هم نیست؛ مسئله‌ کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت و جزو مسائل نزدیک ماست که باید [به آن توجّه بشود] و امثال اینها مسائل کلیدی‌ای وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای اول فرودین ماه 1400 هم نسبت به رها بودن فضای مازی انتقاد می کنند و می فرمایند: متأسفانه در فضای مجازی کشور ما هم که آن رعایت‌های لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمی‌گیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اعمال مدیریت می‌کنند (در حالی که) ما افتخار می‌کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم، این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد…، نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند.

با توجه به مباحث مطرح شده و نگرانی‌هایی که نسبت به رها بودن فضای مجازی وجود دارد و همچنین با توجه به خطراتی که این بی قانونی می تواند در آینده با توجه به گسترش فضای مجازی داشته، بسیاری از کارشناسان، نمایندگان مجلس و خانواده هایی که نگران دسترسی آزاد فرزندان خود به فضای مجازی هستند، معتقدند این فضا باید مدیریت درستی داشته باشد و استفاده از آن برای کاربران امن باشد به گونه ای که جریان های مختلف که به دنبال سواستفاده از این فضا هستند نتوانند به راحتی دست به اقدامات خود بزنند.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/168851

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی