پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی محتوای منتشر شده حول موضوع حجاب در شبکه های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم دیگر معترض به وضع بدحجابی نیستند، بلکه معترض به گسترش بی عفتی و برهنگی در جامعه هستند. ویدیوها و تصاویر منتشر شده از هنجارشکنان در فضای مجازی به خوبی این موضوع را تایید می‌کند.

منتشر شده در 8 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ اولین جرقه‌های لزوم رعایت حجاب و مقابله با بی عفتی در جامعه اسلامی پس از انقلاب در ۱۵ اسفندماه سال ۱۳۵۷ زده شد چرا که حضور زنان بی‌‌حجاب در اماکن عمومی به خصوص ادارات و سازمان‌‌ها باعث شد تا امام خمینی (ره) به این موضوع واکنش نشان دهد. ایشان فرمودند: وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه‌های اسلامی نباید زن‌‌ها لخت بیایند. زن‌‌‎ها بروند، اما باحجاب باشند. مانعی ندارد بروند کار کنند، لیکن با حجاب شرعی باشند.

از آن زمان بیش از ۴۰ سال گذشته است و سیر ناهنجاری‌های بدحجابی در این مدت از پوشیدن مانتوهای کوتاه، بدن‌نما و چسبناک شروع شد و بعد به ساپورت‌پوشی، مانتوهای جلوباز و ولنگاری در فضای مجازی رسید و البته اکنون هم به مرحله کشف کامل حجاب رسیده است و باز مسئولان همچنان تاکید بر فعالیت‌های فرهنگی دارند!

دیدگاه‌های مختلف در موضوع گسترش بدحجابی

بی عفتی در جامعه

در این اثنا، برخی کارشناسان رویکردهای مختلفی برای مقابله با بی‌حجابی و بدحجابی دارند. برخی معتقدند که باید حجاب قانونی برداشته شود و حجاب اختیاری شود! این دیدگاه با مخالفت بیش‌تر مردم روبروست؛ زیرا می‌دانند در صورت رهاسازی پوشش و برداشتن حدود قانونی آن، طبیعی است که هیچ حدی برای پوشش نمی‌توان تصور کرد و بدپوششی تا برهنگی و ارتباطات نامشروع علنی و ناهنجاری‌های پیرامون آن پیش خواهد رفت. به تدریج هم که شرایط عادی شده، به تبع آن حریم عفت و حیا در جامعه از بین خواهد رفت و جامعه شاهد افزایش چشمگیر پویش همجنس‌‌گرایی و هم‌آغوشی و … خواهد بود.

گروهی دیگر از مسئولان سکوت در این زمینه را بهتر می‌دانند؛ چون فکر می‌کنند مساله حجاب و لزوم حد پوشش در حریم اجتماع، به دلایلی نظیر شرایط بحرانی کشور، وجود انبوه مشکلات اقتصادی از جمله معیشت جزو اولویت‌های نظام نیست و صد البته مطرح کردن مساله عفاف و حجاب در چنین شرایطی به مصحلت کشور نیست و انجام کارهای فرهنگی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در درازمدت کافی است!‌ این نگاه مسبوق به سابقه در دولت‌های مختلف در مواجهه با مساله حجاب است که به نظر می‌رسد با تغافل و تساهل کار را به اینجا رسانده و پروژه اندلس‌سازی ایران با شتاب بیش‌تری پیش می‌رود.

دیدگاه سوم، خواستار استفاده از یک فرآیند هوشمند و دقیق در کوتاه‌مدت و بلندمدت است تا به جای پاک کردن صورت مساله و ارائه نظرات شعاری، این دغدغه را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی تعریف کند.

نظر مردم چیست؟

بررسی محتوای منتشر شده حول موضوع بدحجابی در جامعه نشان می‌دهد که مردم دیگر از این اتفاق با نام بدحجابی یا بی حجابی یاد نمی‌کنند! بلکه آنها از گسترش برهنگی در جامعه به تنگ آمده‌اند و آنرا دستپخت دو گروه ابتدایی می‌دانند که پیش‌تر به خط فکری آنها اشاره شد.

مردم معتقدند سکوت و بی توجهی مسئولین در این حوزه باعث شده تا هنجارشکنان پایشان را فراتر از بدحجابی گذاشته و رسما به شکلی برهنه در جامعه حضور پیدا کنند.

مهندس خبرنگار

فخریان

لیدا احمدی

سید تاج الدین ایزدگشب

تاج سرتون

حسین فیزی

طنین

اسد مهدی

هایدی

طرح مقابله با برهنگی (نور)

طرح مقابله با برهنگی (نور)

15 فروردین 1402 بود که مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام فرمودند: در مسئله‌ی پوشش، خب بله، مسئله‌ی حجاب محدودیت شرعی و قانونی است؛ آنجا محدودیت دولتی نیست، قانونی است و شرعی است؛ کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعا نمیکنند؛ من میدانم.

به هر حال، این مسئله قطعا حل خواهد شد. امام، در اولین هفته‌های انقلاب، مسئله‌ی حجاب را الزاما و قاطعا بیان کردند؛ جزو کارهای اوایلِ امامِ راحل (رضوان الله علیه) این بود. حالا هم حل خواهد شد ان‌شاءالله. منتها همه توجه داشته باشند که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. مسئولین برنامه داشته باشند و دارند؛ ان‌شاء‌الله این کار با برنامه دنبال بشود.

همین سخنرانی رهبری سبب شد تا متولیان موضوع حجاب اینبار با جدیت بیشتری هم به مطالبه رهبری و هم به مطالبه مردم در راستای مقابله با هنجارشکنان و تخطی‌گران از قانون ورود کنند. شنبه، ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ درست 10 روز پس از سخنرانی رهبر انقلاب بود که فرماندهی انتظامی کشور رسما خبر از آغاز طرح نور برای برخورد با کشف حجاب داد. عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که این طرح در همه معابر و اماکن عمومی کلید خورده است و البته تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و روایت برخی از شهروندان هم این موضوع را تایید کرد.

کم تر از یک هفته پس از اجرای این طرح، گزارش‌های میدانی و بررسی‌های دقیق با ابزار هوشمند نشان‌ داد که وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح مطلوب‌تر بوده و این شرایط رفته رفته بهتر نیز شده است.

از همین رو فراجا در اعلامیه‌ای عنوان کرد براین اساس اجرای طرح نور منطبق با خواست و ساخت عمومی جامعه و مسئولین اجرایی کشور و براساس وظایف محوله به پلیس بعنوان مجری قانون در کنار دیگر ماموریت‌ های امنیتی و انتظامی، تداوم خواهد داشت و برخی شیطنت‌های رسانه‌ای توسط جریان سازی معاندین در اجرای سناریو های ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت. ناگفته پیداست که پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد.

اجرای طرح مقابله با برهنگی (نور) توسط فراجا و اقبال عمومی صورت گرفته از آن نشان می‌دهد که این طرح تا حدودی توانسته پاسخگوی مطالبات مردم در راستای مقابله با برهنگی در جامعه باشد. اما تحقق کامل مطالبه مردم در موضوع مقابله با گسترش برهنگی در جامعه نباید به اجرای مقطعی طرح نور ختم شود، بلکه لزوم تداوم این طرح و همچنین همکاری تمامی ۳۲ دستگاه متولی موضوع عفاف و حجاب در این برهه زمانی بیش از پیش حس می‌شود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/168675

اخبار پیشنهادی

نظرات

3 پاسخ

  1. به درستی از این طرح نام بردید، طرح نور نه، طرح مقابله با برهنگی عبارت بهتری است

  2. واقعا پوشش در معابر وضع مناسبی نداره!! جرات نداریم بچه هامونو ببریم بیرون

  3. چقدر حال و روز فعلی جامعه ایران مثل جامعه روسیه در جنگ سرد با آمریکاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی