پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اقدامات لازم در جنگ سایبری؛

یکی از کاربران فضای مجازی درباره تغییر دامنه سایت‌ها در رشته توییتی نوشت: آمریکا بعد از تحریم‌های متعدد دنیای واقعی به تحریم‌های فضای سایبری روی آورده است و الان سوال اینجاست چرا همچنان عده‌ای علاقمند به امکانات آمریکایی هستند؟

منتشر شده در 29 آذر 1401

کاربر امیرپاسا در شبکه اجتماعی توییتر به مسئله تغییر دامنه آمریکایی”.com” به شرکت های پرداخت یار به دامنه ایرانی”ir.” پرداخت و نوشت:

اینکه آمریکا از تحریم های دنیای واقعی روی به تحریم های حوزه سایبر آورده که غیر قابل انکار است! پس چرا یه عده مخالف تغییر دامنه آمریکایی”.com” شرکت های پرداخت یار به دامنه ایرانی”ir.” هستن؟

امیر پارسا

شاپرک به شرکت های ارائه دهنده درگاه بانکی که به پرداخت یار معروف هستن نامه زده که با توجه به احتمال مسدود شدن دامنه “com.” دامنه خودتون به “.ir” انتقال بدید که مشکلی براتون پیش نیاد!

Image

 دامنه .com در سال ۱۹۸۵ توسط وزارت دفاع آمریکا ایجاد شد. بعد از مدتی، در ژانویه 1993، بنیاد ملی علوم آمریکا مسئولیت نگهداری و پشتیبانی آن شد.
در ادامه این بنیاد مسئولیت ثبت و فروش این دامنه رو به شرکت Network solutions داد.

Image

شرکت Network solutions به یک شرکت بزرگتر بنام Verisign که تحت نظارت وزرات بازرگانی آمریکا بود، فروخته شد و در سال 2012 هم وزارت بازرگانی آمریکا قرارداد ثبت دامنه “.com” رو بین verisign و آیکان که مسئول مدیریت دامنه‌های کشوری و عمومی رو برعهده داره، تمدید کرد.

Image

 خلاصه بخوام بگم سال هاست که دامنه “.com” به صورت غیرمستقیم تحت نظر وزارت بازرگانی آمریکاست. وزارتخانه ای که هر لحظه میتونه به بهانه تحریم دامنه استارت آپ های ایرانی رو ببنده!

Image

وزارت ارتباطات سال ۸۹ به دستگاه های دولتی یه مهلت 6ماهه داد که دامنه و هاست سایت هاشون رو به داخل بیارن حتی از طرف سازمان فناوری اطلاعات پیشنهاد شده بود سایت هایی که به این دستور عمل نکردن مسدود بشن شاید سایتی مسدود نشد ولی خیلی از سایت ها به داخل منتقل شدن و روند خوبی بود.

گذشت تا اینکه سال97 تقریبا برای اولین بار و بطور رسمی تحریم های آمریکا در حوزه سایبر هم اعمال شد و شرکت آمریکایی دیجیتال اوشن که فضای ابری ارائه میداد یکباره گفت بخاطر تحریم ها تمام “host” ها بر روی دایمن های ایرانی غیر فعال میشه!

Image

اون زمان تنها راه حلی که پیشنهاد میشد این بود که میگفتن بجای شرکت های آمریکایی از شرکت های اروپایی دامین بگیرید که مشکل تحریم ها و اینها حل بشه! کلا تفکر دولت و وزارت ارتباطات وقت این بود که اروپا، آمریکا رو ول میکنه میچسبه به ما! 

در سال 98 هم یک شرکت آمریکایی ثبت کننده دامنه باعث از دسترس خارج شدن سایت های ایرانی مثل آپارات، فرارو، بانک سامان و خبرگزاری فارس شد و گفت بخاطر تحریم ها دیگه به ایرانی ها خدمات نمیده.

Image

 حتی در سال 1400 هم این جنگ سایبری علیه ایران ادامه داشت و وزارت دادگستری آمریکا دامنه‌های ۳۶ وب سایت‌ از رسانه‌های جمهوری اسلامی مثل پرس تی وی و العالم رو بدلیل مسخره نداشتن مجوز شرکتی که خدمات ارائه میداد از وزارت خزانه داری آمریکا مسدود کرد!

Image

این اواخر هم اگر از حذف پلتفرم های ایرانی از گوگل پلی و اپ استور بگذریم مسدود شدن دامنه ابر آروان مسئله ساز شد، نکته جالب اینجا بود که شرکت ارائه دهنده سرویس ابرآروان ایندفعه اروپایی بود و بخاطر تحریم ها، دامنه این شرکت رو مسدود کرد!

Image

 

Image

همه اینها رو مثال زدم که بگم نامه شاپرک به شرکت های پرداخت یار بخاطر اتفاقاتی بوده که در حوزه سایبر برای کشور افتاده و در وقت های مختلف مشکل ساز شده!
انتقال دامنه از “.com”به “.ir”از لحاظ فنی کار پیچیده ای نیست اما همین کار باعث میشه جلوی کلی خسارت به مردم و کشور گرفته بشه

شما فکر کنید روزی که با تحریم دامنه دات کام تمام پرداخت یارها با مشکل روبه بشن و تمام درگاه های بانکی که توسط این شرکت ها به سایت ها و فروشگاه ها داده شده از کار بیوفته! چه کسی جوابگوی خسارت وارد شده خواهد بود؟

انجمن فینتک و انجمن کسب و کارهای الکترونیکی که مخالف تغییردامنه سایت های پرداخت یار از یک دامنه ذاتا آمریکایی هستن، میتونن تضمین بدن هیچ اتفاقی برای دامنه این سایت ها نمیوفته و تعهد میدن که اگر خسارتی متحمل مردم بشه جبران میکنن؟

کمی تامل خواهشا!

Image

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/21963

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی