پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در اعتراض‌های اروپا و آمریکا گاهی یک خراش حتی به یک پلیس نمی‌افتد اما آن را با شورش‌های ایران مقایسه می‌کنند که از اول برای کشتن و دار زدن به راه می‌اندازند و بعضی جاها تلفاتِ نیروهای حافظ امنیت بیش از معترضان بوده.

منتشر شده در 18 اردیبهشت 1403
در سرویس

دانشطلب، کارشناس سیاسی در یادداشت خود در خصوص اعتراضات اروپا و آمریکا و نحوه برخورد نیروهای امنیتی آنها با این اتفاقات نوشت:

در اعتراض‌های اروپا و آمریکا گاهی یک خراش حتی به یک پلیس نمی‌افتد اما آن را با شورش‌های ایران مقایسه می‌کنند که از اول برای کشتن و دار زدن به راه می‌اندازند و بعضی جاها تلفاتِ نیروهای حافظ امنیت بیش از معترضان بوده.

دلیل اعتراضات غرب در مقایسه با ایران

اعتراض‌ها در غرب علت داخلی دارد و هیچ دشمن خارجی در کار نیست که برای سقوط و تجزیه‌شان پول خرج کند و شبکه بسازد یا آشکارا از کسانی که به خیابان ریخته‌اند پشتیبانی کنند و حرکت‌شان را «انقلاب» بخوانند.

پلیس در غرب آموزش‌دیده و مسلط است چون دولت‌شان نه سال‌ها زیر تحریم و تهاجمِ سیاسی که همزمان ثروتمند و توانمند بوده. قادرند حداکثرِ امکانات را برای پلیس فراهم بیاورند و سطح‌ بالایی از درآمد و آموزش را به‌شان برسانند.

جوامع غربی به خاطر غارت‌گری دولت‌هایشان چند دهه در رفاه و آرامش بوده‌اند اما امثالِ ایران برعکس، به خاطر ضعفِ دولت‌ها غارت شده‌اند و هر روز به چشم دیده‌اند که ثروت‌شان از دست می‌رود و خودشان فقیر می‌مانند.

مقایسه تنش در غرب با ایران

پس از جنگ‌های جهانی هیچ تنش و تهدیدی مرزهای غرب را به لرزه نیانداخته اما ایران پس از انقلاب یا در جنگِ مستقیم بوده یا همسایگانش را اشغال کرده‌اند یا با حمایت از تروریسم باتلاق‌هایی از جنگ نیابتی برایش ترتیب داده‌اند.

اینها نکته‌های ساده‌ای هستند که انتظار می‌رود مردم عادی هم بفهمند و‌ دست از مقایسه بردارند اما سیاست در ایران آنقدر تباه و آلوده به نادانی است که آکادمیک‌ها و روشنفکرها هم مقایسه می‌کنند و حتی پلیس ایران را بدتر می‌دانند.

وقتی واقعیت‌ها بیرون می‌ریزد به جای اینکه در ارزش‌های لیبرال شک‌ کنند به ایران فحش می‌دهند. یادشان می‌رود خودشان از آنها الگوهای توسعه ساخته‌اند و دقیقا به همین دلیل سرکوب در غرب هیچ معنایی جز «فاجعه» ندارد.

غرب اگر با ایران مقایسه شود کارش تمام است، یعنی اصلا چیزی برای ارائه ندارد، نمی‌تواند الگو باشد‌. ما می‌گوییم غرب دارد طبیعتِ قدرت را نشان می‌دهد؛ که نظام‌ حقوقی سکولار و شعارِ آزادی و حقوق بشر نتوانسته مهارش کند.

هر کشوری حق دارد مهارهای خودش را مبتنی بر ارزش‌های خودش برای محدود کردن قدرت و خشونت به کار بگیرد‌ اما غرب و غرب‌گراها، در حالی که اسرائیل و سرکوب در دفاع از آن را توجیه می‌کنند، به ما درسِ حقوق بشر می‌دهند!

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/169756

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی