پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش جهت پرس بخوانید

نخستین کاروان‌های زائران ایرانی پس از وقفه ۹ ساله با حضور نماینده ولی فقیه در حج و سفیر عربستان در ایران در فرودگاه امام خمینی (ره) بدرقه و به حج عمره اعزام شدند.

منتشر شده در 3 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری؛  حج عمره از سر گرفته شد! این خبری است که در روزهای اخیر با بازتاب بالایی بین مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، علی الخصوص که چندی پیش (دی ماه سال 1402) هم وعده داده بودند ولی این وعده عملی نشده بود. مسئله اینجاست که چرا از سر گیری سفرهای حج عمره بعد از یک وقفه طولانی (9 سال) انقدر مهم و پررنگ شده است؟

ایران و عربستان هر دو کشورهای ثروتمند نفتی و موثر در منطقه هستند که با ایجاد تنش‌های در سال 94 روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد و این سال‌ها کشورهای متخاصم از هیچ تلاشی برای بالا نگه داشتن آتش تفرقه و اختلاف بین دو کشور دریغ نکردند. در سایه تحولات جدید منطقه زمزمه ­هایی مبنی بر کاهش تنش ­ها شنیده می­ شود که می­ تواند در صورت عملیاتی شدن منطقه ژئوپلیتیکی خلیج فارس را متأثر کرده و شرایط آینده منطقه را به لحاظ بستر‌های اقتصادی، امنیتی و نظامی بهبود بخشد.

دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی با کمترین ادعا و سر و صدا توانست ارتباط با عربستان را دوباره از سر بگیرد کاری که دولت‌ یازدهم و دوازدهم با همه شعارهایی که دادند نتوانستند از عهده آن بربیایند و روابط را بهبود ببخشند و باعث شد چیزی حدود 9 سال در اختلاف، قطع روابط و تعطیل بودن سفارت هر دو کشور سپری شود.

پایان اختلافات ایران و عربستان در دولت سیزدهم

در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ یی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد. (مشروح این توافق را در اینجا بخوانید)

حج عمره

در متن این بیانیه سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار جناب شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و دیپلماسی بر اساس پیوند‌های برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ؤگو کردند و دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸خورشیدی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی توافق کردند. همچنین دو کشور با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفتگو‌های انجام شده بین دوطرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفتگو‌های انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کردند.

اولین گروه عمره اعزام شد

سوم اردیبهشت‌ماه اولین گروه از زائران عمره از ۲ فرودگاه مشهد و امام خمینی (ره) به سرزمین وحی اعزام شدند. زائران از امروز سوم اردیبهشت تا ۱۳ اردیبهشت از ۱۰ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها جابه‌جا شدند و اولین گروه از زائران عمره از دو فرودگاه مشهد و فرودگاه امام خمینی (ره) به سرزمین وحی رفتند.

طی این ۱۰ روز ۲ پرواز از فرودگاه امام خمینی و یکی از فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها انجام شد و در مجموع ۲۲ پرواز انجام خواهد شد که در هر پرواز حدود ۲۶۰ زائر جابه‌جا خواهند شد. در طول این ۱۰ روز ۲۸۶۰ زائر از ۱۱ فرودگاه کشور و ۲۸۶۰ زائر از فرودگاه امام خمینی (ره) اعزام می‌شوند که در مجموع حدود ۵۷۲۰ زائر به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

فرق حج عمره با تمتع در برقراری ارتباط در چیست؟

از سال 1401 سفرهای حج تمتع برای افرادی که مستطیع و مشتاق بودند، از سر گرفته شد. برگزاری سفرهای حج تمتع در ایام ذی‌الحجه از واجبات دین است و رفتن به این سفر ربطی به روابط حسنه کشورها با عربستان و سیاست ندارد و صرفا برای انجام فریضه واجب الهی است ولی سفرهای عمره که اعمال مستحب است و عربستان سود کلانی از این سفرها می‌برد رابطه مستقیمی با رابطه دو کشور دارد و اگر روابط حسنه نباشد اجازه برگزاری سفرهای عمره داده نمی‌شود. همانطور که در این 9 سال اخیر به دلیل تیرگی روابط هیچ سفر عمره‌ای برگزار نشد.

دولت یازده و دوازده که ریاست آن بر عهده روحانی بود با همه ادعایش در مقوله توانایی مذاکره و ارتباط‌گیری با همه دنیا نتوانست روابط بین ایران و عربستان بهبود ببخشد و دیپلماسی برایش کارآیی نداشت اما در دولت سیزدهم، رئیسی توانست با گشودن باب مذاکره دستاورد بزرگی برای دستگاه فرهنگی و دیپلماسی جمهوری اسلامی به ویژه دولت انقلابی کسب کرد.

ارتباط ایران با عربستان و وحدت بین کشورهای نفت‌خیز دست دول غربی که سعی داشتند با اعمال نفوذ ثروت (نفت) کشورهای منطقه را چپاول کنند، کوتاه می‌کند و از این نظر امنیت اقتصادی و فرهنگی تا حدودی برقرار می‌شود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/168031

اخبار پیشنهادی

نظرات

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی