پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 31 فروردین 1400
در سرویس

به گزارش جهت، در شرایطی که کشور برای تأمین واکسن کرونا با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه شده است که باعث گردیده فعلاً سیستم قطره چکانی واکسن به کار گرفته شود، متأسفانه عده‌ای که همیشه سوءاستفاده از شرایط و موقعیت را سر لوحه کارهای خود قرار می‌دهند، می‌خواهند به هر قیمتی که شده این واکسن را بزنند.

بر اساس سند ملی واکسیناسیون که در ستاد ملی مقابله با کرونا، تنظیم و تهیه شده است، افراد برای دریافت واکسن کرونا اولویت بندی شده‌اند.

حالا و در آغازین روزهای سال نو، دوباره خبرهایی به گوش می‌رسد با این مضمون که عده‌ای از فرصت فراهم شده برای گروه‌های در اولویت دریافت واکسن، سوءاستفاده کرده و خود را در لیست گروه‌های در اولویت قرار داده‌اند و تزریق واکسن در دوز اول را نیز انجام داده‌اند.

چند روزی از ماجرای واکسیناسیون برخی افراد تحت نام پاکبان در آبادان می‌گذرد، اما زمزمه‌هایی از دیگر نقاط کشور به گوش می‌رسد که عده‌ای تلاش می‌کنند در صف اول واکسن کرونا قرار بگیرند. این در حالی است که هنوز تعداد زیادی از افراد در اولویت دریافت واکسن، منتظر مانده‌اند تا واکسن به آنها برسد.

با توجه به ماجرای آبادان، وزیر بهداشت روز گذشته به تمامی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و همچنین مدیران شبکه‌های بهداشت، تاکید کرد؛ مبادا کسی که در اولویت نیست، واکسن تزریق کند و چنانچه اتفاقی بیافتد.

اتفاقات واکسن خواری دوباره تکرار شد

ظهر امروز رئیس ستاد مقابله با کرونا شهرستان اسفراین اظهار کرد : موسس این مرکز بر خلاف اولویت‌بندی سند ملی واکسیناسیون کرونا ، 3 نفر از اعضای خانواده‌اش را که ارتباط زیادی با سالمندان این مرکز نداشتند در فهرست تزریق قرار داد و آنها نیز از واکسن ویژه مراکز نگهداری سالمندان استفاده کردند.

وی اضافه کرد : اگرچه خانواد مدیر موسس مرکز نگهداری سالمندان شهرستان اسفراین از لحاظ بیمه‌ای جزو کارکنان این مرکز محسوب می‌شوند، ولی مواجهه مستقیم با سالمندان نداشته و کارهای فرعی شامل خرید مایحتاج مرکز را انجام می‌دهند.

به نظر می‌رسد که عده‌ای فقط به این جمله فکر می‌کنند که به هر قیمتی شده «می خواهم زنده بمانم». اما، زنده ماندن ما نباید باعث شود تا دیگران جان خود را از دست بدهند.

بازار داغ کلاهبرداری با واکسن تقلبی

با آغاز برنامه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشور، به یکباره عده‌ای سودجو از شرایط موجود استفاده کرده و به دنبال تیغ زدن جیب مردم هستند.
شاید یکی از دلایل بازار دلالی واکسن در فضای مجازی، شرایط بحرانی کرونا و ترس از ابتلاء و مرگ و میر باشد که باعث شده است برخی از مردم بدون توجه به واقعیت‌های موجود واکسیناسیون، به دنبال تهیه واکسن باشند.

حالا و در روز‌های اخیر، مطلبی در فضای مجازی دست به دست می‌شود با این مضمون که از سالمندان درخواست شده است با ورود به سامانه سیب، برای تهیه واکسن کرونا اقدام کنند.

هشدار به شهروندان

از سور دیگر دکتر کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، این موضوع را تکذیب کرده و عنوان داشته است که هیچ ثبت نامی برای واکسن از طریق این سامانه انجام نمی‌شود.

برای دریافت واکسن و ثبت پرونده سلامت نباید وارد هیچ سایت و لینکی شوید.اخیراً پیام کاربران حاکی از آن است عده‌ای با تولید یک پیام جعلی از مردم می‌خواهند وارد لینک سایتی به نام سیب شوند تا بتوانند با ثبت نام خود در مرکز بهداشت، واکسن کرونا بگیرند.

سامانه سیب به هیچ عنوان در دسترس مردم نیست بلکه فقط مراقبین سلامت و پزشکان می‌توانند وارد شوند. به هیچ عنوان به بهانه ثبت نام واکسن و ایجاد پرونده وارد سایتی تحت هر عنوانی نشوید.

قیمت واکسن کرونا برای کارگران رایگان است

ناصر ریاحی رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی امروز بیان کرد: شرط بخش خصوصی برای توزیع واکسن بین کارگاه‌های تولیدی این است که کارفرما هزینه تزریق واکسن تک تک کارگران را تقبل کنند و در این خصوص از کارگران ریالی دریافت نشود.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی ابراز کرد: هزینه هر کدام از این واکسن‌ها که به کمک بخش خصوصی وارد می‌شود، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.

ریاحی در پایان گفت: شرکت‌های دیگری نیز متقاضی واردات واکسن هستند که هم اکنون در انتظار دریافت مجوز از سوی وزارت بهداشت هستند.

جمع بندی 

آنچه مسلم است در هیاهوی بحران کرونا و موج چهارم این بیماری که با شدت بیشتری آغاز شده است، باید به وجدان بیدار خودمان رجوع کنیم و ببینیم چه کسانی دارند برای زنده ماندن ما تلاش می‌کنند و حتی جان خودشان را از دست می‌دهند.

علاوه بر واکسن زدن خارج از نوبت یا استفاده رانتی از واکسن، مسئله واکسن های پولی نیز این روزها آرامش جامعه را بر هم زده است.
اظهارات ضد و نقیض باعث بی اعتمادی جامعه به مسئولان نیز شده است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/115720

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی