پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش جهت پرس بخوانید

قیمت دلار نقدی در بازار به کف کانال 60 هزار تومانی رسید، تحلیلگران ۳عامل مختلف سیاسی-اقتصادی را به‌عنوان محرک‌های کاهشی نرخ ارز مطرح می‌کنند.

منتشر شده در 9 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ روند کاهش قیمت ارز و طلا در روز‌های اخیر تشدید شد. پس از تخلیه نگرانی‌های ناشی از احتمال بروز جنگ قیمت طلای جهانی در روز‌های اخیر با کاهش همراه بود. این مساله در کنار کاهش نرخ ارزمنجر به ریزش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی کشورمان شد. هم اکنون قیمت هر یک گرم طلای ۱۸ عیار به ۳ میلیون و 300 هزار تومان، وقیمت نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب به ۲۴ میلیون تومان و ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. نرخ هر دلار نیز به ۶۰ هزار و 100 تومان کاهش یافت.

قیمت دلار در  ایام عملیات وعده صادق به دلیل تشدید تنش های منطقه‌ای و نگرانی از شدت درگیری‌ها بین ایران و اسرائیل به 70 هزار تومان هم رسید؛ دلال‌های خیابان فردوسی همان موقع اذعان می کردند که منتظر دلار بالاتر بودیم!

اما با پاسخ قاطع ایران و ناتوانی صهیونیست‌ها از ادامه درگیری، ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد. قیمت دلار که در معاملات اول صبح 26 فروردین ماه (فردای پاسخ قاطع ایران به اسرائیل) در بازار غیررسمی به 70 هزار تومان رسیده بود در معاملات نخست صبح امروز 9 اردیبهشت ماه به کانال 60 هزار تومان برگشته است. بعبارتی دلار در دو هفته 10 هزار تومان کاهش داشته است و آنطور که فعالان حاضر در بازار ارز پیش بینی می کنند در روزهای آینده نیز بازهم شاهد ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

علل ریزش قیمت دلار از نظر برخی تحلیلگران

نرخ دلار آزاد در حال ادامه دادن به روند کاهشی خود است. تحلیلگران 3 عامل مختلف را برای توجیه این روند کاهشی ارائه می‌دهند. خروج ریسک‌های غیراقتصادی از بازار، خبرهای جسته‌وگریخته مبنی بر مذاکرات هسته‌ای و آمار خوب صادرات نفتی این عوامل را تشکیل می‌دهند. دلار در بازار دیروز به مرز کانال‌های 61 و 62هزار تومانی رسید.

روند کاهشی بازار ارز تشدید شد.  بسیاری از تحلیلگران ارزی روند نرخ دلار در سال جدید را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه می‌کنند. در بازار ماه‌های ابتدایی سال گذشته نیز قیمت شاخص‌های ارزی پس از یک دوره نوسانات افزایشی دچار افت شد‌ و پس از آن به ثبات رسید‌. به‌طور مثال نوسانات افزایشی و کاهشی دلار در سال گذشته تا روز‌های ابتدایی تابستان به طول انجامید و پس از آن قیمت اسکناس آمریکایی زیر سقف 50 هزار تومانی به ثبات نسبی رسید.

اما تحلیلگران فشار کاهشی روز‌های اخیر بازار را متشکل از 3 نیرو می‌دانند. نیروی نخست؛ کاهش سطح ریسک‌ها و سیگنال‌های منفی مذکور است. پس از اتمام درگیری‌های منطقه‌ای و کمرنگ شدن احتمال گسترش این درگیری‌ها هیجانات موجود در بازار نیز تخلیه و زمینه افت نرخ در بازار سکه و ارز فراهم شد. عامل دومی که تحلیلگران از آن به عنوان نیروی کاهشی یاد می‌کنند سیگنال‌های مثبت، اما غیررسمی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای است و آخرین عامل که برخی آن را به‌واسطه اثر‌گذاری بر‌طرف عرضه مهم‌ترین عامل می‌دانند، مساله افزایش درآمد‌های نفتی است که هم رسانه‌های خارجی و هم برخی از مقامات رسمی از آن خبر می‌دهند.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود گفت: «دشمنان سعی کردند بازار جهانی نفت را برای ما محدود کنند آنها زحمت خود را زیاد کردند، زیرا متخصصان ما در وزارت نفت و شبکه فروشی که این وزارتخانه در اختیار دارد در عمل توانستند تحریم‌ها را در زمینه صادرات و تولید نفت بلااثر کنند، امروز دیگر نفتی روی کشتی‌ها نداریم که منتظر فروش آن باشیم. همه آنچه تولید می‌کنیم از قبل بازار آن مهیا شده است.» بازار ارز تهران در روز گذشته با توجه به موارد ذکر شده افت قیمت‌های نسبتا شدیدی را تجربه کرد.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفته است: اگر شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمالا دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برمی‌گردد. فعالان اقتصادی دیگری هم طی روز‌های گذشته با دستیابی به خبر‌هایی مبنی بر مداخله سنگین بازارساز در بازار درهم در دبی، از کاهش نرخ ارز خبر داده‌اند.

محسن احتشام، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با توجه به فروکش کردن التهاب بازار ارز و کاهش قیمت دلار اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و آرامش نسبی منطقه، قیمت دلار همچنان پتانسیل ریزش بیشتری دارد و در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود. البته این مساله ارتباط مستقیمی به آرامش و ثبات منطقه دارد و قطعا اگر اتفاقات و تنش‌های جدید داخلی و بین المللی رخ ندهد، روند پایین آمدن قیمت ارز ادامه خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند به انتظارات تورمی و هیجانات کاذب بازار ارز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که مردم و فعالان اقتصادی در هر لحظه بدون هیچ دلیل خاصی پیگیر قیمت دلار هستند، در حالی که این موضوع در خیلی از مواقع یک موج روانی و هیجانی متاثر از فضاسازی دلالان و سوداگران بازار است. در واقع نباید اجازه دهیم که این مساله به مبنای اصلی بازار تبدیل شود و هیجانات کاذب، باز هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

احتشام با تاکید بر تداوم ثبات و آرامش بازار ارز و تاثیر مثبت آن بر روند تولید و تجارت کشور گفت: بی‌تردید مردم و تمامی فعالان تجاری و اقتصادی کشور به دنبال ثبات و پیش‌بینی پذیر شدن بازار هستند و تنها گروهی که خواهان اختلال در بازار است، دلالان و سودجویانی هستند که از این شرایط سود می‌برند. در نتیجه امیدوارم شرایط کنونی همچنان تداوم یابد تا قیمت ارز همچنان به روند کاهشی خود ادامه دهد تا به نطقه ثبات و نرخ متعادل خود برسد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/168919

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی