صدرالحسینی: یکی از مهمترین سیاستهای دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، موضوع همگرایی با کشورهای همسایه با تکیه بر مسائل اقتصادی است؛ در این رابطه در طول دو سال گذشته، اقدامات قابل توجهی رخ داد و شاید یکی از مهمترین آنها، سفر رئیسجمهور به کشورهای پاکستان و سریلانکا بود که در این رابطه، ضمن عقد توافقات مختلف اقتصادی، مسأله مهم مبادلات بین تجّار ایرانی و تجّار پاکستانی نیز مطرح شد، البته با توجه به توانمندیهای فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران، همچنان که بزرگترین نیروگاه تولید برق در سریلانکا توسط کارشناسان جمهوری اسلامی، ساخته شد و به بهرهبرداری رسید، این مسأله میتواند برای مناطق دیگر جغرافیایی، بهویژه همسایگان جمهوری اسلامی ایران نیز پدید آید که مقدمه آن، افزایش و ارتقای سطح روابط سیاسی و امنیتی ایران و کشورهای طرف مقابل خواهد بود که این اقدام با سفر رئیسجمهور به پاکستان انجام شد و امیدواریم که در تداوم روابط اقتصادی دو کشور تأثیرات قابل توجهی داشته باشد و اتفاقات مبارک دیگری بین ایران و دو کشور پاکستان و سریلانکا رقم بخورد.
یکی از نکات مورد توجه این است که آقای رئیسی در بدو روی کار آمدن دولت سیزدهم، وعدههایی درباره گشایش دیپلماسی اقتصادی و ارتباط با کشورهای همسایه مطرح کردند، ارزیابی شما از میزان تحقق این وعده چیست؟
صدرالحسینی: به نظر میرسد که اقدامات انجام شده در دو سال و اندی از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بهخصوص در حوزه «شانگهای» و «بریکس» این طور بوده که عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمانها کاملا مشخص شده است.افزایش نزدیک به 36 درصدی صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه، جزو یکی دیگر از دستاوردهای مهم و اساسی دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم محسوب میشود، احیای معاونتهای بازرگانی برای تعدادی از دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر، یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم در جهت توسعه دیپلماسی اقتصادی است؛ از طرف دیگر باید انواع و اقسام چالشهایی که نظام سلطه در راستای افزایش مبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در حوزه بانکی، بیمهای و بندری ایجاد کرده نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی با وجود این افزایش محدودیتها، ما هم صادراتمان به کشورها افزایش یافته و هم میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی و کشورهای خارجی در کشور ما نیز ارتقاء یافته است که این نشاندهنده این است که چشمانداز دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میتواند یک چشمانداز قابل قبول باشد و البته کار در این رابطه باید بیش از اینها در حوزههای دیپلماسی اقتصادی صورت گیرد.
به موضوع افزایش محدودیتها به فعالیتهای اقتصادی و بانکی جمهوری اسلامی ایران از سوی نظام سلطه اشاره کردید، در شرایطی که شاهد افزایش صادرات و گسترش دیپلماسی اقتصادی از سوی دولت سیزدهم هستیم، این موضوع چه پیامی میتواند برای کشورهای منطقه و دیگر کشورها داشته باشد که، با وجود محدودیتها و تحریمها، سطح روابطشان را با جمهوری اسلامی ارتقا دهند؟
صدر الحسینی: باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که در حوزه تجارت بینالملل، آنچه که از سوی غرب و بهویژه آمریکاییها مطرح است، این است که تحریمها در حقیقت نتوانسته تأثیرات خودش را بر روی اقتصاد بینالمللی ما، بیش از آنچه که در طول سالیان اخیر بوده است، بگذارد، اما یک واقعیت دیگر هم این است که تبادلات مالی برای جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریمهای اقتصادی دشوار شده است، اما راههای برونرفت از این موضع هم برای تجّار و دستگاههای مرتبط اقتصادی ما در حوزههای منطقهای و بینالمللی آشکار شده و امکان دور زدن این تحریمها و یا انجام معاملات اقتصادی با پولهای ملی در مواقعی صورت گرفته که خودِ این هم نشاندهنده موفقیت دولت سیزدهم و در نهایت، جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی اقتصادی محسوب میشود، البته به نظر میرسد که چشمانداز سال جدید، یعنی 1403 براساس آمار و ارقام داخلی و بینالمللی بهتر از سالهای گذشته در حوزه اقتصاد بینالملل باشد، زیرا پیشبینیهایی در این رابطه صورت گرفته است.