پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وقتی مرغ همسایه غاز است؛

سناتورهای آمریکایی لایحه جدیدی را با هدف محافظت از کاربران زیر 13 سال شبکه‌های اجتماعی به کنگره ارائه کردند.

منتشر شده در 12 اردیبهشت 1402

گروهی متشکل از سناتورهای دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا به تازگی لایحه‌ای برای فضای سایبر این کشور به مجلس سنا ارائه کرده اند و خواستار تغییراتی در قوانین سایبری این کشور در مقابل پلتفرمها و نحوه فعالیت کاربران شده اند. این لایحه با هدف محافظت از افراد کم سن در مقابل جنبه‌هایی از شبکه‌های اجتماعی که می‌گویند باعث بحران سلامت روان در جوانان آمریکایی شده، به کنگره ارائه شده است.

قانون محدودیت سنی کودکان در آمریکا

لایحه محافظت از کودکان در رسانه‌های اجتماعی حداقل سن کاربران این رسانه‌ها را ۱۳ سال تعریف می‌کند و برای نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۸ سال رضایت والدین مورد نیاز خواهد بود. همچنین استفاده پلتفرم ها از الگوریتم‌ها برای توصیه محتوا به کاربران جوان ممنوع می‌شود. 

طبق این لایحه، بزرگسالان باید برای نوجوانان خود حساب کاربری ایجاد کنند و یک فرم معتبر شناسایی ارائه دهند تا بتوانند در یک پلتفرم کاربر شوند. 

تام کاتن قانون گذار آمریکایی معتقد است قانون جدید کنترل والدین بر چیزی که کودکان در فضای آنلاین تجربه می‌کنند را بازمی‌گرداند. شاتز هم در همین خصوص گفت: «شواهد فزاینده واضح است؛ رسانه‌های اجتماعی کودکان را افسرده‌تر می‌کند و سلامت روان آن‌ها را از بین می‌برد. در حالی که کودکان رنج می‌برند، شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در حال سود بردن هستند». وی تاکید کرد این امر باید متوقف شود. 

بازجویی از شبکه اجتماعی تیک تاک در آمریکا

در ماه های گذشته نیز برگزاری جلسه استماع شبکه اجتماعی تیک تاک در کنگره آمریکا به بهانه های واهی و کاذب نیز خبر ساز شده بود. در این جلسه مدیرعامل این پلتفرم چینی به سوالات بی اساس و منطق نمایندگان گنگره همچون آیا تیک تاک به شکبه وای فای دسترسی دارد و سوالات این چنینی پاسخ داد.

هدف آمریکا از برگزاری این جلسه چینی بودن این پلتفرم و عدم دسترسی به اطلاعات کاربران و عدم نفوذ سرویس های امنیتی در داخل این پلتفرم بود.

وعده حمایت از ایرانی ها با اینترنت آزاد!

در اغتشاشات سال 1401 رئیس جمهور آمریکا با حمایت از آشوب های داخل ایران گفته بود؛ واشنگتن دسترسی ایرانیان به اینترنت را از طریق تسهیل دسترسی بیشتر به پلت‌فرم‌ها و سرویس‌های امن، خارج از کشور آسان‌تر می‌کند. همچنین ایلان ماسک وعده اینترنت بدون فیلتر و رایگان جهت دسترسی ایرانیان به پلتفرم های فیلتر شده را داده بود.

ایلان ماسک

هرچند این وعده ها عملی نشد و خبری از رفع تحریم فناوری و اینترنت بدون فیلتر استارلینک نبود اما نکته قابل توجه تاثیرات مخرب فضای مجازی بر جوانان و نوجوان کشور بود که اسیر فریب های رسانه‌ای و اخبار کذب این فضا شده و در صدد انجام اقدامات غیرقانونی برآمده بودند.

زمان قانونمندی فضای مجازی در ایران فرا می رسد؟

پر واضح است که فضای سایبر مانند فضای واقعی نیازمند قوانین مشخص است و در تمام کشورهای دنیا قوانین متقن و سختگیرانه ای به جهت فعالیت و اداره این فضا وضع شده است.

قوانینی مانند محدودیت های سنی،جلوگیری از محتوای خشونت آمیز،اخبار کذب و مخالف سیاست های یک کشور باعث میشود تا از اثر گذاری منفی بر روی اقشار مختلف جامعه جلوگیری کنند. با توجه به اتفاقات اخیر آیا وقت آن نرسیده تا مجلس انقلابی و دولت مردمی طبق تاکیدات رهبر انقلاب بر قانونمند شدن فضا مجازی فکری به حال این فضای رها شده بکنند؟ آیا نباید نگران امنیت روانی و اثرات مخرب شایعه ها و اخبار کذب منتشر شده در فضای مجازی بر ذهن جوانان کشور بود؟

گفتنی است در ایران نیز به جهت قانونمند شدن فضای مجازی طرحی با عنوان طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی ارائه شد که با هجمه های رسانهای از طرف مزدودران سایبری و عدم آگاهی مردم نسبت به طرح تصویب آن در حاله ای از ابهام قرار گرفت.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/8375

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی