پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

شریعتی گفت: اینکه آلودگی هوا را به کیفیت بنزین داخلی ربط دهیم فرافکنی است و اهداف سیاسی پشت سر آن است که در گذشته هم سابقه داشته است.

منتشر شده در 25 آذر 1401
در سرویس

دکتر مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت اظهار داشت: قانون شفافیت قوای سه گانه که یکی از بندهای مهم آن شفافیت آرای نمایندگان مجلس است تصویب شده و شورای نگهبان هم همه موارد آن را تایید کرده به جز یک مورد بسیار کوچک که مورد اختلاف مجلس و شواری نگهبان است که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است. این مورد اختلافی برطرف شود قانون قابلیت ابلاغ دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به درخواست خود از رئیس مجلس به عنوان یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای پیگیری موضوع بررسی موارد ارجاعی طرح شفافیت در مجمع، گفت: آقای قالیباف در پاسخ به درخواست بنده وعده پیگیری دادند تا این مورد سریع‌تر در دستور کار مجمع قرار گیرد. درخواست دیگر این بود که آن بخش مربوط به مجلس را به صورت داوطلبانه و آزمایشی اجرا کنیم. در حال حاضر حدود 30 تن از نمایندگان مجلس برای اجرای آن اعلام آمادگی کردند. به امید خدا اگر زیرساخت‌ها آماده شود و مشکل فنی پیش نیاید این طرح عملیاتی می‌شود و مذاکرات و آرای نمایندگان به صورت شفاف در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
 
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت بنزین داخلی باعث آلودگی هوا شده، بیان کرد: آلودگی هوا چند دلیل دارد که خیلی ارتباطی به کیفیت بنزین داخلی ندارد. یک دلیل آن مربوط به فصل و وارونگی هوا است. دلیل دیگر سوخت نیروگاه‌ها است که به جهت ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی لاجرم بخشی از سوخت نیروگاه‌ها را از سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) استفاده می‌کنند و ارتباطی به امسال هم ندارد و سالهای گذشته هم به این شکل بوده است. از طرفی موتورخانه‌ها هم به آلودگی هوا کمک می‌کند. اینها  باید به تدریج حل شود و از سوخت پاک‌تر استفاده کنند و امیدواریم این مشکل حل شود.

شریعتی درباره کیفیت بنزین داخلی گفت: اینکه آلودگی هوا را به کیفیت بنزین داخلی ربط دهیم فرافکنی است و اهداف سیاسی پشت سر آن است که در گذشته هم سابقه داشته است. از طرفی نوعی دهن کجی به تولید داخل است. خدا را شکر در تولید بنزین خودکفا هستیم و بنزین تولید شده با بهترین کیفیت و قابل رقابت با بنزین‌های روز دنیا است.
 
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به خدمات مرحوم رستم قاسمی در حوزه نفت گفت: ایشان هم در داخل به عنوان مدیر جهادی شناخته می‌شد و هم در بیرون از ایران به عنوان یک چهره قدرتمند مطرح بودند و در لیست 500 نفره قدرتمندترین افراد جهان که نشریه آمریکایی منتشر کرده بود نام ایشان هم دیده می‌شد. گرچه این لیست برای ما اصالت ندارد اما اعتراف دشمن به قدرتمند بودن ایشان قابل توجه است.

شریعتی در ادامه با بیان اینکه علیرغم اختلاف سلیقه‌، مرحوم قاسمی به دولت روحانی مشورت می‌داد و کمک می‌کرد، افزود: برای ایشان مهم حل مسائل کشور و افزایش درآمد بود و در این زمینه مشورت می‌داد و کمک می‌کرد. از تجربه‌اش در فروش نفت و ارتباطاتی که در زمان مسئولیت قبلی خود داشت در جهت کمک به آن دولت استفاده ‌کرد. قدر مرحوم قاسمی را در سال‌های آینده بیشتر خواهیم دانست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پایان با اشاره به اینکه مرحوم قاسمی در موضوع ساخت پالایشگاه و تکمیل زنجیره ارزش فرآورده‌های نفت و گاز جدی بودند، خاطرنشان کرد: بخشی از دستاوردهای امروز را مدیون تلاش‌های ایشان هستیم. متاسفانه پس از آن در دولت آقای روحانی و با مدیریت آقای زنگنه بر وزارت نفت، 8 سال فرصت طلایی برای پالایشگاه سازی از دست رفت. چراکه آقای زنگنه اعتقاد به ساخت پالایشگاه نداشت و امیدواریم که در این دولت جبران شود. آقای زنگنه با مرحوم رستم قاسمی به عنوان دو مدیر در حوزه نفتی اصلا قابل مقایسه نیستند؛ هم از جهت رویکرد انقلابی و هم توجه به خنثی سازی تحریم‌ها.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/22471

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی