پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حمله اسرائیل به سفارت ایران و واکنش متقابل ایران، نه تنها نبردی در میدان جنگ، بلکه مصافی در عرصه روانی و نبرد هوش‌ها بود، ایران با هوشمندی، صبر و مدیریت افکار عمومی، در این جنگ روانی پیروز میدان شد و بار دیگر اقتدار و قدرت بازدارندگی خود را به اثبات رساند.

منتشر شده در 29 فروردین 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ ، خبر حمله تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه و شهادت چند تن از شخصیت‌های نظامی کشورمان در رسانه‌ها منتشر شد. ایران بلافاصله این حمله را محکوم و به منزله تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی دانست و اعلام کرد که این اقدام بزودی پاسخی سخت از جانب جمهوری اسلامی ایران به دنبال خواهد داشت.

حمله‌ای که محاسبات را برهم زد
اسرائیل که پیش تر شاهد واکنش ایران را در ماجرای ترور شهید سلیمانی و موشک باران عین‌الاسد بود، پس از حمله به سفارت ایران نیز انتظار واکنشی محدود مانند حملات سایبری یا هدف قرار دادن مواضع اسرائیل در دیگر کشورها را داشت. اما این بار، ایران معادلات را برهم زد و با حمله‌ تنبیهی گسترده و ترکیبی از پهپاد و موشک های کروز و بالستیک به خاک اسرائیل، پاسخی دندان‌شکن به این تجاوز داد.

سکوت هوشمندانه و طوفانی از موشک‌ها
ایران در روزهای پس از حمله به سفارت ایران ضمن محکوم کردن این اقدام و تاکید بر پاسخ به این اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، زمان دقیقی برای این پاسخ اعلام نکرد تا ضمن غافلگیر کردن دشمن، فرصتی برای تجزیه و تحلیل دقیق اوضاع و برنامه‌ریزی دقیق واکنش خود به دست آورد. این وقفه، گمان‌هایی را در میان دشمنان مبنی بر عدم واکنش قاطع ایران به وجود آورد و آن‌ها را در محاسبات خود دچار اشتباه کرد. اما نیمه شب 20 فروردین، آسمان اسرائیل شاهد هجوم پهپادها و موشک‌های ایرانی بود که با گذشت از سد حمایتی آمریکا ، انگلیس ، اردن ، امارات و عربستان به این حمله غافلگیرانه، بسیاری از معادلات را به نفع ایران تغییر داد و اسرائیل را در شوکی بزرگ فرو برد.

جنگ روانی اسرائیل
همزمان با نبرد موشکی، جنگی تمام‌عیار در عرصه روانی نیز آغاز شده بود. اسرائیل که از گستردگی حمله ایران غافلگیر شده بود، و این غافلگیری در رسانه ها و گفتگوهای کارشناسان نیز مشخص بود، اما خیلی زود رسانه های عبری زبان و حامی رژیم صهیونیستی با بزرگنمایی توان دفاعی این رژیم  از جمله گنبد آهنین و سامانه پاتریوت آمریکایی و محدود جلوه دادن حمله ایران تلاش کردند تا از فضای رسانه ای را تحت کنترل بگیرند.

ادعای رهگیری 99 درصدی موشک ها و پهپاد های ایران نیز از دیگر طراحی های عملیات روانی رژیم صهیونیستی بود که به سرعت در رسانه ها منتشر و پر تکرار شد تا راه را برای ساسنور تلفات و خرابی ها و کاهش فشار بر روی رژیم برای پاسخ به این حمله گسترده را هموار کند. انتشار تصاویری از پرواز جنگنده‌ها و ویدئوهای جعلی از رهگیری پهپاد و موشک های ایرانی بخشی دیگر از طراحی عملیات رسانه ای رژیم صهیونیستی بود.

در روزهای بعد از عملیات نیز انتشار تصاویر محدود از تخریب های جزئی از پایگاه هوایی نواتیم و انتشار فیلم های قدیمی برای اثبات تداوم فعالیت این پایگاه نیز در راستای تقلیل خساراتی بود که اسرائیل در این حملات متحمل شده. با این وجود انتشار تصاویری که علیرغم سانسور شدید در سرزمین های اشغالی منتشر شد ادعای رهگیری 99 درصدی و خسارات محدود را رد میکرد.

انتشار تصاویری از گودال های خاکی که بصورت مشهود  آثار حفاری در آن دیده میشد به عنوان خسارات ناشی از برخورد موشک ها نیز با واکنش تمسخر آمیز کاربران فضای مجازی و رسانه ها مواجه شد.

جلسه اضطراری سازمان ملل نیز که به اصرار رژیم صهیونسیتی تشکیل شد نهایتا بدون هیچ بیانیه محکومیتی علیه ایران به پایان رسید و دست رژِیم را برای ایجاد هجمه رسانه ای علیه ایران خالی گذاشت.

ایران؛ هوشمندی و مدیریت افکار عمومی
در مقابل، ایران با هوشمندی و مدیریت افکار عمومی، ضمن حفظ آرامش در داخل کشور، به اقدامات روانی اسرائیل پاسخ می‌داد. هرچند مقامات رژیم صهیونیستی برای ایجاد فشار روانی تلاش میکردند، تا جایی که نتانیاهو به صراحت اعلام کرد: همان‌گونه که آن‌ها ما را تحت فشار روانی و استرس قرار دادند ما هم حتما همینکار را انجام خواهیم داد!

بعد از پیام نتانیاهو پیام‌هایی در رسانه‌های غربی و عبری زبان منتشر شد که نشان از آمادگی حمله به ایران را داشتند اما باز هم خبری نبود.

کانال ۱۲ اسرائیل: مقامات سیاسی و امنیتی اسرائیل تصمیم گرفتند با قاطعیت واکنش نشان دهند.

کانال ۱۲ اسرائیل: نتانیاهو جواب تماس‌های رهبران کشورها را نمی‌دهد و میخواهد به ایران حمله کند!

رسانه‌های امریکایی: ایران در آماده باش کامل است.

با این وجود برگشتن پروازهای فرودگاه مهرآباد به حالت عادی و رفع تعلیق همه پرواز ها و روند کاهشی قیمت طلا و ارز همگی حاکی از برگشتن کشور به شرایط عادی و شکست پروژه عملیات روانی بر  افکار عمومی ایران تا به امروز بوده است.

عضو هیات مدیره و راهبر فرودگاه بین‌المللی مهرآباد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری کلیه محدودیت‌های پروازی مهرآباد کنسل شده و از ساعت۵:٣٠ صبح فرایند پذیرش مسافری این فرودگاه آغاز شده است. رفع تعلیق مشمول تمام فرودگاه‌های ذکرشده در پیام‌های قبلی هوانوردی نیز می‌شود.

در ادامه روند حوادث پیرامون عملیات وعده صادق قیمت دلار نیز پایین آمد و روند کاهش قیمت دلار در بازار آزاد ادامه داشت و وارد کانال ۶۵ هزار تومان شد.
دلار آمریکا : 65,670

خبرهایی که با هدف ایجاد تنش در ایران تهیه شده بود در رسانه‌های دشمن منتشر شد. حامیان اسرائیل در انتظار بر هم ریختگی آرامش روانی مردم بودند اما رصد ایران مطلبی دیگر را به جهانیان مخابره میکرد و این آرامش و امنیت مردم برای اسرائیل خوب نبود پس به اجبار و در ادامه عملیات روانی خود مجبور به انتشار خبر بیانیه و اعلام زمان حمله نظامی به ایران شد تا شاید از این طریق بتواند د راین جنگ پیروز باشد.

واشنگتن پست، به نقل از یک منبع آگاه:

اسرائیل به دنبال گزینه های پاسخی است که پیامی را بدون ایجاد تلفات ارائه کند.  گزینه‌ها شامل حمله احتمالی به تاسیسات در تهران یا حمله سایبری است. همه در اسرائیل موافق پاسخ دادن به ایران هستند و سوال این است که چگونه و چه زمانی.

آمریکا نیز با انتشار تصویر مسیرهای پیمایش هواپیمای جاسوسی خود بر منطقه در ادامه عملیات روانی اسرائیل منطقه را آماده حمله نظامی کرد.

بعد از انتشار خبرهای متفاوت از زمان حمله اسرائیل به ایران برای آنکه اعلام کنند در عملیات وعده صادق آسیبی به پایگاه‌های مهم آن وارد نشده است سخنگوی ارتش این رژیم اعلام کرد از پایگاه هوایی نیاتیم بیانیه مهمی را اعلام خواهد کرد که این بیانیه هیچگاه اعلام نشد زیرا این پایگاه آسیب جدی در حملات ایران دیده است.

و در آخر هم با اعلام اینکه ما به نتیجه نرسیدیم تمام تمرکز خود را برای ادامه این جنگ به فردا یعنی سه شنبه موکول کردند که تا کنون هیچ نتیجه‌ای از سوی اسرائیل حاصل نشده است.

اسرائیل از برنامه بعدی ایران برای حمله به آنها خبر ندارد و این نکته فشار عصبی شدیدی را به مقامات این رژیم وارد کرده است و ایران با بستن درهای مراکز هسته‌ای خود و اخراج بازرسان آژانس اتمی مهر محکمی بر افزایش فشار روانی بر مقامات اسرائیلی زد.

عدم تمایل اسرائیل به رویارویی مستقیم
علیرغم برخورداری ارتش رژیم صهیونیستی از تجهیزات به روز نظامی، این رژیم به دلیل ناتوانی در مدیریت یک جنگ دیگر و عدم تاب آوری در برابر پیامدهای اقتصادی و سیاسی آن، همواره از رویارویی مستقیم نظامی با ایران خودداری میکند. همچنانکه پس از 6 ماه درگیری در نوار غزه و با اعمال محاصره اقتصادی و نسل کشی در این منطقه همچنان در از بین بردن حماس ناکام مانده و در باتلاق جنگ غزه گرفتار شده است. تمام تلاش رژیم صهیونیستی برای خلاصی از این جنگ و تبدیل جنگ غزه به یک جنگ منطقه ای و کشاندن پا آمریکا و ایران به این جنگ است، تلاشی که با وجود تحمیل هزینه های گزاف به این رژیم همچنان بی نتیجه بوده و آمریکا نیز علیرغم حمایت همه جانبه از رژیم در دفاع در مقابل حملات موشکی ایران ، اعلام کرد که در صورت حمله متقابل رژیم صهیونیستی به ایران با این رژیم همراهی نخواهد کرد.

با تمام فراز و نشیب‌های فکری و تصمیم‌گیری‌های گسترده در آخر اسرائیل مجبور به عقب نشینی از موضع خود در قبال حمله به رفح شد. پیش‌تر اسرائیل تمام تلاش خود را می‌کرد تا با حمله نظامی ایران به این رژیم با عملیات تلافی جویانه مردم رفح را به خاک و خون بکشد اما اقتدار ایران در حمله به این رژیم معادلات منطقه‌ای اسرائیل از اساس برهم زد.

اهمیت سواد رسانه‌ای در عصر جنگ روانی
در این جنگ روانی پیچیده، تشخیص اخبار موثق از دروغین و تحلیل دقیق اطلاعات، از اهمیت بالایی برخوردار بود. مردم با هوشیاری و اتکا به منابع موثق، می‌توانستند از دام‌های رسانه‌ای دشمن رهایی یافته و در برابر جنگ روانی آن ایستادگی کنند.

حمله اسرائیل به سفارت ایران و واکنش متقابل ایران، نه تنها نبردی در میدان جنگ، بلکه مصافی در عرصه روانی و نبرد هوش‌ها بود. ایران با هوشمندی، صبر و مدیریت افکار عمومی، در این جنگ روانی پیروز میدان شد و بار دیگر اقتدار و قدرت بازدارندگی خود را به اثبات رساند. این واقعه نشان داد که در عصر حاضر، جنگ روانی به عنوان ابزاری مکمل در کنار قدرت نظامی، نقشی اساسی در تقابل قدرت‌ها ایفا می‌کند و غفلت از آن می‌تواند پیامدهای ناگواری به دنبال داشته باشد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/167303

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی