پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 24 فروردین 1400
در سرویس

به گزارش جهت، در روزهای انتهایی فرودین ماه 1400، همچنان فهرست طویل نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری پابرجاست و اماواگرهای فراوانی حول حضور شخصیت‌های متعدد در عرصه انتخابات وجود دارد. اگر در ادوار پیشین تا این موقع نامزدهای نهایی جریان‌های سیاسی مشخص‌شده بودند و حتی چندی بود سفرهای انتخاباتی خود را شروع کرده بودند این دوره هنوز علیرغم اعلام برخی شخصیت‌های برای نامزدی، حضور اغلب چهره‌ها در پرده‌ای از ابهام است و احتمالات حول حضور افراد بیشتر از قطعی‌هاست.

بازار شلوغ اصولگرایان

در میان اصولگرایان از همان چند ماه قبل نام‌های متعددی به گوش می‌رسید که برخی‌ تجربه حضور در ادوار مختلف انتخابات را داشتند. این دوره آش نامزدی در میان اصولگرایان آن‌قدر شور شد که صدای اعتراض عزت‌الله ضرغامی یکی از چهره‌های مدعی انتخابات ریاست جمهوری را درآورد که اصولگرایان با مینی‌بوسی از نامزد مواجه‌اند. البته ضرغامی خودش یکی از همین نامزدهاست که در ادوار پیشین نیز عرض‌اندامی کرده بود اما در همان ابتدا منصرف و به حاشیه رفته بود؛ اما این دوره از مدت‌ها قبل با زمینه‌چینی‌های متعدد از صبحانه‌ها و اظهارنظرهای معروفش نشان داد که این بار انگار عزمش برای حضور در انتخابات جدی‌تر از همیشه است.

چهار نظامی یعنی محمدباقر قالیباف، محسن رضایی، حسین دهقان و سعید محمد دیگر چهره‌های مطرح اصولگرایان در این دوره هستند. سه سردار یعنی رضایی، دهقان و محمد حضور خود در انتخابات را به‌صورت رسمی اعلام کردند اما قالیباف هنوز اظهارنظر رسمی دراین‌باره نکرده است. هرچند اغلب سفرهای استانی او را به‌حساب سفرهای تبلیغاتی پیش از موعد گذاشتند، آنچه البته تنها شامل حال او نشده و گریبان رئیسی رئیس قوه قضائیه که ازقضا یکی از نام‌های جدی مطرح‌شده و احتمالی اصولگرایان برای انتخابات این دوره است را نیز گرفته است که او هم از سفرهای و اظهارنظرهای انتقادی‌اش کیسه‌ای برای انتخابات دوخته است.

در میان دو گزینه قالیباف و رئیسی، اغلب فعالان سیاسی اصولگرا معتقدند رئیسی تنها کسی است که آمدنش می‌تواند اجماع اصولگرایان را در پی داشته باشد اما رئیسی هنوز دراین‌باره اظهارنظری نکرده است و این امواج رسانه‌ای است که نام او را مدام بر سر زبان‌ها انداخته است.

حسن سبحانی چهره اقتصادی اصولگرا که سابقه چندین دوره نمایندگی مجلس را هم دارد شخصیت دیگری است که اگرچه نامش پیش‌ازاین مطرح نبود اما به‌تازگی در صفحه توئیتر خود برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرد.

از میان مجلسی‌ها غیر از قالیباف رئیس مجلس، نام دو نایب‌رئیس مجلس امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علی نیکزاد که تجربه وزارت در دوره احمدی‌نژاد را دارد نیز جزو فهرست نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری است. سعید جلیلی، بذرپاش، محمد سعیدی‌کیا، فریدون عباسی، سید عباس نبوی، میرسلیم، بادامچیان و ترقی دیگر افرادی هستند که احتمال حضورشان در این دوره مطرح است.

احمدی‌نژاد نیز یکی دیگر از گزینه‌هایی است که احتمال حضور او را نباید رد کرد. گرچه اغلب اصولگرایان می‌گویند دوره او به سرآمده و برخی نیز احتمال رد صلاحیتش را مانعی برای حضورش می‌دانند اما اظهارات جدید احمدی‌نژاد از گفتن مگوهایش در دوره انتخابات با توجه به سابقه او در سال‌های اخیر نشان می‌دهد او همچنان به انتخابات چشم دارد و نمی‌توان او را به‌راحتی از عرصه انتخابات کنار گذاشت مگر این‌که بازهم پیه شورای نگهبان به تن او بخورد که آن‌وقت به‌احتمال‌زیاد باید منتظر نامزد پوششی از سوی همفکران او در این دوره از انتخابات بود.

اما در این میان، لاریجانی فردی است که احتمال نامزدی‌اش گاه از سوی اصولگرایان و گاه اصلاح‌طلبان مطرح‌شده است روزی او را نامزد قطعی دانستند و روز دیگر نامش به حاشیه رفته ولی بازهم به صدر برگشته است. این در حالی است که خود لاریجانی تمایلی به صحبت دراین‌باره نداشته و باید او را جزو اصولگرایانی دانست که گویا در این دوره جز طیف سنتی اصولگرایان، برخی طیف‌های اصلاح‌طلب نیز نیم‌نگاهی به او دارند.

مطهری نیز همچون لاریجانی در بینابین اصولگرایی و اصلاح‌طلبی قرارگرفته است، با این تفاوت که او خود برای نامزدی اعلام آمادگی کرده و خود را اصلح‌تر دانسته است. او که چند سالی است به اصلاح‌طلبان نزدیک شده اما مواضع سفت‌وسخت فرهنگی‌اش که به‌ویژه در روزهای اخیر در اظهاراتش در کلاو هاوس خبرساز شده است نمی‌تواند او را در دایره اصلاحات قرار بدهد.

حالا در روزهایی که شورای وحدت کار دعوت از نامزدهای این جریان را آغاز کرده، معلوم نیست در میان نام‌های مطرح‌شده قرعه فال اصولگرایی به نام کدام شخصیت دربیاید هرچند رئیسی بیشترین شانس را داراست بااین‌حال، برخی چهره‌های اصولگرا چون ضرغامی یا مطهری این بار اعلام کردند که مستقل هستند و با بقیه فرق دارند و منتظر حمایت جریان خاصی از خود نیستند و نسبتی هم با جریان‌های سیاسی ندارند. رویه‌ای که تنها مختص آن‌ها نیست بلکه احمدی‌نژاد نیز بر آن اصرار دارد تا شاید طیف خاکستری‌ها را به خود جذب کنند، طیفی که حمایتشان از یک نامزد همواره پیروزی او را رقم‌زده است.

سردرگمی اصلاح‌طلبان

آشفتگی تنها نصیب این روزهای اصولگرایان نیست که اصلاح‌طلبان نیز وضعیت بهتری از اصولگرایان ندارند. آن‌ها که باید هزینه حمایت از دولت دوازدهم و ناکامی روحانی را در این روزها بدهند و فکری برای بدنه رأی سرخورده خودنمایند با فهرستی از نام‌های متعدد مواجه‌اند. تکلیف برخی مثل عارف مشخص است که حتی در نهاد اجماع ساز جدید اصلاحات، جایی برای او در نظر گرفته نشده بود. او که تقریباً پس از استعفایش از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گمانه نامزدی‌اش تقویت شد از مدت‌ها پیش برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرد اما اصلاح‌طلبان گفتند تنها از کسی حمایت خواهند کرد که نهاد اجماع ساز اعلام کند و کسانی که تصمیم جمع را نپذیرند نمی‌توانند در فهرست افراد موردبررسی این نهاد باشند.

اما غیر از عارف، محسن رهامی نیز چند ماهی است به‌صراحت اعلام کرده که قصد نامزدی در انتخابات 1400 را دارد. علاوه بر این‌ها، نام‌های دیگری چون سید محمد خاتمی، ظریف، جهانگیری، محسن هاشمی، مهر علیزاده، کواکبیان، صادق خرازی، محمدعلی افشانی شهر و سید حسن خمینی برای نامزدی از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شده است. در این میان، هرچند قرار است اصلاح‌طلبان تنها از خروجی نهاد اجماع‌ساز حمایت کنند اما تفاوت نام‌های مطرح‌شده از سوی طیف‌های راست و چپ اصلاحات احتمال این اجماع را ضعیف می‌کند. به‌خصوص آن‌که در روزهای اخیر برخی طیف‌های اصلاح‌طلب بر طبل نامزدی سید حسن می‌کوبند درحالی‌که دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب به‌صراحت او را دعوت به نیامدن می‌کنند. در تازه‌ترین خبرها نیز یاسر خمینی برادر حسن خمینی اعلام کرده که در دیدار حضوری برادرش با رهبر انقلاب، ایشان او را از حضور در این دوره از انتخابات منع کردند و سید حسن نیز تمایلی به حضور در انتخابات ندارد.

از سویی نیز در میان نام‌های مطرح‌شده این جریان، ظریف بارها به‌صراحت اعلام کرده قصدی برای نامزدی در انتخابات را ندارد و حسن خمینی نیز طبق شنیده‌ها این پیشنهاد را نپذیرفته است، هاشمی نیز مدتی پیش‌گفته که قرار شده در این انتخاب گول نخورد و نیاید ولی نام او به‌عنوان گزینه اصلی حزب کارگزاران سازندگی همچنان مطرح است.

در این میان، اما برخی بر این نظر هستند برخی نام‌ها چون هاشمی یا حسن خمینی که حالا شاید دیگر نیامدن او قطعی شده باشد، ضربه‌گیرهای لاریجانی در این جریان هستند، چهره‌ای که گویا قرار است همچنان در فهرست پرتکرارترین نام‌های انتخابات 1400 باشد که از هر دو جریان گهگاه گمانه نامزدی‌اش مطرح می‌شود و گویا تا اجماعی از میانه دو جریان حولش شکل نگیرد او میلی برای آمدن نخواهد داشت البته تا این لحظه. ولی تجربه نشان داده ممکن است آینده آبستن حوادثی دیگر باشد و آمدنی‌ها و نیامدنی‌های این دوره هم جزو شگفتی‌های انتخابات این دوره قرار گیرد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/116718

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی