پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یک نظرسنجی در پایتخت نشان می‌دهد؛

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد ۷۱.۶ درصد از پرسش‌شوندگان تهرانی پیگیر اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه هستند.

منتشر شده در 14 اسفند 1400
در سرویس

پس از ماه‌­ها تمرکز نیروهای روسیه پیرامون شهرهای اوکراین به ویژه در شرق و شمال این کشور، ارتش روسیه بامداد پنجشنبه پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰ خورشیدی حمله همه جانبه‌­ای را به اوکراین انجام داد.

این حمله در اغلب کشورهای مختلف جهان و منطقه خاورمیانه از جمله در ایران در دو سطح جامعه مدنی و دولت واکنش‌­های گسترده­ای را به دنبال داشت.

با توجه به اهمیت این موضوع، گروه نظرسنجی، به ارزیابی دیدگاه شهروندان تهرانی اقدام کرده و نظرات آنان را درباره تبعات جنگ در اوکراین جویا شده است.

‌جامعه آماری این پژوهش را افراد بالای ۱۸ سال ساکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران تشکیل داده و از ۵۷۵ نفر نمونه آماری این نظرسنجی، ۴۸.۵ درصد را مردان و ۵۱.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

اغلب پاسخگویان (۳۱ درصد) در گروه سنی ۳۶ تا ۴۵ سال قرار داشته و بیشتر پرسش‌شوندگان این نظرسنجی (۳۶.۹ درصد) دارای تحصیلات دیپلم بوده‌­اند.

۱۷.۷ یافته‌های این پژوهش نشان می­‌دهد درصد از پاسخ دهندگان احتمال می‌­دهند که ایران نیز وارد درگیری روسیه و اوکراین خواهد شد و ۵۷.۹ درصد افراد این فرضیه را منتفی می‌­دانند. ۲۴.۳ درصد افراد درباره این پرسش، نظری نداشتند.

شهروند

از شهروندان تهرانی پرسیده شد که «این جنگ تا چه حد می‌­تواند بر مذاکرات لغو تحریم‌ها تاثیرگذار باشد؟» ۴۹.۹ درصد پاسخگویان جنگ اوکراین و روسیه را بر مذاکرات مؤثر دانسته (جمع گزینه‌­های تاحدی، زیاد و خیلی­ زیاد) ‌و ۲۷.۲ درصد افراد این بحران را بر توافق ایران و ۴+ ۱ بی‌­تاثیر خوانده‌­اند (‌جمع گزینه‌­های اصلا، خیلی­ کم و کم).
 

پرسش

همچنین در پرسش دیگری نظر شهروندان تهرانی درباره میزان تاثیرگذاری جنگ اوکراین و روسیه بر اوضاع اقتصادی ایران پرسیده شد که ۵۴.۲ درصد پاسخگویان نگران تأثیرپذیری اقتصاد داخلی ایران در سایه این جنگ هستند (جمع گزینه‌­های تاحدی، زیاد و خیلی ­زیاد) ‌و ۲۹.۸ درصد پاسخگویان این بحران را بر اقتصاد ایران بی‌­تاثیر دانسته‌­اند (‌جمع گزینه­‌های اصلا، خیلی­ کم و کم).

پرسش

از دیگر یافته­‌های این پژوهش می‌­توان به این امر اشاره کرد که ۷۱.۶ درصد از پرسش‌شوندگان تهرانی پیگیر اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه هستند (جمع گزینه­‌های تاحدی، زیاد و خیلی زیاد) و ۲۸ درصد نیز به میزان کم یا خیلی کم آن را دنبال می­‌کنند.
 

پرسش

همچنین ۳۹.۸ درصد از پاسخگویان این نظرسنجی ابراز داشته‌­اند که اولویت آن­ها در پیگیری اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه، رسانه ملی بوده است. فضای مجازی با ۳۴.۴ درصد، رسانه­‌های خارجی با ۱۵.۱ درصد، خبرگزاری­‌های داخلی با ۶.۹ درصد و روزنامه‌­ها با ۳.۸ درصد در رده های بعدی پاسخگویان قرار داشته است.
 

پرسش

این نظرسنجی در روزهای ۸ و ۹ اسفند ماه در سطح شهر تهران به صورت تلفنی انجام شد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/68211

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی