پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پالایشگاه آبادان که در دولت گذشته قرار بود رایگان واگذار شود، حالا به سوددهی رسیده و واکنش های زیادی را در بر گرفته است.

منتشر شده در 17 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ جواد اوجی در جلسه روز یکشنبه هیات دولت به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی در گزارشی از فعالیت‌های پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سود ده‌ترین واحدهای تولیدی است که سال گذشته ۱۲ همت سودآوری داشته است.

وزیر نفت با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از ۸ میلیون لیتر در روز در ابتدای دولت مردمی به ۱۵ میلیون لیتر، تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۹ میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال گذشته گفت: تا ۲ ماه آینده واحد هیدروکراکر این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

اوجی همچنین با اشاره افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولیدات و تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت مردمی تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و با اقدامات انجام شده فقط در سال گذشته ۱۳۰۰ فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شده که امسال نیز ۶۰۰ نفر به نیروهای شاغل در پالایشگاه اضافه و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاری‌های توسعه فاز ۳ آن مشغول فعالیت خواهند شد.

این در حالی است که در دولت روحانی، وزیر نفت او با اشاره به واگذاری های انجام شده در وزارت نفت گفته بود: دیگر چیزی در صنعت نفت ایران برای خصوصی سازی باقی نمانده جز دو پالایشگاه آبادان و اراک که هرکه را که می خواهد حاضریم آن را به رایگان تقدیم شما کنیم.

برخی از کاربران و فعالان فضای مجازی و رسانه های اجتماعی نسبت به سودآوری ۱۲ هزار میلیارد تومانی پالایشگاهی که در دولت قبل تلاش برای واگذاری مجانی آن می شد واکنش هایی را نشان دادند.
یکی از کاربران در ایکس (توییتر) نوشت: قرار بود پالایشگاه آبادان رو مجانی بِدن بره! ولی الان جزو سود آور ترین ها در کشور شده این یعنی تبدیل تهدید به فرصت فقط باید اراده داشت و عمل کرد.
یکی دیگر از کاربران نوشت: وزیر نفت سودآوری ۱۲ همت پالایشگاه آبادان در سال گذشته رو در حالی اعلام کرد که سال ۹۴ وزیر نفت دولت بدیم بره، با اعلام زیان‌ده بودن پالایشگاه آبادان گفته بود، دولت حاضره اونو رایگان واگذار کنه! حالا دیدید کار نشد نداره و یک دهه عقب ماندگی اقتصادی رو ظالمانه به کشور تحمیل کردید.
گروهی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای هم با نگاهی متفاوت با مسئله برخورد کرده بودند.

در هر صورت نکته‌ای که به چشم همه مردم آمده، ناتوانی دولت روحانی و کابینه ای است که در  8 سال بجای توسعه کشور،  صرفا به تقلا و دست و پا زدن‌های بیهوده پرداخته و کشورمان را به عقب برگردانده است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/169565

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی