پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

واقعیت این است که در این گونه عملیات ها، آمار تلفات مهم نیست، اصل امکان‌پذیری و انجام عملیات و تثبیت بازدارندگی مهم است، تاکید بر آمار امری انحرافی است.

منتشر شده در 26 فروردین 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ سلمان کدیور، در  خصوص عملیات دیشب سپاه و برخی واکنش‌ها در این خصوص در یادداشت خود نوشت: از صبح رسانه‌های اسرائیلی می گویند که 99 درصد موشک های پرتابی ایران را خنثی کرده.

دیشب به دوستی عرض کردم که اگر فردا صبح صهیونیست ها از حجم بالای تلفات آه و ناله سردادند و از حجم بالای کشته ها خبر منتشر کردند، یعنی می خواهند مظلوم نمایی کنند تا دستشان برای پاسخ قدرتمند به حمله متقابل باز شود، اما اگر دیدید می گویند هرچه شلیک شد را شکار کردیم و اصلا هم درد نگرفت و خسارت ناچیز بود، یعنی می خواهد زمینه روانی جامعه داخلی را آماده کند که احتمالا در پی پاسخ فرا عقلی نخواهد بود و این امید هست که زد و خورد پینگ پنگی نشود.

از این حیث اصلا نباید تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفت.

اسرائیل اگر پاسخ متقابل دهد، با قدرت بیشتری پاسخ می گیرد و احتمالا جبهه شمالی لبنان را کامل روی خودش باز می کند. این هزینه وقتی معترف است 99 درصد پرتاب ها را دفع کرده، منطقی نیست.

این سخنی است که بایدن به نتانیاهو نیز گفته است که تو با دفع 99 درصد حملات پیروز شده ای و باید به این قانع باشی.

البته در محاسبات صهیونیست ها عوامل دیگری هم برای پاسخ دادن یا ندادن سنجیده می شود و تک بعدی نیست، ولی این عامل که عرض کردم جزو مهمترین ها است و ان شاء الله موثرترین هم باشد.

نکته دوم اینه که ما دیشب فقط با پدافند هوایی اسرائیل طرف نبودیم. علاوه بر سامانه های مختلف ضد هوایی اسرائیل تمام توان ضد موشکی آمریکا، فرانسه، انگلیس و برخی اعراب پای کار آمد و اینکه مثلا از 100 موشک 5 تا هم اصابت کرده، مسئله کمی اصلا نیست. با توجه به اینکه اینها سامانه چی پی اس منطقه را هم دستکاری کرده بودند. از منتهای تکنولوژی بشری استفاده می کردند.

سوم اینکه بنظرم جمهوری اسلامی هم دنبال گرفتن تلفات نبود. وگرنه چندین موشکی که تصاویر اصابت آن منتشر شد می توانست در یکی از اماکن دیپلماتیک فرود بیاید و تلفات بگیرد.

هدف چی بود؟ هدف این بود که به طرف مقابل بگوید که توان نظامی تو و متحدینت در برابر قدرت من آسیب پذیر است و من با اینکه طالب جنگ نیستم، اگر اراده کنم می توانم تمام لایه های پدافندی تو را رد کنم. پس حواست را جمع کن.

در حقیقت هدف، احیای بازدارندگی آسیب دیده طی چند سال گذشته بود که صورت گرفته.

واقعیت این است که در این گونه عملیات ها، آمار تلفات مهم نیست. اصل امکان‌پذیری و انجام عملیات و تثبیت بازدارندگی مهم است. تاکید بر آمار امری انحرافی است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/167003

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی