پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

محققان پروتئینی را شناسایی کردند که می‌تواند باعث تجمع چربی اضافی در کبد شود، بنابراین می‌توان راهی برای درمان این بیماری پیدا کرد.

منتشر شده در 19 دی 1402

به گزارش جهت پرس؛ به نقل از آی‌اف‌ال‌ساینس، یکی از خطراتی که با افزایش سن و چاقی همراه است، ایجاد بیماری های متابولیک از جمله کبد چرب است. پی بردن به پیچیدگی‌های این فرآیند و چگونگی توقف آن کار ساده‌ای نیست، اما محققان اکنون معتقدند که احتمالاً پاسخ‌ها را در پروتئینی به نام ZAK-alpha یافته‌اند.

پیر شدن یا افزایش وزن می تواند برای برخی افراد استرس زا باشد، حتی سلول های ما با افزایش سن و چاقی تحت استرس قرار می گیرند. این به شکل تولید بیش از حد ترکیباتی به نام گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) صورت می گیرد. اگرچه این ترکیبات در طول متابولیسم سلولی طبیعی تولید می شوند، اما وقتی بیش از حد وجود داشته باشند، به سلول های ما آسیب می‌رسانند.

یکی از عواقب این استرس تبدیل چربی قهوه ای (که مملو از میتوکندری است و مسئول تنظیم دمای بدن و کمک به کنترل سطح قند خون و انسولین است) به چربی سفید است. این اتفاق ذخیره شدن سطح اضافی چربی در کبد را افزایش می دهد که به عنوان بیماری کبد چرب غیر الکلی (به دلیلی غیر از مصرف الکل) شناخته می شود.

تصور می شود بیماری کبد چرب غیر الکلی حدود 25 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و اگرچه اغلب علائمی ندارد، اما در صورت ادامه پیشرفت می تواند منجر به آسیب جدی کبد یا سیروز شود. در نتیجه، دانشمندان در تلاش برای کشف عوامل دخیل در این پیشرفت بوده‌اند و تیمی از دانشگاه کپنهاگ یکی ازعوامل کلیدی این بیماری را شناسایی کرده‌اند.

ظاهرا پروتئینی به نام ZAK-alpha وجود دارد که به بقیه سیستم متابولیسم در مورد سلول‌هایی که تحت استرس هستند سیگنال می‌دهد. این یک واکنش زنجیره ای است که منجر به کبد چرب می شود.

محققان بر این باورند که یافته‌ها نشان می‌دهد که ZAK-alpha می‌تواند راه درمانی مفید برای کبد چرب باشد. این پروتئین را می توان با مولکول های کوچک مهار کرد.

نتایج این مطالعه در Science منتشر شده است.

منبع : فارس
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/154236

اخبار پیشنهادی

نظرات

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی