پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ابراهیم عزیزی در گفتگو با جهت پرس مطرح کرد:

چیزی تا انتخابات مجلس دوازدهم باقی نمانده است، مجلسی که از هم اکنون با وجود رقابت جناح‌ها و گروه‌های سیاسی ترکیب جدیدی در کرسیهای آینده به دست خواهد داد.

منتشر شده در 1 اسفند 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ چیزی تا انتخابات مجلس دوازدهم باقی نمانده است، مجلسی که از هم اکنون با وجود رقابت جناح ها و گروه های سیاسی ترکیب جدیدی در کرسی های آینده به دست خواهد داد. اما اینکه مجلس یازدهم چقدر توانسته تاثیرگذار باشد و چه کارنامه ای به جامعه تحویل داده ابراهیم عزیزی، نماینده مجلس یازدهم به جهت پرس پاسخ داده است. این گفتگو را پیش رو دارید.

 

* جناب عزیزی! چه نمره ای به عملکرد مجلس یازدهم می دهید؟

باید عنوان کرد بهترین نمره به مجلس یازدهم از جانب مقام معظم رهبری اختصاص داده شده است آنجا که مجلس یازدهم لقب مجلس انقلابی را از رهبر فرزانه انقلاب گرفتند؛ طبیعتا مجلس یازدهم این لقب را به وابسته کارکردش در بخش های مختلف هم حوزه های تقنینی و هم حوزه هایی که  به نوعی جزو وظایف نمایندگان بود این لقب و عنوان پر افتخار را دریافت کرد.

اعتقاد ما این است که مجلس یازدهم در تقنین قوانین  سراغ قوانین اثر گذار، زیرساختی و زیر بنایی رفته است و قانون جوانی جمعیت، قانون اقدام راهبردی، قانون امنیت قضایی، قانون آزاد سازی ورود خودرو، قانون سربازی، برنامه هفتم توسعه و تصویب آن، اصلاح ساختار بودجه و بسیاری قوانین دیگر که در رتبه بندی و همسان سازی جزو موضوعاتی بوده که مردم طی سالها از مجلس  و وکلای خود انتظار می کشیدند که به نتیجه برساند  و در این چهار سال مجلس یازدهم قانون شده است و طبیعتا  فرصتهای  بسیاری برای آینده کشور شده است.

*در خصوص نقش کلیدی مجلس در حل مشکلات کشور به ویژه حوزه اقتصادی چطور مردم را قانع می کنید هم راهکارهایی که اعمال شده و هم اعمال نظارت بر اجرا؟

اصلاح ساختار اقتصادی کشور هم  نیازمند قوانین درست و کارآمد و هم نیازمند اجرای درست است  وقتی قریب به ۴۳۰ هزار میلیارد از منابع ارزی کشور به تعدادی اقلام و کالاهای اساسی تعلق میگرفت و متاسفانه برای مردم هم دستاوردی نداشت، این ریل گذاری توسط مجلس انجام شد اما حالا در این مورد دولت نتوانست خوب از پس اجرای این ریل گذاری بربیاید  و اجرای  ناقص آن بحثی است که باید جداگانه دنبال شود و اینکه امروز  مجلس ساختار بودجه را تغییر داده و حوزه های انتقال آب  به ویژه از دریای عمان و خلیج فارس مورد توجه  مجلس بوده یعنی یک ریل گذاری خوب برای صنعت  و اقتصاد و اشتغال کشور و اینکه امروز بخشی از ظرفیت های نفت را به کمک عمران و آبادانی، دفاع و امنیت آورده ایم یعنی نگاه درست به سرمایه ملی  کشور داشته ایم.

* اشاره کردید به وظایف مجلس در حوزه قانون گذاری، عملکرد مجلس یازدهم را در حوزه وظایف نظارتی چطور برآورد میکنید و چه نمره ای به آن می دهید؟

باید تلاش کنیم هر سال، هر چقدر از عمر مجالس می گذرد، نظارت مجلس بیشتر، قوی تر و کارآمدتر شود البته  در همین قسمت از باب سوال و تذکر و بعضا تحقیق و تفحص اقدامات دقیق  و فنی خیلی زیاد بوده است اما فقط با برخی  جدال های بی مورد نباید تصور کنیم این  تنها راه تقویت و نظارت مجلس است بلکه باید ظرفیت های نظارتی و ابزارهای نظارتی مان را بیشتر استفاده کنیم و طبیعتا از این جهت باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

* با توجه به نزدیکی به انتخابات ۱۱ اسفند، آرایش سیاسی جناح های مختلف از اصلاح طلبان تا اصولگرایان و عدالتخواهان را در جهت تحول آفرینی و رقابت سالم مدنظر رهبری را چطور برآورد می کنید؟

امیدوارم همه کسانیکه در این عرصه ورود کرده اند و قصد دارند در نقش وکلا و نمایندگان به ملت عزیز ایران خدمت کنند و زمینه رشد بیشتر و پیشرفت کشور را فراهم کنند؛ حضور  و مشارکت حداکثری و انتخاب آگاهانه مردم و مجلس کارآمد بایستی از جمله  موارد مهمی باشد که مورد توجه احزاب و گروه ها بوده و روی آن متمرکز شوند. هر چه ما از  رفتارهای هیجانی و سطحی پرهیز کنیم و به نقش زیربنایی و به ویژه کارآمدسازی مجلس  توجه کنیم  که از دل همین گروه ها، جریان ها و احزاب در می آید  مجلس آینده کارنامه موفق تری خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/160371

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی