پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی کرد

سید ابراهیم رئیسی به دعوت رئیس جمهور بشار اسد برای انجام سفری دوروزه به دمشق رفت که این سفر کوتاه واکنش‌های داخلی و خارجی را به همراه داشت.

منتشر شده در 16 اردیبهشت 1402

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره سفر رئیسی به سوریه بعد 13 سال که هیچ رئیس‌جمهوری به این کشور سفر نکرده بود، نوشت: رئیسان جمهور ایران و سوریه روز چهارشنبه مجموعه‌ای از توافقنامه‌های همکاری بلندمدت در زمینه نفت و سایر بخش‌ها را برای تقویت روابط اقتصادی بین این دو کشور متحد امضا کردند.

در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: رئیس جمهور ایران در راس یک هیات بزرگ اقتصادی و سیاسی، پس از ورود به این کشور جنگ‌زده سوریه که نخستین سفر رئیس‌جمهور ایران به دمشق از سال ۲۰۱۰ بود، با بشار اسد همتای سوری خود دیدار کرد. تهران از زمان شورش سال ۲۰۱۱ که به جنگ داخلی تمام عیار در سوریه تبدیل شد، حامی اصلی دولت اسد بوده و نقش مهمی در تبدیل جریان درگیری به نفع او داشته است.

ایران تعداد زیادی مستشار نظامی و هزاران مدافع مورد حمایت خود را از سراسر خاورمیانه به سوریه فرستاده تا در کنار اسد بجنگند. تهران همچنین یک راه نجات اقتصادی برای اسد بوده و انرژی و خطوط اعتباری به ارزش میلیاردها دلار به این کشور ارسال کرده است. نیروهای دولت سوریه در سال‌های اخیر با کمک دو متحد اصلی خود یعنی روسیه و ایران توانسته‌اند کنترل بخش‌های زیادی از این کشور را به دست بگیرند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه که دولت‌های عربی که زمانی از سقوط اسد حمایت می‌کردند و اکنون به آرامی در حال احیای روابط خود با دمشق هستند، ایران امیدوار است که از مزایای چندین دهه حمایت خود از رئیس‌جمهور سوریه از طریق سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت‌های اقتصادی برای کمک به اقتصاد خود بهره‌مند شود.

بازتاب سفر رئیس جمهور ایران به سوریه در خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس

آیت‌الله رئیسی روز 13 اردیبهشت 1402 به دعوت رسمی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر کرد. این سفر، نخستین دیدار یک رئیس‌جمهور اسلامی ایران از سوریه از سال ۲۰۱۱ و زمان آغاز بحران در این کشور است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی و بشار اسد روسای جمهور ایران و سوریه ظهر همان روز به وقت محلی در کاخ ریاست جمهوری در دمشق با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

روسای جمهور ایران و سوریه در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور با تاکید بر اینکه روابط تهران و دمشق، حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است، تصریح کردند: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تاثیر بگذارد.

رئیسی در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و سوریه که به ریاست وی و رئیس جمهور سوریه برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از پیروزی دولت و ملت سوریه و جبهه مقاومت در برابر تروریسم‌ و عبور از دوران سخت، گفت: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تاثیر بگذارد. روابط ایران و سوریه با خون شهدای عزیز ما به خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده‌ و این اسم رمز پایداری‌ و استحکام روابط دو کشور است.

رئیس جمهور ایران خاطرنشان‌ کرد: دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند و امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید. امروز حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه‌، انطباق این مسیر با عقلانیت‌ و مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده و جواب داده و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع و جایگاه سیاسی و نظرات و دیدگاه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند، متقاعد شده‌اند که این موضع، به‌حق و عادلانه بوده است

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز در این نشست، با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری‌ اسلامی از دولت و ملت سوریه در روزهای سخت‌ و بحرانی این کشور گفت: دولت و ملت سوریه محبت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد.

رئیس جمهور سوریه خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور مؤثر در بازسازی مناطق جنگ‌زده شد و تصریح کرد: روابط سوریه و ایران، روابط غنی و مملو از تجارب است؛ به این دلیل که حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است.

در این دیدار، روسای جمهور ایران و سوریه با اشاره به امضای اسناد همکاری‌ بین دو کشور، بر اهمیت «برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» در جهت تامین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه تاکید کردند.

سفر رئیسی به دمشق؛ چیدن میوه پیروزی مقاومت

زیارت مضجع مطهر حضرت زینب (س)

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر چهارشنبه در ادامه سفر خود به حرم مطهر حضرت زینب (سلام الله علیها) رفت و در آنجا به زیارت مرقد خواهر گرامی امام حسین(ع) پرداخت.

امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی بین دو کشور 

در ادامه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و بشار‌ اسد رئیس‌جمهور سوریه، برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند. 

همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور رؤسای جمهور دو کشور، ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند. این اسناد توسط وزرای خارجه، راه و شهرسازی، اقتصاد،‌ نفت‌ و ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ با همتایان سوری‌ آن‌ها امضا شد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی چه واکنشی به سفر رئیسی به سوریه نشان دادند؟

در پی سفر تاریخی آیت الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه دو هشتگ «ایران و سوریه؛ ائتلاف راهبردی» و «مقاومت کردیم و با هم می سازیم» در صدر هشتگ های شبکه های اجتماعی سوریه قرار گرفت و ترند برتر توییتر شد.

توییتر

کاربران شبکه های اجتماعی در سوریه سفر آیت الله رئیسی به دمشق را تاریخی و نشان از استحکام روابط راهبردی ایران و سوریه و حمایت و همبستگی آنها از یکدیگر در شرایط آسایش و سختی توصیف کرده اند.

«امین ابراهیم الجنید» یکی از فعالان شبکه های اجتماعی در صفحه توییتر خود نوشت: این سفر بر پیروزی ایران و سوریه علیه تمام توطئه های انجام شده علیه دو کشور تاکید دارد.

وی همچنین سه هشتگ “برادران پیروزی و مقاومت”، “ایران و سوریه”، “ایران و سوریه؛ ائتلاف راهبردی” زیر توییت خود درج کرد.

کاربر دیگری به نام «ابوجودت» با انتشار ویدئوی استقبال بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از آیت الله رئیسی رئیس جمهوری کشورمان در صفحه توییتر خود نوشت: بر پیروزی حق علیه باطل تکیه کردیم و پیروز شدیم.

«فایز» کاربر دیگری بود که با انتشار ویدئویی از استقبال گسترده مردمی از آیت الله رئیسی در دمشق نوشت: سوری ها از رئیس جمهوری ایران استقبال کردند.

کاربری به نام «علی شعیب» نیز با انتشار تصویری از دیدار آیت الله رئیسی و بشار اسد نوشت: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی نیروهای مقاومت ‌و دولت های آن ها بوده است و در این راه شهید داده است.

وی افزود: فداکاری های ایران بالاتر از تمام منافع است. وظیفه دینی، اخلاقی و انسانی انگیزه ایران در حمایت از مظلوم در هر نقطه جهان است.

این کاربر هشتگ “مقاومت کردیم و با هم می سازیم” را درج کرد.

کاربر دیگری به نام «خلیل نصرالله» با انتشار تصویری از استقبال بشار اسد رئیس جمهور سوریه از رئیس جمهوری کشورمان نوشت: صحنه ای که متجاوزان خواهان شکست آن بودند. بعد از 12سال جنگ تروریستی و جهانی این تصویر منتشر شد؛ دمشق در تهران و تهران در دمشق. هر کسی برای ملت، کشور، حاکمیت و استقلال خود مبارزه کند، پیروز خواهد شد. این تصویری از تصاویر پیروزی است. تفسیر این گونه است ولاغیر.

کاربری به نام «مصطفی داوود» ویدئویی از سفر رئیس جمهوری کشورمان در دمشق منتشر کرد و نوشت: ایران و سوریه چندین دهه هم پیمان و متحد بودند و در روزهای تلخ و شیرین و هر شرایطی در کنار هم بودند؛ دهه ها در مقابل چالش های سخت مقاومت کردند، وارد نبرد شدند و پیروزی ها را محقق کردند.

وی هشتگ های “با هم بودیم و خواهیم ماند” و “مقاومت کردیم و باهم خواهیم ساخت” زیر توییت خود درج کرد.

کاربر دیگری به نام «عزم العباس» با انتشار ویدئوی استقبال مردمی از رئیس جمهور ایران در دمشق در صفحه توییتر خود نوشت: ما شکست نمی خوریم…

وی نیز هشتگ «مقاومت کردیم و باهم خواهیم ساخت» را زیر توییت خود درج کرد.

کاربری دیگری به نام «ابوجواد محمد فحص» نیز با انتشار تصویری از شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نوشت که به برکت خون شهید حاج قاسم سلیمانی بعد از ۱۳ سال این سفر انجام شد.

کاربری به نام «ریان عباس» با انتشار تصویری از بشار اسد و آیت الله رئیسی نوشت: تصویری تحت عنوان «ای دشمنان در خشم و غضب خود بمیرید».

«ن.نصار» کاربر دیگری بود که با ویدئویی از آیت الله رئیسی و بشار اسد نوشت: ایران و سوریه چندین دهه است که باهم هم پیمان و متحد هستند و روزهای خوشی و سختی را باهم تجربه کردند.

وی سفر رئیس جمهوری کشورمان به سوریه را “استثنائی و تاریخی” توصیف کرد.

کاربران ایرانی به این سفر رئیس‌جمهور کشورمان نشان دادند؟

کاربران ایرانی در توییتر با هشتگ #قاومنا_ونبنی_معا به سفر رئیسی به سوریه واکنش مثبت نشان دادند و آن را مظهر قدرت برای کشورمان می‌شمردند که در ادامه به برخی از این واکنش‌ها آمده است.

1

2

 

3

4

 

5

6

 

7

8

 

9

10

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/8010

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی