پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 5 اسفند 1399
در سرویس

به گزارش جهت ، این روزها همزمان با تب و تاب خرید واکسن توسط کشورهای مختلف و اجرای واکسیناسیون عمومی بری کل مردم دنیا، اخبار و ادعاهای تازه‌ای درباره تحریم‌های ایران به گوش می‌رسد.

تحریم‌های بشردوستانه آمریکا علیه ایران؟

در همین رابطه به نظر می‌‎رسد طراحان تحریم با توجه به شرایط ویژه ناشی از شیوع کرونا و وقوع پاندمی در جهان و فشار افکار عمومی جهان برای همراهی آمریکا جهت مقابله جهانی با کووید_19، در تلاش هستند تا از قبول مسئولیت رفتار غیرانسانی خود در برابر ایران که به تحریم دارو و واکسن منتهی شد، سر باز بزنند.

«ریچارد نفیو» که از طراحان اصلی تحریم‌های ایران و از پایه‌گذاران فشارها به بهانه انرژی هسته‌ای در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» بود، در همین رابطه ضمن انتشار یک توئیت گفته است: « من نمی دانم این داستان (توافق میان ایران و کره جنوبی) واقعیت دارد یا نه. اما ، فکر می کنم افرادی که از این موضوع ناراحت هستند باید به یاد داشته باشند که بسته به نوع استفاده از آن (خریدهای اصطلاحاً بشردوستانه شامل واکسن، دارو و نظایر آن)، دسترسی ایران به این منابع، کاملاً با قوانین موجود ایالات متحده (قوانین تحریم علیه ایران) سازگار است. »

«نفیو» ادعا کرده است که تحریم‌های آمریکا همزمان با فشارهای مختلف بر کشورمان ، به نوعی اجازه بهره‌برداری ایران از منابع بلوکه شده خود در دیگر کشورها را داده است. وی نهایتاً ادعا می‌کند که توافقی میان ایران و کره جنوبی برای خرید واکسن کرونا با استفاده از منابع مالی بلوکه شده کشورمان منعقد شده است!

«نفیو» در این توئیت کوشیده است تا قوانین ظالمانه تحریم که سبب جلوگیری از ورود انواع داروهای ضروری به ایران شده است را به دروغ، نشانه‌ای بر رفتار انسان‌دوستانه آمریکا جلوه دهد! تحریم‌هایی که اجازه می‌دهد دارو به ایران رسیده و پاندمی کرونا محدود و کنترل شود.

 

توافق میان ایران و کره‌جنوبی از ادعا تا عمل

روز گذشته وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای گفت دارایی‌های مسدود شده ایران بعد از رایزنی با آمریکا آزاد خواهند شد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نوشته این بیانیه بعد از آن صادر شده که ایران ادعا کرد با سئول بر سر نحوه انتقال و استفاده از منابع مالی مسدود شده خود به توافق دست یافته است.

ایران دوشنبه اعلام کرد این توافق در جریان دیدار میان «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی ایران و «رو جئونگ-هیون»، سفیر کره جنوبی در ایران حاصل شده است.

یونهاپ نوشته ایران در هفته‌های گذشته از سئول خواسته حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور که به دلیل تحریم‌های آمریکا در دو بانک کره جنوبی مسدود شده آزاد شوند.

در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی، بدون اشاره به جزئیات بیشتر آمده است: «دولت ما درباره روش‌های استفاده از این دارایی‌ها با ایران گفت‌وگو کرده و طرف ایرانی رضایت خودش را درباره پیشنهادهای مطرح‌شده از طرف ما ابراز کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «رفع انسداد این دارایی‌ها از طریق رایزنی با کشورهای مرتبط از جمله ایالات متحده صورت خواهد گرفت.»

دسیسه جدید آمریکایی‌ها
پس از رفتارهای دیوانه‌وار ترامپ در عرصه بین‌الملل بازگشت دموکرات‌ها به مدیریت آمریکا و ریاست جمهوری بایدن سبب شده است تا ارکان مختلف حاکمیت آمریکا به دنبال بازسازی چهره این کشور در دنیا باشند. در حال حاضر دموکرات‌ها از اینکه ترامپ باعث شد چهره حقیقی آمریکا در معرض دید جهانیان قرار بگیرد، چندان خشنود نیستند و به هر وسیله به دنبال بازسازی این شرایط هستند. در هیمن راستا مقامات آمریکا به شیوه‌هایی نو و با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی می‌کوشند تا دلیلی برای عدم لغو تحریم‌های ایران در شرایط کرونا مطرح کنند و چه دلیلی بهتر از این دروغ بزرگ و ادعای اینکه اصولاً خرید دارو با استفاده از منابع بلوکه شده ایران در دیگر کشورها، ممنوع نیست.

در این شرایط باید منتظر ماند و دید این ادعای تازه آمریکایی‌ها از زبان حامیان رابطه و مذاکرات با ایالات متحده نیز تُکرار خواهد شد یا خیر.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/122024

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی