پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مصباحی‌مقدم:

کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هرچه مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری قوی‌تر باشند، پشتوانه نظام محکم‌تر می‌شود، گفت: پیام داخلی حضور مردم پای صندوق‌های رای بالا رفتن وحدت و انسجام ملی است. همچنین این پیام را به دشمنان ملت و نظام جمهوری اسلامی ‌می‌دهد که مردم یکپارچه و همراه نظام هستند و حمایت می‌کنند.

منتشر شده در 9 اسفند 1402
در سرویس

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم درباره اهمیت جایگاه مجلس خبرگان گفت: از صدر تا ذیل نظام جمهوری اسلامی متکی بر آرای مردم است که تعبیر به جمهوریت می‌شود؛ این جمهوریت جمهوری اسلامی وام گرفته از جمهوریت در غرب نیست بلکه در ذات اسلام و رفتار پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) ظهور و بروز دارد.

وی توضیح داد: پیامبر (ص) دعوت مردم مدینه به اسلام را از مکه آغاز کرد که تعدادی از اهالی یثرب یعنی همان مدینه برای انجام حج به مکه آمده بودند، پیغمبر با آنها در مکه ملاقات و دین را عرضه کرد و بیعت گرفت؛ امروز بیعت رای و صندوق رای است.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: پیغمبر بدون حمایت و بیعت مردم کار خودش را در مدینه شروع نکرد. خداوند هم در قرآن می‌فرماید خداست که تو را با نصرت خود و مومنان تایید کرده است. یعنی خداوند نصرت مومنان را کنار نصرت خودش قرار داده و این همان نقش مردم است.

وی بیان کرد: طی هزار سال از صدر اسلام تا قبل از پیروزی انقلاب، به دلیل آن‌که مردم به میدان نیامدند، ائمه معصوم و فقها حاکم نشدند. با دعوت امام و نفس‌های قدسی ایشان مردم به میدان آمدند و حمایت و یاری مردم باعث شکست رژیم شاه و پیروزی امام خمینی (ره) و تشکیل حکومت شد. این اساس نقش مردم در حکومت است.

مصباحی‌مقدم اظهار کرد: مبنای حضرت امام این بود که باید همه چیز متکی بر آرای مردم شکل گیرد؛ امام می‌فرمود که این مردم هستند که انقلاب کردند، من را از تبعیت آوردند و مسئولان را از زندان آزاد کردند پس مردم حق دارند درباره سرنوشت خودشان تصمیم‌گیری کنند؛ این اساس نظام جمهوری اسلامی است. همین مردم هم اراده کردند که اسلام حاکم شد و بر همین اساس نیز جمهوری اسلامی شکل گرفت.

این کاندیدای انتخابات خبرگان رهبری با اشاره به تشکیل مجلس خبرگان اظهار کرد: قانون اساسی بعد از بازنگری، مبنا را بر تعیین اعضای مجلس خبرگان توسط مردم قرار داد تا خبرگان رهبری را تعیین ‌کنند. در دوره اول قانون اساسی، با توجه به این‌که مردم با راهپیمایی‌ها حمایت خود را به صورت روشن و قاطع از امام بیان کردند، مبنای حاکمیت حضرت امام اقبال عامه شد. با توجه اینکه شاید چنین چیزی در ادوار بعدی رخ ندهد، بنا شد ساختاری شکل گیرد که مردم را برای تعیین رهبر، نمایندگی کند لذا مجلس خبرگان تشکیل شد.

وی ادامه داد: بر این اساس مجلس خبرگان، منتخب مردم برای تعیین رهبر در زمانی است که فاقد رهبر باشیم. البته خدا را شکر می‌کنیم که از رهبری برخورداریم که در جهان نظیر ندارد و آنچنان توانایی و قدرت دارد که همه نقشه‌های شوم استکبار و صهیونیست را با حمایت مردم نقش بر آب کرده است.

مصباحی مقدم با بیان این‌که جایگاه خبرگان، تعیین رهبری و نظارت بر بقا و دوام شرایط مطابق قانون اساسی بر وجود رهبری است، گفت: براین اساس خبرگان هر ۶ ماه یکبار اجلاس برگزار کرده و وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند البته بنا بر توصیه مقام معظم رهبری، خبرگان برای خود وظیفه اضافی ایجاد کرد که آن هم واسطه بودن میان مردم و حاکمیت اعم از رهبری، دولت، مجلس و قوه قضاییه است لذا اعضای خبرگان در نطق‌های خود مسائل روز و مشکلات مردم را در مقابل رئیس جمهور، وزرا و مسئولان بازتاب داده و مطالبه کرده و دنبال راه‌حل هستند، مسئولان مربوطه نیز باید پاسخگو باشند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: علاوه بر آن کمیسیون‌هایی در خبرگان به تناسب نیاز جامعه تشکیل شده که بنده نایب رئیس کمیسیون اقتصادی هستم. کمیسیون‌های دیگری همچون اجتماعی، فرهنگی و امنیتی ایجاد شده که افراد خبرگان در آنها حضور دارند. این کمیسیون‌ها با برگزاری جلسات ماهانه، ضمن رصد و بررسی مسائل امنیتی و سیاست خارجی و اتفاقات منطقه از وزرا و معاونان رئیس جمهور و سایر مسئولان دعوت می کنند، در نهایت این موارد در قالب گزارش‌هایی برای کل اعضای خبرگان ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین بنابر توصیه مقام معظم رهبری هیات اندیشه‌ورزی برای طرح مسائل کلان نظام شکل گرفته که نظرات آن‌ها در قالب گزارشی برای مسئولان و رهبری ارسال می‌شود. پس اینگونه نیست که اعضای خبرگان از این انتخابات تا انتخابات بعدی در خانه‌هایشان بنشینند و کاری نکنند ضمن آن‌که معمولا اعضای خبرگان ائمه جمعه، مدرسین حوزه‌های علمیه و کسانی هستند که با مردم در ارتباط بوده و در جریان مشکلات مردم قرار می‌گیرند لذا خبرگان بازتاب‌دهنده خواست‌ها و انتظارات مردم حوزه‌ انتخابیه خودشان نیز هستند و متقابلا در صورت وجود تبیین و توضیحی از ناحیه مسئولان، آن را به مردم منتقل می‌کنند.

این کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان درباره لزوم توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حضور اعضای خبرگان میان مردم گفت:‌ خبرگان نماینده مردم هستند پس باید مردم به آنها دسترسی داشته تا مشکلات‌شان را در میان بگذارند. خبرگان باید ضمن آگاهی از وضعیت مردم، ارتباط نزدیک با آن‌ها داشته و پیگیری کنند.

وی در واکنش به طرح شبهاتی درباره جایگاه خبرگان همچون اینکه خبرگان نمی‌تواند بر سازمان‌های زیر نظر رهبری نظارت کند و تحقق اصل ۱۱۱ شدنی نیست، گفت: خبرگان کمیسیونی به نام کمیسیون تحقیق تشکیل داده که وظیفه‌اش نظارت بر بقاء و دوام شرایط مقرر در قانون اساسی بر رهبری است. آنها عندالاقتضاء تقاضای دیدار با رهبری کرده و مسائل را با ایشان مطرح می‌کنند.

وی توضیح داد: درباره این‌که گفته شده نظارت بر زیرمجموعه رهبری وجود ندارد؛ آنچه در قانون اساسی درباره رهبری ذکر شده، مبنا است و ما انتظارنداریم که نه رهبری فراتر از قانون اساسی ورود کند و نه خبرگان فراتر از قانون نظارتی داشته باشد. آقا در ملاقاتی به خبرگان فرمودند شما می‌توانید بر انتصابات من نظارت کنید بدان معنا که آن فرد صلاحیت دارد یا خیر؛ البته بحث عملکرد آن فرد مساله دیگری است و سایر دستگاه‌ها نظارت می‌کنند. رهبری فرمودند که خبرگان می‌تواند درباره انتصابات ایشان نظر دهد که شایسته است یا خیر و حتی می تواند مناقشه کرده و ایراد گیرد و در صورت دیدن اشکال بیان کند که رهبری اصلاح می‌کند؛ این وظیفه بر عهده خبرگان است که به کمیسیون تحقیق واگذار شده و دائما این کار انجام می‌شود.

مصباحی مقدم درباره این‌که وقتی خبرگان پل ارتباط بین مردم و مسئولان باشد، چه تفاوتی بین مجلس شورای اسلامی و خبرگان وجود دارد، گفت: اول اینکه خبرگان در بیانیه‌های خود به مسائل مورد انتظار مردم پاسخ داده است؛ مطالبات مطرح شده نیز خروجی جلسات با مسئولان است و مسئولان هم باید برای پاسخ به این مطالبات و حل ایرادات آمادگی داشته باشند.

وی اضافه کرد: جایگاه مجلس شورای اسلامی جایگاه رفیعی است و نمایندگان مجلس نیز نمایندگان مردم هستند اما غالبا نمایندگان مجلس در مسائل مربوط به حوزه‌های انتخابیه ورود می‌کنند و اتفاقا خیلی مسائل کلان نظام در مجلس مطرح نمی‌شود. جا دارد جایگاهی همچون مجلس سنا وجود داشته باشد البته مقصودم این نیست که خبرگان جایگاه مجلس سنا قرار گیرد چون خبرگان به مصوبات مجلس ورود نمی‌کند اما موارد مربوط به مسائل کلان در خبرگان مطرح می‌شود.

مصباحی‌مقدم درباره نحوه پیگیری اجرای موارد مطرح شده در بیانیه‌های خبرگان گفت: بعد از آنکه بیانیه خبرگان صادر شد، دبیرخانه مکلف است موارد ذکر شده در بیانیه را با مسئولان مربوطه در میان گذاشته و بعد از انجام مکاتبات و دریافت پاسخ، ‌گزارشی به اعضای خبرگان داده می‌شود.

این کاندیدای مجلس خبرگان درباره این‌که چرا باید مردم در انتخابات خبرگان شرکت کنند، اظهار کرد: باید برای تعیین سرنوشت خودمان در انتخابات خبرگان شرکت کنیم چون جایگاه ولایت فقیه بالاترین جایگاه نظام ما است؛ ولی فقیه سیاست‌گذاری کلی نظام را پس از مشورت با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ می‌کند. نظارت بر اجرایی شدن این سیاست‌ها نیز از وظایف ولی‌فقیه است.

وی یادآور شد: طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی رهبری می‌تواند برخی از این وظایف را به شخص دیگری واگذار کند که حضرت آقا به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کردند و شورای عالی نظارت تشکیل شد و گزارش ها را خدمت آقا تقدیم می‌کند. همچنین ذیل مواد دیگر اصل ۱۱۰ مسئولیت‌های دیگری بر عهده رهبری گذاشته شده که ازجمله آن انتصابات است؛ مجلس خبرگان بر این موارد نظارت دارد.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه اساس ساختار نظام ما ذیل ولی فقیه است، گفت: هماهنگی بین سه قوه توسط ولی فقیه انجام می‌شود، رهبری ضعف‌ها و کاستی‌ها را در سه قوه تذکر داده و مطالبه و پیگیری می‌کنند لذا این جایگاه آنقدر اهمیت دارد که مردم باید برای آن اهتمام داشته و رای دهند.

وی درباره چرایی اتخاذ تصمیمات در جلسات سران قوا علی رغم وجود قوای سه‌گانه گفت: این اتفاق در زمان امام راحل و در دوران ۳۷ ساله رهبری رهبر معظم انقلاب افتاده که در شرایطی که قوا نتوانند به موقع و سریع انتظارات مردم و اقتضائات شرایط بیرونی و درونی را تامین کنند، از قدرت ولایت فقیه استفاده می‌شود و حضرت آقا ورود می‌کنند تا عجالتا و در شرایط خاص مساله را حل کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد: روند تصویب قوانین در مجلس بسیار کند است؛ حتی تعداد طرح‌ها و لوایح دو فوریتی انقدر زیاد شده که ماه‌ها طول می‌کشد در نوبت رسیدگی قرار گیرد علاوه بر آن طبق آیین‌نامه داخلی مجلس در صورتی که ۵۰ نفر متقاضی بررسی با اولویت طرحی باشند، باید در نوبت رسیدگی قرار گیرد که این موارد هم متعدد است؛ این یعنی روند کند است و نمی‌توان اتخاذ تصمیمات اساسی آن هم در شرایط خاص، ‌ بحرانی و تحریمی را معطل گذاشت. در این موارد رهبری از ولایت فقیه استفاده ‌می‌کند و تفییذ اختیار را خارج از چارچوب قانون انجام می‌دهند؛ ایشان می‌فرمایند سران قوا با مشاوران‌شان مسائل را مرور کرده و تصمیمات اتخاذ شده را داده تا ایشان امضا کنند، گاهی هم فرمودند تصمیمات اجرا شود این یعنی در این موارد سرعت عمل ضرورت دارد. حالا اگر رهبری ورود نکرده و کارها کند پیش رود و بگوییم ساختارها، ‌مجلس و قوه قضاییه پاسخگو باشند، تکلیف چه می‌شود؛ نمونه آن مربوط به مفاسد اقتصادی است که با مصوبه سران قوا، دو مرحله‌ای بودن رسیدگی به پرونده های مفاسد اقتصادی برداشته شد و سرعت رسیدگی به این پرونده‌ها افزایش پیدا کرد و مردم هم راضی بودند؛ ‌ این مواردی است که استفاده از قدرت ولایت مطلقه فقیه ضرورت پیدا می‌کند و ولی فقیه می‌تواند برای حل مسائل فراتر از ظرفیت‌های متعارف قانون اساسی استفاده کند.

این کاندیدای انتخابات خبرگان رهبری همچنین با دعوت مردم برای مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند گفت : نظام جمهوری اسلامی متکی بر آرای مردم است و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی نیز الهی و مردمی است؛ مشروعیت الهی از ناحیه شرایطی است که ائمه معصومین برای فقیه عادل ذکر کردند. مشروعیت مردمی هم به این است که مردم به میدان آمده و مطالبه کنند.

وی ادامه داد:حضرت امام در نامه‌ای‌ به مرحوم آیت الله مشکینی مرقوم فرمودند فقیه عادلی منتخب خبرگان است که منتخب ملت باشد و آن‌گاه مشروعیت دارد یعنی اگر فردی این مقام را از کانال دیگری تصدی کند، مشروعیت ندارد پس بالاترین جایگاه نیاز به حضور مردم دارد لذا مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای اهتمام داشته تا سرنوشت خودشان را در کلان نظام یعنی خبرگان و ۴ سال آینده مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه هرچه مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان قوی‌تر باشند، پشتوانه نظام و خبرگان قوی‌تر و محکم‌تر می‌شود، افزود: حضور مردم پای صندوق‌های رای پیام داخلی و خارجی دارد؛ پیام داخلی بالا رفتن وحدت و انسجام ملی است که قدرت آفرین است. پیام خارجی هم به دشمنان ملت و نظام جمهوری اسلامی بوده که ملت ایران یکپارچه و همراه نظام هستند، در صحنه حضور دارند و حمایت می‌کنند. این باعث می‌شود احیانا در برخی سیاست‌هایشان برای تحت فشار قراردادن مردم همچون تحریم‌ها تردید کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: زمانی تحریم‌ها تشدید شد که مناقشات داخلی پدید آمد. وقتی بیگانگان و آمریکایی‌ها مناقشات داخلی و دودستگی‌ها را دیدند، ‌تحریم‌های سخت و سنگین را اعمال می‌کنند. خانم کلینتون وزیر خارجه دولت اوباما از تعبیر تحریم‌های فلج کننده استفاده کرد چون انتظار فلج اقتصادی را داشتند اما بحمدالله ناکام ماندند ولی تبعا فشارها اثر دارد. باید کاری کنیم تحریم‌ها تمام و خنثی شود که این با حضور جدی مردم در پای صندوق‌های رای میسر شده و دشمنان را مایوس می‌کند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/161517

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی