پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کنعانی مقدم در گفتگو با جهت پرس:

ایران توانست بعد از گذشت ۹  سال از قطع حج عمره و تیره و تار شدن روابط با عربستان این گام و دستاورد مهمی که حتی دولت روحانی با وجود  ادعای زبان مذاکره قادر به انجامش نبود را به دست بیاورد.

منتشر شده در 8 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ ایران توانست بعد از گذشت ۹  سال از قطع حج عمره و تیره و تار شدن روابط با عربستان این گام و دستاورد مهمی که حتی دولت روحانی با وجود  ادعای زبان مذاکره قادر به انجامش نبود را به دست بیاورد. دستاوردی که خود پله ای برای دیگر دستاوردهای منطقه ای و بین المللی خواهد بود.

در همین خصوص حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جهت پرس ابراز کرد: با توجه به سیاست های اعلامی و  اجرایی دولت سیزدهم در خصوص روابط بین المللی و منطقه ای  و همکاری و حل مسائل مختلف با کشورهای همسایه، گام  بسیار بزرگی برداشته شد و آن اینکه با کشورهای اسلامی شرایط به سمت عادی سازی روابط در جهان اسلام رفته که یکی از آن ها روابط با عربستان است.

وی اظهار کرد: دستاورد بزرگ این ارتباط مجدد هم برقراری مجدد عمره بعد از ۹ سال بود.

وی با  بیان اینکه برقراری مجدد حج عمره، گام بسیار مهمی است، افزود: این گام مقدمه ای بر گام ها و دستاوردهای دیگر و توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی  با کشورهای منطقه خصوصا عربستان است.

کنعانی مقدم ابراز کرد: البته توقع ما این بود که گام بعدی را در رابطه با بحث روابط با  مصر برداشته شود تا مسیر اتصال کشورهای اسلامی  برقرار شود و بتوانیم حلقه ممنوعه اتصال کشورهای عربی اسلامی با جمهوری اسلامی را تکمیل کنیم و    بتوانیم با توسعه روابط با کشور های عربی گام موثرتری را برداریم.

وی اضافه کرد:  با توجه به حملاتی که در غزه و ازسوی رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده  هرچه ما به کشورهای اسلامی و عربی نزدیک تر شویم می توانیم امنیت   و منافع کشورهای اسلامی را بیشتر تامین کنیم.

وی در  ادامه به دیگر دستاوردهایی که این برقراری ارتباط پس از ۹ سال که حتی دولت قبل با وجود ادعای زبان مذاکره  نتوانست به آن دست یابد، گفت: عربستان کشور مهمی است و هم اتحادیه عرب جایگاه بسیار مهمی دارد و هم شورای امنیت خلیج فارس و هم اینکه در رابطه با کنفرانس سازمان همکاری های اسلامی جایگاه موثری دارد و هم اینکه کشوری است که به لحاظ اقتصادی قدرتمند است و می تواند حلقه ارتباط امت اسلام با توجه به وجود خانه خدا در آن باشد و باتوجه به حرکت ایران در مسیر شکل گیری امت واحده اسلامی، عربستان می تواند نقش مهمی ایفا کند  و از این رو هم می توان در بحث عادی سازی روابط کشورهای اسلامی منطقه و هم توسعه روابط  با دیگر کشورها دستاوردهای دیگری هم در پی داشته باشد.

کنعانی مقدم در پاسخ به اینکه چرا این دستاورد  که می توانست در دولت های قبل کسب شود ۹ سال به تعویق افتاد؟ عنوان کرد: نگاه دولت قبل بیشتر به این بود که با اروپا و آمریکا عادی سازی روابط کند و تصورش بر این بود که اگر با اروپا و آمریکا مسائل و مشکلاتش را حل کند دیگر همه مشکلات  من جمله مشکل آب حل میشود. اما سیاست دولت سیزدهم در عین اینکه روابط با دیگر کشورهای دنیا را هم مورد توجه دارد اما اولویتش را  توسعه روابط با کشورهای همسایه قرار داد و توانست  در گام مهم عادی سازی روابط با عربستان گام موثری بردارد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/168688

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی