پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حسین دلیریان، فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: اینکه روس‌ها این ماهواره مهم ایرانی را به فضا پرتاب کرده اند، شکست برنامه فضایی ایران نیست چون ایران پایگاه پرتاب موشک ماهواره‌بر ندارد.

منتشر شده در 19 مرداد 1401
در سرویس

حسین دلیریان، فعال رسانه‌ای در یادداشتی درباره پرتاب ماهواره ایرانی توسط روس‌ها نوشت: اول اینکه ماهواره خیام یک ماهواره سنجشی با دقتی بسیار خوب است که میتواند در پایش جغرافیای ایران و فراجغرافیا، بسیار کاربردی باشد و خدماتی به کشورمان در حوزه های مختلف مقابله با بلایای طبیعی، مسائل زیست محیطی و … ارائه دهد که تاکنون هیچ ماهواره‌ای چنین خدماتی ارائه نداده است.

اینکه روس‌ها این ماهواره مهم ایرانی را به فضا پرتاب کرده اند، شکست برنامه فضایی ایران است؟ یا اینکه مردم و نخبگان ایرانی با پمپاژ چنین انگارهای، تحت عملیات روانی رسانه های معاند هستند؟
در ادامه می گویم ….

به اواسط دهه ۸۰ شمسی برمی گردم روزهایی که متخصصان و دانشمندان ایرانی گام مهمی در طراحی و تولید ماهواره برداشتند و “ماهواره مصباح” را بعد از چند سال تلاش
شبانه روزی ساختند اما در آن سالها یک مشکل بسیار مهم، دست و پای ایران را بسته بود.

مشکل این بود که، کارستانی که دانشمندان صنعت فضایی ایران با ساخت ماهواره مصباح کرده بودند، به دلیل نداشتن پایگاه پرتاب موشک ماهواره بر و زیرساخت های پرتاب، داشت ابتر می شد تا اینکه مسئولان وقت، تصمیم گرفتند این مشکل را با کمک ایتالیا حل کنند.

نهایتا تصمیم بر این شد که چون ما هیچ زیرساختی برای پرتاب ماهواره مصباح نداشتیم، مصباح به ایتالیا داده شد تا آنها برایمان پرتابش کنند.
 
ایتالیایی ها هم بعد از چندسال بازی در آوردن و بهانه تراشی، نهایتا ماهواره را که به فضا پرتاب نکردند که هیچ، آنرا پس هم ندادند
 
الان چیزی در حدود ۱۶ سال میگذرد و هنوز ما نتوانسته ایم ماهواره خودمان را از ایتالیایی‌ها پس بگیریم!
 
فکر میکنید علت چیست؟ علت واضح است، چون ما هیچ حرفی در فضا نداشتیم، عملا ایتالیا با هزار بهانه، ماهواره را به فضا پرتاب نکرد، چون برایش مهم نبود و نمیخواست ایران رشد کند.

سینا، مشابه مصباح یا در نمونه مشابه، ماجرای عدم پرتاب ماهواره سینا توسط همین روسیه با بهانه تراشی صورت گرفت یعنی روسها هم در روزگار نه چندان دوری حاضر نشدند “سینای ایرانی را به فضا پرتاب کند، چون ایران واقعا در حوزه فضایی آن روزها عددی نبود.

اما حالا، کار به جایی رسیده که سایوز مشهور روس ها ماهواره پیشرفته ایرانی را با افتخار با خود به فضا می برد و در مدار قرار میدهد و روسیه با افتخار از همکاری با ایران در حوزه قضایی سخن می گوید.
 
عرصه فضا از طریق همین همکاری های بین المللی در حال پیشرفت است و ایران به عنوان یکی از قدرت های منطقه ای در حوزه فضایی، حرف های زیادی در این حوزه دارد.

و در پایان اینکه نظامیان آمریکایی و صهیونیست ها در پایگاه هایشان دیگر نیاز نیست خیلی خودشان را اذیت کنند و دست تکان بدهند تا با چشم ایرانی ها از فضا دیده شوند با “خیام” و با دقت یک متری دوربینش، بدون دست تکان دادن هم، تحت رصد اند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/40169

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی