پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در نشست "نقش نهاد علم برفرآیند تحولات در ایران" در جشنواره عمار مطرح شد

منتشر شده در 25 دی 1402

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ در یکی از نشست‌های برگزار شده در ایام جشنواره مردمی فیلم عمار نشستی به نام  ” دانشگاه متهم است! نقش نهاد علم برفرآیند تحولات در ایران” با حضور دکتر فواد ایزدی و دکتر سام مهدی ترابی به میزبانی مسعود براتی در جشنواره عمار برگزار شد، در اینجا به قسمتی از صحبت‌های فوادهای ایزدی درباره وابستگی علم و استعمار آکادمیک پرداخته می‌شود.

فواد ایزدی کارشناس سیاسی در این نشست درباره نفوذ فرهنگی در تمام ارکان جامعه گفت: بیشترین نفوذ فکری در دانشگاه‌‌هاست و بیشترین سهم از نفوذ برای آمریکاست، هیچکس نمی‌تواند نفوذ فرهنگی آمریکا را انکار کند، آمریکا یا هر استعمارگر دیگر برای ایجاد وابستگی در هر ارگانی وارد می‌شود یا به عبارتی نفوإ می‌کند. ایزدی 6 حوزه نفوذ را توضیح داد و گفت: ۶ حوزه‌ای که استعمار آکادمیک پوشش می‌دهد را بیان می‌کنیم ۱. وابستگی در حوزه‌ایده‌هاست (ایذه هایی که در حوزه دانشگاهی پرداخته می‌شود و اینکه این ایده‌ها علمی هست یا نیست قابل ارائه هست یا نیست) این یکی از استعمارهای آکادمیک است.
۲. وابستگی دوم وابستگی در محیط ارائه ایده است که مثلا می‌شود مجله‌ و نشریاتی که در آن ایده به مقاله تبدیل می‌شود و اینکه محتوایی که مثلا یک استاد تولید می‌کند فقط اگر در مجله یا نشریات خارجی زده شود مهم است این می‌شود وابستگی آکادمیک چراکه ارزش بستر خیلی بالاست و مالکیت این بستر برای کشورهای غربی است.

۳.حوزه فناوری آموزش است یکی از مشکلات کشور تحریم منابع علمی است مثلا استاد برجسته‌ای می‌خواهد مقاله‌اش ارائه بدهد در یک مجله خارجی چون امتیازش بالاست اما قبول نمی‌کنند …

۴. یکی از مشکلات تحریم منابع آموزش است، باید مشکلات مالی کشورهایی که از نظر علمی به غرب وابستگی دارند حل شود.

۵. وابستگی در حوزه آموزش است، مثلا علمی دارند ولی به طور کامل در اختیار بقیه قرار نمی‌دهد برای مقاصد خاص صرفا برای سرمایه گذاری در کشورهای دیگر است تا باعث منبع درآمد برایشان شود.

۶. وابستگی در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی است چراکه در کشورهای توسعه یافته چنین چیزی وجود دارد.

او در ادامه افزود: حضرت آقا گفتند اگر علمی وجود داشته باشد زانو زدن برای به دست آوردن علم واجب است. اقتصاد سیاسیِ علوم اجتماعی یعنی علمی که تولید شود را ما بتوانیم ببینیم البته که اقتصاد سیاسی در دانشگاه‌های ما خیلی به آن توجه نمی‌شود.

او بیان کرد که علمی که در غرب تولید می‌شود فارغ از مشروبات الکلی نیست مست نمی شوند اما آن ها روزانه عادت دارند ساعت ۵ و ۶ بعد از ظهر باید آب‌جو بخورند پس علمشان نمی‌تواند خالص و بی‌طرف باشد، ما باید وابستگی خود را از علم غربی برهانیم نفوذ استعمار آکادمیک ما به قدری بالاست که مسئولین ما نمی‌توانند به آن ورود کنند اغلب نگران هجمه‌های بعد از ساختار شکنی هستند و معمولا افرادی روی کار می‌آیند که یا مخالف ساختار شکنی هستند یا افراد ساکتی هستند.

و تا این بسترهای موجود اصلاح نشود اساتید هم تغییر نمیکنند جمهوری اسلامی باید شروع کند و بانی انجمن‌های علمی شود، ایران در بسیاری از حوزه ها با گفتن نه توانست به استقلال برسد و در این زمینه هم باید نه بگوید تا بتواند از نظر علمی به استقلال برسد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/155003

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی