پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

محمدجواد ظریف با حمله به اصلاح‌طلبان و خاتمی در فایل صوتی لو رفته می گوید: در سال ۱۳۷۸ به سمت «حذف رهبری» حرکت کردند.

منتشر شده در 26 اسفند 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ در روزهای اخیر فایل صوتی منتسب به محمدجواد ظریف، وزیر سابق وزارت امور خارجه کشورمان منتشر شده است. در این فایل صوتی ظریف انتقادات و گلایه‌های صریحی از خاتمی و سایر اصلاح‌طلبانی که باعث وضع موجود شدند، می‌کند که در حین صحبت‌های او اطلاعات مهمی از نقشه‌های شوم اصلاح‌‎طلبان در فتنه 78 برای حذف رهبری افشا می‌شود. با توجه به محتوای سخنان ظریف در این فایل صوتی، مشخص است که او در جمعی با حضور اصلاح‌طلبان به ایراد سخنرانی پرداخته است. بر از این نکات عبارتند از:

ظریف در این فایل صوتی می‌گوید که ایده حذف اصلاح‌طلبان از سوی رهبر جمهوری اسلامی به سال 78 برمی‌گردد، چراکه اصلاح‌طلبان به سراغ حذف رفتند؛ به نظر ظریف ایده عوض کردن قانون اساسی در جریان اصلاحات به معنای تهدید بقای رهبر جمهوری اسلامی بود، به همین دلیل علی خامنه‌ای هم تصمیم گرفت اصلاح‌طلبان را حذف کند.

صحبتهای ظریف در اعتراض به تحریم انتخابات و عدم شرکت فعالانه اصلاح‌طلبان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و ششمین دوره خبرگان 1402 است، به عقیده ظریف خود اصلاح‌طلبان با عدم حضور در انتخابات باعث شدند که نامزدهای اصولگرا و جبهه‌ پایداری پیروز انتخابات باشند.

در انتخابات 1402، حاکمیت تعداد قابل توجه‌ای از اصلاح‌طلبان به ویژه چهره‌های اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کرد و در اعتراض به این رویکرد حذفی حاکمیت، بخشی از اصلاح‌طلبان نیز انتخابات را تحریم کردند و بخشی دیگر با دادن رای سفید در انتخابات شرکت کردند.

ظریف صراحتا می‌گوید که در این انتخابات حسین طائب، رئیس پیشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و محمدعلی جعفری، فرمانده سابق کل سپاه، «همه کاره» بوده‌اند.

وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی در این فایل صوتی، اصلاح‌طلبان را تندرو و انحصارطلب می‌خواند و می‌گوید: «به نظر من جناح چپ توی انحصارطلبی، دست جناح راست رو از پشت می‌بنده. یه بار من به آقای خاتمی گفتم. گفتم این رفیق‌های شما وقتی که تند بودن، با ما مخالف بودن؛ می‌گفتن این لیبراله. الان هم که اومدن، از ما لیبرال‌تر شدن، هنوز هم با ما مخالفن».

در بخش دیگری از این فایل صوتی ظریف با ادعا به «شانس بالا و محبوبیت بیشتر نسبت به دیگران»، می‌گوید به هیچ وجه قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را نداشته و ندارد.

پیشتر نیز در اردیبهشت سال 1400 یک فایل صوتی جنجالی دیگر از گفت‌گوی سعید لیلاز با جواد ظریف لو رفته بود، که در آن زمان انتقادهای بسیاری از سوی اصولگرایان را به دنبال داشت. ظریف در این فایل صوتی با اشاره به دخالت‌های قاسم سلیمانی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، گفته بود که او به‌دلیل فشارهای فرمانده پیشین سپاه قدس، «دیپلماسی را فدای میدان جنگ کرد».

جواد ظریف با انتشار مطلبی به لورفتن فایل صوتی واکنش نشان داد و اکانت شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ظاهرا یک میهمان در سمینار کارشناسی ارشد به حرمت کلاس و فضای امن بین استاد و دانشجو خیانت کرده و گفت‌وگوهای کلاسی را در‌اختیار دیگران قرار داده است. همواره مخالف تندروی از سوی هر گروه و جناحی بوده و اشاره‌ام به اندک تندروانی از اصلاح‌طلبان بوده است که در همان زمان هم رفتارشان مورد تایید اکثریت اصلاح‌طلبان و رهبران آن نبوده استبرایم منافع ملی ایران شرط اول اندیشگی و رفتاری است. بنابراین هیچ جناحی را نه مقدس و نه مطرود می‌دانم. نگاه انتقادی به رفتار همه احزاب و جناح‌‌ها لازمه پایبندی به منافع ملی است. همواره کوشیده‌ام چنین باشم.»

استقبال کیهان از فایل صوتی ظریف

کیهان درباره فایل صوتی ظریف که افشاگری عجیبی درباره اصلاح‌طلبان می‌کند، اظهار نظر می‌کند و می‌نویسد: دسته بندی صحیح میان رسانه‌ها بر اساس چپ و راست نیست و بر مبنای یاس آفرینی و امید آفرینی است.

ابطحی به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب سعی داشت وفادارانه این افشاگری و فایل صوتی را به نفع اصلاح‌طلبان تمام کند، چنین موضع‌گیری فقط مختص به ابطحی نبود و دیگر فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب هم در تلاش بودند به نوعی خاک به روی این ماجرا بپاشند تا ضرری متوجه حزب متبوعشان نشود، شاید از آب کره گرفتن تعبیر مناسبی برای این افراد باشد.

یک فعال رسانه‌ای علیه ظریف با یک توییت نوشت: نبویان و رسایی تندرو و خانه ویران کن هستند اما به اندازه ظریف مکار، شیاد و دروغگو نیستند به نظر می‌رسد با انتشار این فایل صوتی، دیگر شانسی برای نزدیکی اصلاح‌طلبان و ظریف در آینده نخواهد بود.

مهدی قاسم‌زاده یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای درباره فایل صوتی اخیر ظریف نوشت: ارغ از هرگونه قضاوت بابت محتوای فایل صوتی منتشر شده از سوی “ایران وایر” و حتی هدف از انتشار آن در این بازه زمانی، وقتی تعداد فایل‌های صوتی لو رفته‌ی یک فرد زیاد میشود، باید به افکار عمومی حق داد که آن فرد را سهل انگار یا ترسو بخوانند؛ که حتی جرات بیان علنی مکنونات‌ش را هم ندارد!

یکی از کاربران شبکه اجتماعی ایکس هم در واکنش به این افشاگری تصنعی ظریف درباره مواضع اصلاح‌طلبان نسبت به رهبری نوشت: محمد جواد ظریف، به خوبى مى‌داند که در جمهورى اسلامى عالم محضر خداست؛ هر گفتگوى دو نفره‌ای را گوش سومى مى‌شنود و ضبط مى‌کند؛ من سیاسى نیستم، بهانه است.

آقازاده، فعال سیاسی و رسانه اصلاح‌طلب درباره ظریف نوشت: درز فایل صوتی ظریف از نتایج کم شدن میزان مشارکت است،مهمترین نکته آوردن نام عزیز جعفری است که معتقد است او و تیم اش عامل اصلی تندروی در کشور است، نمی گوید چه کسی زمینه این قدرت گیری را ایجاد کرد،در مورد تندروی اصلاح طلبان آن زمان من نوشتم و اخراج شدم و ظریف سکوت کرد و وزیر شد.

در مجموع در میان اظهار نظرهای هر دو طیف سیاسی نکته‌ای که عیان و واضح است همین اختلاف عمیق و جدایی ظریف از اصلاح‌طلبان است، قطعا فردی با سابقه سیاسی ظریف هیچ وقت به سمت طیف مقابل گرایش پیدا نمی‌کند ولی این صوت‌های بر ملا شده همه بر پایه کنار گذاشته شدن ظریف از قدرت و عرصه سیاسی است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/164134

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی