پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با جهت:

ابوالفتح گفت: آمریکایی‌ها ادعاهای واهی خواهند کرد که ایرانی‌ها از خود انعطاف نشان نداند و ما قصد ورود به برجام را داشتیم و ایران قصد تولید بمب اتم را دارد. به اصطلاح عامیانه‌اش می‌خواهند تمام کاسه و کوزه را سر ایران بشکنند.

منتشر شده در 20 آذر 1400
در سرویس

درحالی‌که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت رئیسی با منطق قوی برای احقاق حقوق مردم ایران هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای را آغاز کرده‌اند اما غربی‌ها و به‌ویژه آمریکایی هر زمان که دستشان از استدلال خالی می‌شود، یک جنگ روانی تمام‌عیار علیه ایران به راه می‌اندازند؛ از تهدیدات نظامی و تحریم‌های جدید تا شکست ایران در این دور از مذاکرات و فروپاشی اقتصاد ایران و حتی در حال بزرگنمایی دوگانگی اقتصاد و معیشت هستند و مدعی‌اند که اقتصاد و معیشت مردم درگرو نتایج مذاکرات است؛ اما هدف غرب از راه‌اندازی این جنگ روانی چیست؟ «امیرعلی ابوالفتح» کارشناس سیاست بین‌الملل در گفتگو با «جهت» به آن پاسخ داده است.

فاز جدید جنگ روانی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای
ابوالفتح در تحلیل و ارزیابی این حرکت غربی‌ها ابراز کرد: این مدعای جدیدی نیست ولی آنچه اکنون در حال اتفاق افتادن است فاز جدیدی از این جنگ روانی است در اصطلاح انگلیس آن معروف به (blind game) است. اروپایی‌ها مدام در حال ترویج این ایده هستند که اگر مذاکرات شکست بخورد (که احتمالش هم وجود دارد) مقصر آن ایرانی‌ها هستند.

وی معتقد است: آمریکایی‌ها ادعاهای واهی خواهند کرد که ایرانی‌ها از خود انعطاف نشان نداند و ما قصد ورود به برجام را داشتیم و ایران قصد تولید بمب اتم را دارد. به اصطلاح عامیانه‌اش می‌خواهند تمام کاسه و کوزه را سر ایران بشکنند.

از جنگ روانی آمریکا غافل نشویم
این کارشناس روابط بین‌الملل با تأکید بر نقش تکراری آمریکایی‌ها در این جنگ روانی عنوان کرد: این قضیه از دو جنبه مهم است، یکی آنکه اگر این مورد اتفاق بیافتد، می‌توانند اجماع سازی جهانی را انجام دهند و حتی شاید بتوانند روس‌ها و چینی‌ها را هم قانع کنند که چه نشسته‌اید که ایران قصد دارد بمب اتم تولید کند!
 

ابوالفتح ادامه داد: جنبه‌ی دیگر این است که اگر این روایت در داخل کشور جا بیافتد که ایران مسبب شکست مذاکرات است و باعث افزایش قیمت دلار، افزایش تورم و مشکلات معیشتی خواهد شد؛ این امید در دل آمریکایی‌ها ایجاد می‌شود که با فشار از درون به‌نظام جمهوری اسلامی، ایران را به آستانه فروپاشی اقتصادی و شورش‌های اجتماعی برساند.

این کارشناس بابیان اینکه هدف غرب از این فشار سوق دادن نظام اسلامی ایران به سمت فروپاشی است، افزود: غرب می‌خواهد این‌گونه القا کند که یا ایران به سمت فروپاشی اقتصادی و نظام و شورش‌های اجتماعی می‌رود یا اینکه برای جلوگیری از این اتفاقات تن به مذاکره و مصالحه با طرف‌های آمریکایی می‌دهد.

نقش صهیونیست‌ها در جنگ روانی آمریکا
وی گفت: بخش اصلی این جنگ روانی این است که ایران مقصر شناخته شود و هم جهان علیه ایران سر به شورش بگذارد و هم در درون کشور علیه تصمیمات نظام شورش شده و نظام را وادار به تغییر رفتار و تغییر موضع در سیاست‌های مقتدرانه خود کند.

ابوالفتح در پاسخ به اینکه صهیونیست‌ها کجای ماجرای جنگ روانی غربی‌ها علیه ایران هستند؟ ابراز کرد: اسرائیل حتماً در این قضیه وجود دارد اصلاً اسرائیل سر منشأ تمام این قضایاست و در حال لابی کردن علیه ایران است.

وی ادامه داد: اسرائیلی‌ها درهرحال، هم با بودن برجام هم با نبودن برجام، هم با بودن توافق هم با نبودن توافق و به‌طورکلی نسبت به موجودیت ایران نگران هستند و ابزارهای قوی دارند و در همه‌جا من‌جمله کنگره، کاخ سفید، بروکسل و پایتخت‌های اروپایی نفوذ دارند و این واقعیتی است که نمی‌توان منکرش بود.
محبوبه حسنی پارسا

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/80127

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی