پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایران طوری نسبت به اقدامات صهیونیست‌ها واکنش‌ نشان داد که هم بازدارندگی را تامین کرد و هم زمینه را برای خروج اسرائیل از انزوا فراهم نکرد. ایران به اسرائیل نشان داد که برد موشک‌هایش به خاک اسرائیل می‌رسد و توانایی هدف قرار دادن اهدافی در داخل سرزمین‌های اشغالی را دارد.

منتشر شده در 29 فروردین 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ هدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر روابط بین‌الملل: یکی از راهبردهایی که اسرائیل از زمان تاسیس خودش در نظر داشته و همیشه هم به صورت جدی پیگیری می‌کرده ‌است، ایجاد یک بافتار رسانه‌ای درباره اقتدارش بوده؛ یعنی بسیاری از اقداماتی که انجام می‌داده را به صورت نمادین پیش‌ می‌برده‌ تا یک تصویر افسانه‌ای از شکست‌ناپذیری خودش ارائه دهد. حتی تاکیدهایی که روی عبارات جنگ شش‌روزه با اعراب و ماجرای دادگاه‌های «آیشمن» داشته‌،برای این است که طرف مقابل را تحقیر کرده و خودش را یک هیولای شکست‌ناپذیر تصویر کند.

همین مساله باعث شده بود که تبدیل به یک حاکمیت یاغی در نظام بین‌الملل شود که به هیچ‌چیزی پای بند نیست. به نهادهای دیپلماتیک حمله کرده، سران و رهبران کشورهای مختلف را در کشور ثالث ترور می‌کند و حتی به اماکن سازمان ملل حمله نظامی انجام می‌دهد. به هیچ‌کدام از مقررات بین‌المللی پایبند نیست و همه این اقدامات را ذیل همان تصویر افسانه‌ای شکست‌ناپذیر از خودش به نمایش می‌گذارد. این مساله باعث شده اهمیت ابعاد عملیاتی که ایران چند شب پیش انجام داد بسیار بالاتر برود. تصاویری که از نمایش شادی مسلمانان، اعراب و حتی در خارج از کشورهای اسلامی و عربی و در کشورهای غربی به خاطر حمله ایران منتشر شد. همگی نشان‌دهنده از بین رفتن این تصویر افسانه‌ای است. یک کشور  بعد از هفتاد و اندی سال از تشکیل این رژیم جعلی، این تصویر افسانه‌ای را شکست. یعنی به تعبیر داستانی، یک نفر داد زد این پادشاه لخت است.
مشخص شد این سامانه عجیب‌و‌غریب و پیشرفته و چندصدمیلیون دلاری گنبد آهنین چقدر راحت نفوذ‌پذیر است و می‌تواند مورد واکنش قرار بگیرد.

موضوع دیگری که می‌شود آن را دلیل شکست اسرائیل در نظر گرفت، نوع واکنش و عقلایی بودن واکنش ایران بود. یعنی ایران طوری نسبت به اقدامات صهیونیست‌ها واکنش‌ نشان داد که هم بازدارندگی را تامین کرد و هم زمینه را برای خروج اسرائیل از انزوا فراهم نکرد. ایران به اسرائیل نشان داد که برد موشک‌هایش به خاک اسرائیل می‌رسد و توانایی هدف قرار دادن اهدافی در داخل سرزمین‌های اشغالی را دارد. نمونه‌اش اینکه دو پادگان و مجتمع نظامی در حمله اخیر ایران مورد هدف قرار گرفت. بنابراین از طرفی بازدارندگی ایران تامین شد و از طرف دیگر این اقدام چون منجر به کشته شدن و یا افزایش تنش در منطقه غرب آسیا نشد، حمایت کشورهای غربی از اسرائیل را هم افزایش نداد. ما شاهد هستیم در جلسه شورای امنیت که برگزار شد، اکثر حاضران در جلسه از ایران حمایت کرده و علیه اسرائیل صحبت کردند. حتی رئیس دوره‌ای شورای امنیت هم اجازه محکومیت ایران را نداد. الان هم داریم می‌بینیم کشورهای غربی حامی اسرائیل از ادامه تنش‌زایی اسرائیل حمایت نمی‌کنند و تاکیدشان این است که نباید چنین اتفاقی بیفتد. این به دلیل رخداد هوشمندانه‌ای است که ایران طراحی کرد. این طراحی نشان می‌دهد که یک اتاق فکر دقیق این سناریو را طراحی کرده است. به نظر من بهترین و بهینه‌ترین سناریوی ممکن را برای پاسخ به رژیم انتخاب کردند.

یکی دیگر از دستاوردهایی که عملیات وعده صادق برای ایران داشت و شکست اسرائیل را رقم زد، مساله آتش‌بس در غزه بود. در حال حاضر در چند شبی که بعد از عملیات ایران گذشته ‌است به صورت غیر‌رسمی آتش‌بس در غزه انجام شده‌ است و اسرائیل دیگر نتوانسته علیه مردم فلسطین اقدامی انجام دهد. یعنی کاری که حدود 200 روز تمام نهادهای بین‌المللی و مجامع و کشورهای مختلف نتوانستند انجام دهند را ایران با عملیات خودش انجام داد. تهران نه‌تنها بازدارندگی خودش را تثبیت و اسرائیل را منزوی کرد، بلکه پیروزی نیروهای مقاومت در عملیات طوفان الاقصی را هم نهایی ساخت.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/167457

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی