پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 13 اردیبهشت 1400
در سرویس

به گزارش جهت، دعای جوش کبیر را جبرئیل (ع) به پیامبر اسلام (ص) در یکی از جنگ‌ها برای در امان بودن از آسیب‌های جنگ آموزش داده است. دعای جوشن کبیر، یکی از اعمال مراسم شب‌های قدر در ماه رمضان است. عده‌ای نیز به سفارش روایات، این دعا را بر روی کفن خود می‌نویسند.

در شب قدر به خواندن دعا‌هایی از جمله “جوشن کبیر”، “دعای افتتاح” و “ابوحمزه ثمالی” سفارش شده، زیرا انسان با یادآوری لطف، گذشت، کرم، رحمت و بخشش بی‌پایان خدای مهربان او را در کنار و دستگیر خویش می‌بیند و نور امید در دلش می‌درخشد.

دعای جوشن کبیر چند فراز دارد؟

دعای جوشن کبیر ۱۰۰ بند دارد و هر بند حاوی ده “اسم” از اسمای خداست، به‌جز بند ۵۵ که یازده اسم باریتعالی در آن آمده است بنابراین درمجموع، این دعا حاوی هزار و یک اسم خدای متعال است.

در این دعا، نام‌های خدا بیشتر از قرآن گرفته شده و به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که علاوه بر مُسَجَّع و موزون بودن، در بیشتر موارد، اسماء و صفات از لحاظ حروف پایانی نیز یک شکل و مشابه‌اند.

ماجرای نزول دعای جوشن کبیر

امام سجاد (ع) از امام حسین (ع) و او از امام علی (ع) نقل کرده است که در یکی از جنگ‌ها، پیامبر (ص) زرهی سنگین پوشیده بود و آن زره جسمش را اذیت می‌کرد. جبرئیل (ع) نازل شد و ضمن رساندن سلام خدا بر پیامبر (ص) گفت: «این زره را از بدنت بیرون بیاور و به جای آن این دعا را بخوان که برای تو و امت تو امان است». علت نام‌گذاری این دعا به جوشن کبیر (به معنای زره بزرگ) نیز همین است.

دانلود فایل پیدیف دعای جوشن کبیر و فایل صوتی دعا را در ادامه دریافت کنید.

دانلود متن کامل دعای جوشن کبیربه صورت pdf

 

بشنوید/ دعای جوشن کبیر

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/114172

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی