پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

سی و دومین نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان سعودی و در شهر جده بعد از ۱۲سال با حضور جنجالی بشار اسد و زلنسکی برگزار شد.

منتشر شده در 30 اردیبهشت 1402

عطیه فکری – حضور «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه در نشست سالانه سران کشورهای عربی به محور مهم گزارش رسانه‌ها از نشست جده تبدیل شده و عربستان سعودی نیز از بازگشت دمشق به آغوش عربی خوشحال به نظر می‌رسید. رسانه‌های عربی و سعودی اخبار دعوت سعودی‌ها از بشار اسد را پوشش می‌دادند. حتی رسانه‌های غربی مثل رویترز هم دست به کار شد و اخبار این اجلاس را پوشش داد. براساس گزارش رویترز، استقبال اعضای اتحادیه عرب از بازگشت رئیس‌جمهور سوریه نشان‌دهنده شکست تلاش‌های قطر برای تبدیل شدن به یک صدای دیپلماتیک مهم در خاورمیانه است که تاکنون مخالفت بازگشت دمشق به جمع کشورهای عربی است. قطر شب گذشته دوباره مخالفت خود را با حضور اسد اعلام کرد. مقامات دوحه پیش‌تر هم تصریح کرده بودند که روابط خود با دولت دمشق را عادی نمی‌کند؛ اما بازگشت دمشق و حضور اسد در اولین نشست سران عربی بعد از تصمیم اتحادیه، نشان داد که مواضع قطر، مانعی در برابر اجماع و اقدام اتحادیه عرب نخواهند بود. 

نشست بشار اسد با همتایان خود در کشورهای مختلف

وزیر الجزایر در افتتاحیه سی و دومین نشست شورای اتحادیه عرب در سطح اجلاس سران در جده که پس از 12 سال برگزار شده بود، گفت : شعار اتحاد مجدد مظهر احیای جایگاه طبیعی سوریه در میان برادرانش در اتحادیه عرب است و ما از این حضور سوریه بسیار استقبال می کنیم.

رؤسای جمهور، پادشاهان و رهبران عرب برای گرفتن عکس دسته جمعی قبل از نشست سران کشورهای عربی گرد هم آمدند و عکس دسته جمعی گرفتند.

وزیران امور خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد. اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برگزار شد. بشار اسد رییس جمهوری سوریه از سوی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب دعوت شده بود، روز پنجشنبه وارد جده شد و مورد استقبال مقامات دولت ریاض قرار گرفت که فیلم این استقبال در فضای مجازی سوژه رسانه‌ها و کاربران شد.

در این اجلاس بشار اسد فرصت را غنیمت شمرد و با همتای خود در کشورهای مختلف دیدار کرد و حول محورهای مختلف صحبت کردند.

نقش قدرتمندانه ایران در تعیین اعضای اتحادیه عرب

در ماجرای سی و دومین نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان سعودی و در شهر جده و حضور سوریه بعد از 12 سال می‌توان به نقش پررنگ و تاثیر بالای جمهوری اسلامی در تعیین سرنوشت کشورهای منطقه پی برد. در این میان برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره نقش این در منطقه اینگونه واکنش نشان دادند:

1

1

1

1

1

اوج اهمیت بشار اسد به زلنسکی

بشار اسد در جریان سخنرانی زلنسکی گوشی مترجم خود را در آورد. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این حرکت اعتراضی بشار اسد واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. گروهی معتقد بودند چون اسد تسلط بالایی به زبان انگلیسی دارد گوشی را بیرون آورده و گروهی دیگر دلیل اینکار را بی‌اهمیتی به اوکراین و کشورهای غربی حامی او دانستند.

1

1

 کنایه کاربران شبکه‌های اجتماعی به غرب‌پرستان

در ادامه حاشیه‌ها و واکنش‌هایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی به حضور بشار اسد در عربستان سعودی نشان دادند برخی معتقد بودند که کشورهای عربی و باقی کشورهای منطقه به حضور آسیب‌زا غرب پی برده‌اند و با اتحاد سعی بر جبران گذشته و اختلافات قبلی دارند، برخی دیگر به غرب‌پرستان ایرانی کنایه‌وار قدرت ایران را یادآوری کرده بودند که ادامه واکنش‌ها می‌خوانید:

1

1

 

1

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/6808

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی