در بهمن ماه سال 94 رسانه ملی در یک برنامه تلویزیونی به نام «ثریا» با موضوع «بررسی وضعیت خودروهای الکتریکی» و با حضور یک کارشناس و فردی به نام «جمشید آرین» که گفته میشد «مخترع خودرو الکتریک و هیبرید» پرداخت و در این برنامه نامهای منتسب به خانم معصومه ابتکار نشان داده شد که دادگاه آن را جعلی اعلام کرد.
مجری با ارائه نامهای منتسب به معصومه ابتکار که سال 81 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بود، گفت: این نامه، نامهای است که در جواب مکاتبات آقای آرین و بهعنوان یک محقق و مخترع داده شده است؛ جالب است که خانم ابتکار در دو خط جواب دادند و گفتند که «بازگشت به نامه شماره ***** مورخ 81.10.5 درخصوص خودروهای الکتریک به اطلاع میرساند که خودروهای الکتریک به دلیل وزن زیاد باتریها هیچگونه آیندهای ندارند.»
خبرگزاری بسیج چندماه بعد گفتوگویی با این فرد انجام داد که وی در جریان آن گفتوگو ادعای خانم معصومه ابتکار مبنی بر جعلی بودن نامه ادعایی را رد کرد و گفت: خانم ابتکار برای اینکه افکار عمومی را به جای دیگری ببرد تا اصل مطلب را پنهان کند این بازی را درآورده است. خانم ابتکار به طور واضح در رسانهها و در عموم مردم به بنده توهین کرد، بنده هم جوابم را در 5 صفحه در کانال تلگرامی منتشر کردهام. خانم ابتکار حرفاش جعلی است نه نامهاش و با این کار چهره واقعی خود را نشان داد.
پس از این جریانات و بسته شدن کارخانه جمشید آرین، این مخترع از ایران رفت.
در سال 9 اردیبهشت 98 مجلسی ها با واردات خودروی هیبریدی موافقت کرده و در این باره عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: اگر قیمت یک دستگاه خودروی تویوتا کمری هیبریدی وارداتی در بازار ۲۰۰ میلیون تومان شود دیگر تقاضایی برای خودروی سمند و ساندرو ۲۰۰ میلیونی در بازار وجود نخواهد داشت، بنابراین واردات خودروهای هیبریدی بدون پرداخت عوارض گمرکی به کشور باعث افت شدید قیمت خودرو در بازار خواهد شد.
وارداتی که براندازان همچنان در پی آن بودند اما امروز موفق به ساخت تولید داخل آن شدیم.
اما امروز در دولت سیزدهم تولیدد عرضه داخل خودرو هیبریدی به وقوع پیوست. علی آبادی وزیر صمت در این باره اظهار کرد: اوایل امسال رئیسجمهور بازدیدی داشتند و دستوراتی دادند مبنی بر اینکه این تحول در زمینه حمل و نقل فراهم شود. این تحول کلید خورده و در آستانه ورود به یک دوره تازه در بحث حمل و نقل شهری و بین شهری هستیم. این موضوع فقط به تاکسی محدود نمیشود.
در خودروهای هیبریدی، موتور بنزینی معمولاً کوچکتر است. کوچک بودن موتور بنزینی به این معنی است که سوخت کمتری مصرف میکنند، سبکتر هستند و فقط برای حالت شتاب گرفتن و بالا رفتن از سربالایی به کمک موتور برقی خودروی هیبریدی میآیند. این در صورتی است که موتورهای حجیمتر، سیلندرهای بزرگتر دارند و درنتیجه باعث ایجاد وزن بیشتر و لذا مصرف سوخت بالاتر می شود.
خودروهایی که میتوانستد 21 سال پیش با تولید داخل عرضه بشوند ولی به دلایلی قابل تامل به تعویق افتاد.