پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به دنبال حمله آمریکا و انگلیس به یمن که نگرانی در مورد اختلال در تجارت جهانی در دریای سرخ را تقویت کرد، تعرفه کشتیرانی کانتینری در مسیرهای تجاری اصلی جهان افزایش یافت.

منتشر شده در 23 دی 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛  به نقل از رویترز، به دنبال حمله آمریکا و انگلیس به یمن که نگرانی در مورد اختلال در تجارت جهانی در دریای سرخ به عنوان یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای دنیا، را تقویت کرد، نرخ کشتیرانی کانتینری در مسیرهای تجاری اصلی جهان در این هفته افزایش یافت.

بامداد دیروز آمریکا و انگلیس در پاسخ به عملیات‌های ارتش یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی و نیروهای آمریکایی، بیش از ۱۲ نقطه در یمن را با هواپیما، کشتی و زیردریایی مورد هدف قرار دادند. براساس ادعای مقامات آمریکایی سایت‌های آموزشی، پایگاه‌های هوایی و تأسیسات نگهداری پهپاد متعلق به انصارالله یمن، اهداف این حمله بوده‌اند.

15 درصد حمل‌و نقل دریایی جهان از طریق دریای سرخ انجام می‌شود و تغییر مسیر و عدم عبور از این مسیر هزینه‌های کشتیرانی و زمان آن را افزایش داده است.

نیروهای مسلح یمن اعلام کرده بودند تا زمانی که به غزه غذا و دارو نرسد، هیچ کشتی اسرائیلی در دریای سرخ امنیت ندارد اما مسیر برای سایر کشتی‌ها کاملا امن است، اما آمریکا و انگلیس تلاش کردند تا کشورهای دیگر را برای امنیتی و نظامی کردند دریای سرخ همراه کنند که با شکست این به اصلاح ائتلاف، خود دست به حمل زدند.

بیشتری کشتی‌ها پس از حمله آمریکا وانگلیس از نزدیک شدن به کانال سوئز که مسیری میان‌بر میان آسیا و اروپاست و 12 درصد تجارت جهانی از آن می‌گذرد، دور می‌کنند. اکنون این نگرانی‌ها تشدید شده که نرخ‌ نفتکش‌ها و کشتی‌های فله‌بر که کالاهای حیاتی را حمل می‌کنند، افزایش یابد و با دور جدیدی از تورم در جهان مواجه شویم.

شاخص باربری کانتینری شانگهای نسبت به هفته گذشته بیش از 16 درصد افزایش یافت و در روز جمعه به 2206 واحد رسید. این شاخص نرخ محموله‌های کانتینری لحظه‌ای خارج از بنادر چین را می‌سنجد که از نیمه دسامبر تاکنون 114 درصد افزایش یافته است.

نرخ مسیر شانگهای- اروپا برای کشتی‌های 20 فوتی در روز جمعه نسب به هفته گذشته 8.1 درصد افزایش یافته است. این درحالی است که نرخ کانیتنرهای 40 فوتی که به سمت ساحل غربی آمریکا حرکت می‌کنند و حوادث این منطقه بر آن تاثیر نداشته 43.2 درصد نسبت به هفته رشد داشته است.

پیتر سند، تحلیلگر ارشد بازار حل‌ونقل گفت: «هرچه این بحران طولانی‌تر باشد، اختلال بیشتری در حمل‌ونقل اقیانوسی در سراسر جهان ایجاد می‌کند و هزینه‌ها همچنان افزایش می‌یابد.»

بازیگران اصلی صنعت کشتیرانی اقیانوسی که بیش از 90 درصد تجارت جهانی را اداره می‌کنند، ماه‌هاست به دنبال مهار تحولات هزینه‌بر هستند.

مایکل آلدول، معاون اجرایی لجستیک دریایی در شرکت کوهنه + ناگل گفت: «حتی اگر از امروز به بعد تنگه باب‌المندب برای عبور و مرور امن و ایمن شود، ما انتظار داریم حداقل 2 ماه طول بکشد تا کشتی‌ها بتوانند الگوهای چرخشی معمولی را در پیش بگیرند.»

غول‌های کشتیرانی نظیر مِرِسک و هاپاگ لوید، مسیر کشتی‌های خود را از کانال سوئز به مسیر دور‌تر دماغه نیک در آفریقا تغییر داده‌اند.

نرخ کشتی‌ها از یک ماه گذشته در مسیرهایی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، حداقل 2 برابر شده است.

روز جمعه، 4 نفتکش در میانه سفر، مسیر خود را تغییر داده‌اند تا از دریای سرخ عبور نکنند و 5 نفتکش دیگر یا تغییر مسیر دادند یا سفر را متوقف کردند.

جان کارتسوناس،  یکی از مدیران شرکت Breakwave Advisors می‌گوید: «نرخ نفتکش‌ها افزایش می‌یابد.» وی افزود، کشتی‌های فله‌بر کمترین آسیب را دیده‌اند.

تغییر مسیر یک کشتی به اطراف آفریقا تقریبا 10 روز و یک میلیون دلار برای  هزینه سوخت برای هر سفر یک طرفه بین آسیا و اروپا اضافه می‌کند.

منبع : فارس
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/154753

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی