پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گفتگو جهت با عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری

محمدرضا باهنر گفت: فضاسازی‌ علیه مجلس به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی است، متأسفانه مجلس در رسانه ملی از فرصتی که بتواند به انتشار افکار بپردازد و از آن دفاع کند محروم است.

منتشر شده در 5 آبان 1400
در سرویس

از ابتدای کار مجلس یازدهم، هجمه‌های زیادی علیه مجلس شکل‌گرفته است؛ هجمه‌هایی که این روزها حول موضوعاتی چون صیانت از فضای مجازی و محرمانگی اموال مسئولان بار دیگر شدت گرفته است.
این درحالی‌که است که مثلاً حامیان طرح صیانت از فضای مجازی پس از آغاز حملات و هجمه‌ها علیه مجلس عنوان کردند که می‌خواهند از کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی حمایت کنند و این به معنای محدودسازی یا فیلترینگ نیست.
 درباره موضوع مهر تأیید مجلس یازدهم بر قانون محرمانگی اموال مسئولان بازهم پس از انتشار این خبر و بازتاب آن در شبکه‌های اجتماعی و هجمه علیه مجلس  تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به آن واکنش نشان دادند و از اساس ماجرا را به دوران مجلس هشتم و مجمع تشخیص مصلحت زمان هاشمی رفسنجانی مرتبط کردند. مثلاً احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس ۲۳ مهر در توییتی نوشت: ‌«مجلس هشتم مصوب می‌کند همه مسئولان کشور اموال خود را اعلام نمایند. شورای نگهبان آن را مغایر قانون اساسی می‌داند. با اصرار مجلس هشتم مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده می‌شود و بعد از مدتی با قید محرمانه تأیید می‌شود. این چه ربطی به مجلس یازدهم دارد؟» یا علی خضریان نماینده تهران در 24 مهرماه در یادداشتی به این مسئله پرداخت و علیرضا سلیمی  عضو هیئت‌رئیسه مجلس هم در جلسه علنی ۲۵ مهر مجلس در تذکری گفت: مجلس یازدهم مصوبه‌ای درباره محرمانه بودن اموال مسئولان نداشته است و این موارد مطرح‌شده شایعه و دروغی است که علیه مجلس ساخته‌اند.
اقدام این نمایندگان در واکنش به هجمه‌ها همچون موارد گذشته اقدامی منفعلانه و واکنشی بوده یعنی پس از آغاز حملات، نمایندگان وارد گود شده و به اطلاع‌رسانی پرداختند. تکرار این امر نشان از ضعف اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد خود را به رخ می‌کشد. موضوعی که حالا باوجود روند رشد تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

باهنر: حق مجلس در رسانه ملی نادیده گرفته شده است
در این باره با مهندس محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری به گفتگو پرداخته‌ایم.
باهنر نماینده ادوار مجلس با تأیید ضعف اطلاع‌رسانی مجلس بر این نظر است که باید رسانه ملی به کمک مجلس بیاید. وی در گفتگو با خبرنگار جهت پرس گفت: حملات به مجلس نتیجه ضعف اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی است. من در بحث اطلاع‌رسانی مدعی بودم و هستم که رسانه ملی زمان کوتاهی را به مجلس اختصاص داده است. مجلس حقی در رسانه ملی دارد که تابه‌حال نادیده گرفته‌شده است. حتی اگر بگوییم مجلس روزنامه داشته باشد روزنامه‌ مجلس نمی‌تواند خیلی فروش داشته باشد و دامنه بازتاب آن به‌اندازه رسانه ملی نیست.

مجلس باید در رسانه ملی، کرسی داشته باشد
وی افزود: مجلس باید در رسانه ملی، کرسی داشته باشد که مثلاً رئیس یا سخن‌گوی مجلس بتوانند از آن استفاده کنند؛ همان‌طوری که رئیس‌جمهور هرماه یک‌دفعه می‌تواند با مردم آزادانه صحبت بکند رئیس مجلس هم باید این حق و کرسی را داشته باشد. گهگاه رئیس مجلس یک کنفرانس خبری می‌گذارد خبرنگاران هم می‌آیند و بخشی از آن در تلویزیون پخش می‌شود یا هر روز خبرنگاران دو یا سه‌ خبر از مجلس می‌گویند اما آن‌ها فقط خبر می‌دهند تجزیه‌وتحلیل نمی‌کنند.

رسانه ملی اخبار مجلس را صرفاً از زبان خبرنگار می‌گوید
باهنر اضافه کرد: این نیست که مجلس خودش نخواهد اطلاع‌رسانی نکند اما باید از رسانه ملی بخواهد یک تریبون در اختیارش قرار دهد ولی رسانه‌ها به ویژه صداوسیما به‌اندازه کافی تریبون در اختیار مجلس نمی‌گذارند فقط گزارش خود را از مجلس آن هم از زبان خود خبرنگار می‌دهند مثلاً این‌که امروز در مجلس این قانون را تصویب کردند اما مثلاً این قانون خوب بود یا نبود. این کافی نیست باید رئیس یا سخنگوی مجلس تریبون مشخصی داشته باشند که در آن بحث و تحلیل کنند.

در هر قانون، عده‌ای متضرر و عده‌ای منتفع می‌شوند
نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: باید توجه داشت که همیشه هر قانونی که تصویب می‌شود به ضرر یک عده و به نفع یک عده دیگر است. اگر قانونی بخواهد تصویب شود مثلاً قانون ارتقای سطح معلمین و یک نماینده، مخالف آن صحبت ‌کند یک هیاهو راه می‌اندازند که این نماینده چنین گفته است. درحالی‌که آن نماینده بر اساس یک فلسفه مخالفت کرده است. نماینده مخالف می‌گوید بودجه عمومی‌ دولت نامتعادل است و الان بودجه عمومی دولت 50 درصد کسری دارد بنابراین اگر بخواهیم حقوق معلمین را افزایش بدهیم این کسری به بیش‌از 60 درصد می‌رسد و تورم هم افزایش پیدا می‌کند؛ اما فضای مجازی و رسانه‌ها بدون توجه به تحلیل این نماینده به او حمله می‌کنند که فلانی این حرف را زده است که او مخالف معلمان است، مخالف مستضعفان و محرومان است درحالی‌که پشت حرف‌های مخالفان فلسفه‌ای وجود دارد.

فضاسازی علیه مجلس به خاطر فرصت ندادن صداوسیماست
باهنر افزود: این فضاسازی‌ها به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی است که بخش عمده آن هم به دلیل این است که متأسفانه مجلس در رسانه ملی از فرصتی که بتواند به انتشار افکار بپردازد و از آن دفاع کند محروم است و این ضعف بزرگی است؛ آن هم با توجه به دامنه نفوذ و مخاطبان رسانه ملی که می‌تواند بسیار در اطلاع‌رسانی مجلس مؤثر باشد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/88910

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی