پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس پرونده وزیر نفت دولت روحانی را بررسی می‌کند

بعد از انتشار صوت صحبت‌های ظریف در رسانه مالک شریعتی از خیانت زنگنه به مردم ایران با حمایت ظریف پرده برداشت.

منتشر شده در 21 خرداد 1402

هفته گذشته بود که با انتشار صوت کامل صبحت‌های آقای ظریف در نرم‌افزار کلاب هاوس، دوباره انگشت اشاره همگان بسمت دولت قبل رفت. او در این صحبت‌ها باز هم توپ تو خالی برجام را به زمین دولت و رهبری انداخت و بیان داشت که اگر این توافق بد بوده است حتی بدتر از قراداد ترکمانچای بوده است چرا هنوز این دولت هم که ادعای ولایت پذیری دارد بر ادامه آن پا فشاری می‌کند.

یکی از کاربران فضای مجازی در این خصوص در جواب ظریف در صفحه توییتری خود نوشته بود:

رسانه

در ادامه واکنش‌ها به این ماجرا شب گذشته شنبه 20 خرداد 1402 در برنامه جهان آرا با حضور حجه الاسلام دکتر سید محمود نبویان با موضوع برجام و اظهارات ظریف گفتگویی انجام شد که آقای نبویان به نکات مهمی در این خصوص اشاره کردند. وی در این برنامه با اشاره به وندی شرمن در کتاب «بدون هراس» نوشته است متن برجام را ما نوشته‌ایم! مذاکره‌کنندگان برجام را اینگونه ترجمه کرده‌اند که موجب لغو تحریم‌های هسته‌ای شده ولی آمریکا می‌گوید تحریم‌ها نه لغو و نه تعلیق، فقط متوقف می‌شوند. ظریف و تیمش، اشراف لازم را بر متن حقوقی و انگلیسی نداشتند! برجام نمی‌تواند منافع ملت ایران را تامین کند، اگر از برجام به دنبال رفع تحریم‌ها هستند اشتباه است.

رسانه

بعد اظهارات عجیب ظریف در کلاب هاوس واکنش‌هایی در فضای رسانه صورت گرفت، یکی از مهم‌ترین واکنش‌های صورت گرفته که مرور یک پروند مالی بزرگ در وزارت نفت دولت روحانی بود توییت مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس بود. وی با انتشار تصویر دو خبر از همکاری ظریف و زنگنه در این دزدی بزرگ وزارت نفت در توییت خود نوشت: دانستن حق مردم است.

رسانه

رسانه

در این افشا گری جدید که صورت گرفت، در سال 95 با اختلافی که بین ایران و ترکمنستان اتفاق افتاد ایران بدهی واردات گاز از ترکمنستان را پرداخت نکرد و بیژن زنگنه وزیر نفت وقت، تعامل گازی ایران و ترکمنستان را به هم زد. همین اتفاق موجب آن شد که از آن سال به بعد ترکمنستان راه صادرات گاز به ایران را مسدود کرد و در ایام سرما فشار شدیدی به ایران وارد شد و مناطق شمالی کشور به علت توقف واردات گاز از ترکمنستان دچار کمبود گاز در فصل سرما شدند. 

اما این اتفاق در دولت سیزدهم بعد از 20 ماه و با توافقات موثر با ترکمنستان و پرداخت بدهی دولت روحانی تا قران آخر بدهی باعث شد در اوج سرما با واردات به موقع گاز از ترکمنستان و تعامل گازی دو کشور مجددا احیا شده و به سطح ۲۰ میلیون متر مکعب مجموع سوآپ و واردات رسیده است.

از ابتدای دولت فعلی، به صورت مداوم روند مذاکره و فشار به عراقی‌ها برای دریافت معافیت از آمریکا و وصول مطالبات ایران در جریان بود که حال حدود ۳ میلیارد دلار آن در شرایط تحریم به نتیجه رسید که اتفاقا نشانه توانمندی دیپلماتیک ایران است نه ضعف آن. اظهارات وزیر خارجه عراق نیز موید تحت فشار بودن از طرف ایران و محدود شدن گاز دریافتی و نیازمندی به مجوز آمریکاست.

البته ماجرای گاز ترکمنستان،‌ فقط یکی از موارد پرونده قصور بیژن زنگنه است و وی در ۸ سال تصدی وزارت نفت در دولت روحانی، اقدامات حاشیه‌ساز و خسارت‌بار فراوانی انجام داد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/5160

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی