پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 10 اسفند 1399
در سرویس

به گزارش جهت، روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال مدعی شد ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای را رد کرده است.

وال‌استریت‌ژورنال به نقل از دو دیپلمات ارشد نوشت ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا و آمریکا برای مذاکره مستقیم با واشنگتن درباره برجام را رد کرده است.

این دو مقام ارشد همچنین با بیان اینکه «ایران خواستار تضمین لغو تحریم‌های آمریکا در صورت گفت‌وگو شده است»، اعلام کردند: «اقدام ایران در رد پیشنهاد مذاکره مستقیم، امید به رایزنی در ماه‌های آینده را از بین نبرده و هنوز جای امیدواری باقی است.»

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز امشب اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و تروئیکای اروپایی، ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی «جوزپ بورل» هماهنگ کننده اروپایی برجام، مناسب نمی‌داند.

خطیب زاده در سخنان خود تاکید کرد: «ایران عمل را با عمل پاسخ خواهد داد و همان‌گونه که متناسب با رفع تحریم‌ها، به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت، به اقدامات و رفتار‌های خصمانه نیز به همان شکل و صورت پاسخ خواهد داد.»

دولت دونالد ترامپ در ماه می سال ۲۰۱۸ در اقدامی یکجانبه توافق هسته‌ای ایران را به بهانه‌های واهی نقض آن ازسوی ایران زیرپا گذاشت و پس از آن کارزار غیرانسانی فشار حداکثری را با محوریت تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به‌راه انداخت. اکنون مسئله برجام و احیای آن از چالش‌های پیش روی دولت جدید آمریکا به ریاست‌جمهوری «جو بایدن» است.

پیش از این مقام‌های اتحادیه اروپا اظهارات متفاوتی درباره دوره کنونی و مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا و ایران داشتند و بارها خواستار برگزاری مذاکراتی با حضور تهران و واشنگتن شدند.

به طور مثال، هفته گذشته «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنانی خواستار احیای توافق هسته‌ای ایران و استفاده از فرصت‌های کنونی شد و با تکرار ادعا‌های خود مبنی بر کاهش پای‌بندی ایران به تعهداتش ذیل برجام، گفت: «من به‌عنوان یک هماهنگ‌کننده در برجام معتقدم اکنون فضای ایجاد روابط دیپلماتیک داریم. ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم و برجام را به مسیر خود بازگردانیم.»

پیشتر از آن نیز «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، از ایران خواسته بود تا مقدمات دیپلماتیکی که ازسوی غرب برای حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ انجام می‌شود را بپذیرد و کشورمان را به دست‌کم گرفتن شفافیت مورد نیاز برای برجام متهم کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، هفته گذشته اعلام کرده بود واشنگتن دعوت اروپا برای گفت‌وگو با ایران را پذیرفته است.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/121404

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی