پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی اردبیل عنوان کرد؛

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: افزایش گیاه آفتی «سِس» در مزارع سیب‌زمینی اردبیل خساراتی به بار آورده است که کشاورزان باید اقدامات مراقبتی را در این حوزه انجام دهند.

منتشر شده در 28 تیر 1401
در سرویس

یحیی آذرمی عصر سه شنبه در جلسه بررسی تأمین بذرهای کشاورزان استان اردبیل اظهار کرد: افزایش گیاه آفتی «سس» در مزارع سیب‌زمینی اردبیل خساراتی به بار آورده است که کشاورزان باید اقدامات مراقبتی برای جلوگیری از گسترش این آفت در مزارع خود انجام دهند.

وی با بیان اینکه این گیاه آفتی با نام محلی سرطان در بین مردم محلی شناخته می‌شود، گفت: لازم است سیب زمینی کاران راه‌های ورود این گیاه انگلی به مزرعه خود را مسدود کنند که اگر رشد این گیاه کنترل نشود، پس از استقرار و تکثیر آن در مزرعه، آلودگی محصول بسیار خواهد بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اردبیل بیان کرد: کشاورزان به محض مشاهده‌ی اولین آلودگی در مزرعه آنها را به همراه گیاه میزبان و حتی به شعاع یک متر بیشتر از منطقه آلوده با شعله‌افکن سوزانده و یا با یکی از علف‌کش‌های پاراگوات یا گلیفوزیت سمپاشی کرده و از بین ببرند.

آذرمی ادامه داد: استفاده از بذرهای آلوده به بذر گیاه سس، استفاده از کود دامی آلوده به بذر گیاه انگلی سس، انتقال بذر و ساقه‌های بریده شده سس از مزارع آلوده به وسیله ادوات کشاورزی، انتقال بذر از طریق کانال‌ها و نهرهای آبیاری و همچنین آبیاری سبک قبل از کشت سیب زمینی می‌تواند باعث رشد این آفت در مزارع شود.

وی افزود: کنترل رویش‌های فعلی و جلوگیری از تشکیل بذر و تناوب زراعی ۴-۵ ساله در مزرعه با کشت گیاهان غیر میزبان در کنترل آلودگی به این آفت بسیار تأثیرگذار است و کشاورزان سیب زمینی کار باید در تمام موارد با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مشورت کنند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/43899

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی