پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس جدال بین عمو پورنگ و ساسی مانکن را بررسی می‌کند

اعتراض عمو پورنگ به ابتذال موسیقی ساسی مانکن هرچند با پاسخ نامناسب این خواننده مبتذل روبه رو شد اما اقدامی ارزشمند بود، چرا که در فضای روشنفکری اخیر، بدون توجه به حواشی به وظیفه خودش عمل کرد؛ ولو در حد یک اعتراض.

منتشر شده در 13 آذر 1402

زهرا لایق حقیقی؛ چند وقتی است ویدیوی آهنگ جدید ساسی مانکن با تم یکی از برنامه‌های کودک ساخته شده توسط عمو قناد در بین مخاطبان انتقاد‌هایی را به همراه داشته است. این آهنگ که خیلی از اتفاقات این روزهای ایران را مانند حجاب و پوشش بانوان هدف گرفته است با تم برنامه کودک منتقل کردن این محتوا به کودکان را نیز در دست کار خود دارد. همین موضوع واکنش بسیاری را ازجمله داریوش فرضیایی(عمو پورنگ) را برانگیخت.

داریوش فرضیایی(عمو پورنگ)

داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ محبوب بچه ها از سال 73 با فعالیت‌های رادیویی وارد صدا و سیما شد و کم‌کم در زمینه کودک شروع به فعالیت کرد. اولین کاری که باعث شد در بین بچه‌ها به عنوان چهره محبوب معرفی شود در سال ۱۳۷۸ با مجموعه «تورنگ و پورنگ» بود. بعد از این کار در سال ۱۳۸۰ با اجرای برنامه کودک و نوجوان و با نام «عمو پورنگ» بین کودک و بزرگسال محبوبیت پیدا کرد. او بعدها با پیشرفت کار خود در کنار امیرمحمد برنامه‌های خوبی را به اجرا درآوردند. از مجموعه کارهای عمو پورنگ میتوان به شبکه بی‌طرف، یکی و تکی، باز باران با طراوت نیز اشاره کرد.

برنامه کودک موثر

در تمام برنامه‌های ساخته شده با حضور داریوش فرضیایی از مشاوره کودکان برای بهتر رساندن مفهوم‌های اجتماعی و بهداشتی و اخلاقی به کودکان کمک گرفته شده تا بچه‌ها بتوانند نکات آموزشی را دریافت و در زندگی خود پیاده کنند. در این برنامه‌ها تلاش شده با پرداختن به اهمیت و ضرورت نیازهای اساسی کودکان، به چگونگی تامین این نیازها به زبان قابل فهم شامل امنیت یا دلبستگی توجه شود. ایمنی یعنی اینکه کودک را بپذیریم، درکش کنیم، به او توجه نشان دهیم و در ارتباط با او صداقت داشته باشیم این نیاز شامل تامین نیاز به محبت، صمیمیت، حمایت، ثبات و هدایت می‌شود.

عباس الماسی مشاور برنامه کلبه عموپورنگ در این خصوص می‌گوید: در سبک فرزندپروری نسل‌های گذشته یکی از اصول مهم تربیتی این بود که کودکان باید مطیع و فرمان‌بردار باشند، از همین رو فردیت و امنیت هیجانی کودکان اساساً کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت. درحالیکه در سری برنامه‌هایی که با محوریت شخصیت «عموپورنگ» ساخته می‌شود، یکی از محورهای اساسی تربیتی، توجه دادن مخاطب به موضوع تامین نیازهای روانی، هیجانی و عاطفی بچه‌ها است. در این برنامه سعی شده در سطح گسترده مطرح شود که علاوه بر مراقبت فیزیکی از کودکان و منضبط بار آوردن آنها، باید به احساسات کودکان و تفاوت‌های فردی آنها توجه شود.

جدال عمو پورنگ و ساسی مانکن

بی شک نوع چیدمان تصویری آهنگ مبتذل ساسی مانکن کودکان را هم هدف گرفته است و با نوع جملات به کار رفته در این آهنگ مشخص است که این کار یک کار بافکر و هدفمندی بوده است. اینکه ذهن کودکان معصوم درگیر چنین محتوایی گردد مسلما ظلم به کودکان است. درست است که خانواده تا جای ممکن نباید محیط را طوری فراهم کند که این محتوا در اختیار کودکان باشد اما فضای مجازی و اینترنت این روزها محیط امن محتوایی را از خانواده‌ها گرفته است. با انتشار این کلیپ عمو پورنگ که خود سالهاست در عرصه کودک و نوجوان فعال است و به عنوان الگویی برای کودکان حواسش به نوع برخورد و تولیدات محتوایی برای کودکان است در پست اینستاگرامی خود این حرکت ساسی مانکن را مورد نقد قرار داد.

وی در این نقد خود خطااب به ساسی مانکن نوشت: کمی وجدان داشته باشید، نا سلامتی شما خودتون تازه‌گی‌ها پدر شدید. بیچاره بچه‌های ما که این وسط گیر افتادند و بیچاره کسانی که دغدغه کار کودک دارند اما… بنده هیچ ادعایی ندارم ولی وجدانم اجازه نمی‌ده بچه‌های مردم رو به گمراهی بکشونن، خدا رو خوش نمیاد.

اینکه ساسی مانکن تازگی‌ها پدر شده است بکنار همسرش قبلا هم گفته بود اجازه نمی‌دهد فرزندش کلیپ‌های پدرش را ببیند

با انتشار این پست ساسی مانکن هم در کامنتی در جواب اعتراض داریوش فرضیایی نوشت: اگر به اندازه تو کار میکردم الان ارتش بزرگی داشتم.

این که این روزها با فضای مجازی محتوایی سخیف به دست مردم می‌رسد و تعداد اندکی به آن بها می‌دهند نشانه بزرگ بودن در بین مردم نیست. مردم برای ذهن خود ارزش قائل هستند که این را هنوز ساسی مانکن نمی‌داند.

معلم با مجری فرق دارد

تربیت کار مجری تلویزیون نیست، عمو پورنگ هم معلم نیست، اما در حد توان خود و با مشاوره‌های کودکان کارهایی را در جهت آموزش امور اجتماعی به کودکان انجام داده است که موفق بوده. این تاثیر گذاری عموپورنگ بر روی بچه‌ها نشان می‌دهد که اگر عمو پورنگ‌ها با محتویات کارشناسی شده در حوزه کودک بیشتر بودند الان وضع حوزه کودک هم بهتر بود. آمارها و دیدگاهها نشان از موفقیت عمو پورنگ در برنامه‌های کودک است اینکه صدا و سیما نیز باید سرمایه گذاری خوبی در این راستا داشته باشد تا تعداد بیشتری تولیدات محتوایی درست و کارشناسی شده در حوزه کودک ساخته و به نمایش گذاشته شوند به پر شدن فضای خالی اوقات فراقت کودکان کمک بسیاری می‌کند.

فضای مجازی و عمو پورنگ

بعد از انتشار پست عمو پورنگ و جواب ساسی مانکن بسیاری از مردم جواب‌های خوبی را برای ساسی مانکن منتشر کردند.

اهالی فضای مجازی در استوری‌های خود نیز به طنز و جملات جدی از پاسخ عمو پورنگ حمایت کردند و تصاویری را منتشر کردند.

در فضای پیام رسان ایکس(توییتر) نیز واکنش‌هایی نسب به پیام عمو پورنگ به ساسی مانکن منتشر شد.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/149862

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی