پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا

یکی از کاربران فضای مجازی درباره قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا نوشت:چرا هیچکس درباره محتوای قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا برای انتشار محتواها در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی حرفی نمی‌زند؟

منتشر شده در 27 آذر 1401

امیرپارسا کاربر شبکه اجتماعی توییتر در رشته توییتی درباره قانون DSA نوشت:  وقتی اینستا و واتساپ بخاطر محتوای خشونت آمیز و دعوت به اغتشاش فیلترشد خیلی ها گفتن در ایران آزادی بیان نیست و اما هیشکی از قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا برای انتشار محتواها در پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی حرفی نزد.  از قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا( DSA) چه می‌دانید؟

Image

چهارسال بعد از اجرایی شدن قوانین GDPR (حفاظت از داده‌ها) سال 2018، اروپایی ها برای نظارت بر محتوا های منتشر شده در پلتفرم های ارائه دهنده خدمات قوانینی به نام قانون خدمات دیجیتال یا همان DSA را ایجاد کردند تا نظارت بیشتری بر فضای سایبر خودشان داشته باشند.

اتحادیه اروپا تشخیص داده که شرکت های بزرگ فناوری مثل یوتیوب و فیسبوک با توجه به دسترسی به بیگ دیتای مردم، بیشترین اثرات منفی رو در جامعه بر حقوق اساسی، گفتمان مدنی و انتخابات، خشونت مبتنی بر جنسیت و سلامت عمومی را دارند، به همین دلیل پلتفرم هایی مثل اینستاگرام و تیک تاک که ویژگی‌ها مثل حداقل ارزش 75 میلیارد یورو یا  ۴۵ میلیون کاربر فعال در اروپا داشته باشند را شامل قانون خدمات دیجیتال ( DSA )  قرار داده و آن‌ها را موظف کرده الگوریتم هایشان را براساس جلوگیری از ایجاد خطر، تغییر بدهند.

قانون DSA یک چارچوب نظارتی در سه حوزه محتوا، تبلیغات و فرآیندهای الگوریتمی ایجاد کرده و پلتفرم ها را موظف به ارائه گزارش سالیانه شفاف از عملکرد خودشان نسبت به اجرای قوانین کرده است!

انواع خدمات دیجیتالی که مشمول قانون DSA هستن، عبارتند از:
بازارهای آنلاین
شبکه های اجتماعی
پلتفرم های اشتراک محتوا
فروشگاه های اپلیکیشن
پلتفرم های آنلاین سفر
پلتفرم های اقامتی
خدمات واسط مانند سرویس دهندگان اینترنت و ثبت دامنه
خدمات میزبانی وب و ابری
پلتفرم های مشارکت اقتصادی

طبق قانون DSA پلتفرم‌ها مسئول محتوای منتشر شده هستند و باید حواسشان به چیری که منتشر می‌شود باشد!
ارائه دهندگان خدمات دیجیتال باید محتواهایی که بر خلاف قوانین ملی یا اتحادیه اروپا هست رو سریعا حذف کنند و مانع از انتشار آن بشوند!

جالبه بدانید قانون خدمات دیجیتال همچنین تبلیغات هدفمندی که برای کودکان آسیب‌زا باشد و یا بر اساس داده هایی مثل مذهب، جنسیت، نژاد و عقاید سیاسی باشد را هم ممنوع کرده و با فیک نیوزها و انتشار دهنده‌های اطلاعات خصوصی هم برخورد می‌کند.

در قانون DSA پلتفرم‌ها باید به کاربران در مورد اینکه چرا فلان تبلیغ برایشان به نمایش گذاشته شده توضیح بدهند و یک فید برای تغییر پارامترهای هدف گذاری تبلیغات در اختیار کاربر قرار بدهند، فک کنید حتی روی اینکه چه تبلیغی با چه ویژگی برای فرد نشان داده شود هم قانون گذاشتند.

از خوبی های دیگر قانون DSA  اینکه یکی مثل گوگل دیگر اجازه ندارد در نتایج جستجو شرکت‌های زیر مجموعه خودش را در صفحه‌های اول نشان بدهد و حتی اجازه ندارد نرم افزارهای خودش را در گوشی‌های اندروید به اجبار نصب کند.

حتی شرکت‌های فناوری بزرگ باید به شرکت‌های کوچک در حوزه دیجیتال کمک کنند تا آنها هم رشد کنند و شرایط رقابت عادلانه تر بشود، از طرفی باید شرایطی فراهم کنند که کاربران بتوانند با هر پلتفرم و سیستمی به همدیگر پیام بدهند، مثلا یکی با نسخه دسکتاپ تلگرام بتواند به نسخه موبایل IMessage پیام بدهد.

در قانون DSA به حقوق کاربران هم توجه ویژه‌ای شده و پلتفرم‌ها باید در صورت مسدود کردن حساب‌ها یا حذف یا کاهش محتوا، توضیحات مفصلی رو در اختیار کاربران آسیب‌دیده قرار بدهند و اگر فرد قانع نشد می‌تواند نه شکایت کند و خسارت بگیرد!

راستی اتحادیه اروپا هم تیک سوم رو در قانون DSA لحاظ کرده و پلتفرم ها موظف کرده داده‌های داخلی خودشان را با حسابرسان مستقل، اتحادیه اروپا و مقامات کشورهای عضو به اشتراک بگذارند

اونجا پیام خصوصی به دوست اجتماعیتان بدهید دیگر پیام خصوصی نیست پیام عمومی است!

شرکت ها در صورت نقض قانون خدمات دیجیتال یا DSA با جریمه 6 درصدی از گردش مالی سالانه جهانی روبرو می‌شوند، اگر نقض قانون مکرر باشد و رگولاتورها متوجه شوند رقم جریمه به 20 درصد گردش مالی جهانی افزایش پیدا می‌کند.

خلاصه که فضای سایبر برخلاف چیزی که بیان می‌کنند هیچ جای دنیا آزاد نیست و آزادی بیان در قالب چارچوب ها و قوانین تعریف شده قرار می‌گیرد و نبود قوانین حاکم بر این فضا می‌تواند ضربه‌های جبران ناپذیری به جامعه و امنیت کشور بزند!

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/22251

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی