پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

آمریکا هزینه‌های زیادی را از کارخانه‌ها و مردم به عنوان مالیات و تامین هزینه بودجه کشور دریافت می‌کند اما با این بودجه کلان این کشور چا هنوز اوضاع مردم در برخی از امور کشوری خراب است؟ مالیات مردم صرف چه می‌شود؟

منتشر شده در 16 آبان 1402
در سرویس

زهرا لایق حقیقی؛ یکی از راه‌های تامین بودجه در هر کشوری اخذ مالیات است. مالیات‌ها با تفکیک شرایط اقتصادی جامه دریافت و در حساب دولتی ذخیره ودر تقسیم بودجه دولتی به حساب می‌آیند. در همه کشورها بودجه کشور که مالیات مردمی بخش عمده آن را تشکیل می‌دهد در جهت آسایش و پیشرفت امورات کشوری تقسیم و خرج می‌گردد. این توضیح برای مشخص شدن امور مالیاتی کشور نبود، فقط برای آنکه بدانیم بودجه همه کشورها چگونه تکمیل می‌شود مطرح شد. بحث اصلی در خصوص بودجه نگاه ما به بودجه آمریکاست. 28 شهریور انسال بود که رئیسی در در دیدار با اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا نکته‌ای را مطرح کرد که توجه همه را به خود جلب کرد، «مالیات مردم آمریکا خرج پر کردن جیب کارخانجات اسلحه‌سازی می‌شود». اینکته باعث شد تا ما در این گزارش سری به بودجه آمریکا بزنیم.

تقسیم بندی اخذ مالیات در آمریکا چگونه است؟

در کشور آمریکا هم مانند دیگر کشورها، مالیات های متفاوتی برای شهروندان وجود دارد. بهتر است بدانید که همه این مالیات ها به صورت همزمان با هم پرداخت نمی شوند، برخی از آن ها به صورت خودکار از درآمد و حقوق شما کم خواهند شد و همچنین برخی از آن ها که مالیات غیر مستقیم نام دارند، بر روی یک سری از کالا مانند بزنین یا سیگار و غیره اعمال می شوند.

چند مورد از پر اهمیت ترین مالیات ها عبارتند از: مالیات بر درآمد (که یکی از بزرگترین منابع درآمد برای دولت فدرال آمریکا می باشد.)، مالیات مشاغل مختلف، مالیات بر کالا و خدمات، مالیات املاک و مستغلات، مالیات فروش و…

در سال 2016 ترامپ به بهانه درآمد خارج از کشور از 6 شرکت بزرگ این کشور را که اپل، مایکروسافت، گوگل، سیسکو و اوراکل و اپل مالیات ۳۵ درصدی به بهانه تکمیل بودجه کشور اخذ کرد.

بحث اخذ مالیات تا همینجا مورد کفایت است. چون اخذ مالیات در هر کشوری پیچیدگی‌های اقتصادی خود را دارد که مورد بحث ما نیست.

اما این مالیات‌ها که بعد از دریافت به بودجه کشوری وارد شده است چگونه خرج می‌شود؟

تقسیم بندی بودجه آمریکا چگونه است؟

در بودجه سال 2022، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، 753 میلیارد دلار برای بخش های نظامی و دفاعی درخواست کرده است که 1.6 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است که شامل 715 میلیارد دلار برای پنتاگون است.

مردم یا سلاح؟

در سال 2020 که شروع و اوج بیماری همه گیر کرونا بود همه کشورها در تلاش بودن تا با کم کردن بهینه بودجه از قسمت‌های مختلف دولت به بخش درمان کمک برسانند تا بتوانند در این برهه جان مردم کشور خود را نجات دهند که در این میان تعجب همگان را برانگیخت؛ افزایش بودجه نظامی برای ساخت سلاح در آمریکا! منابع خبری گزارش دادند آمریکا در همین سال قراردادهایی به ارزش 13.7 میلیارد دلار با شرکت «نورثراپ گرومن» برای ساخت سامانه‌های تسلیحاتی جدید منعقد کرده است.

یک شاخص که برای مقایسه ملموس میزان هزینه‌کرد کشورها بر روی سلاح‌های هسته‌ای می‌توان از آن بهره گرفت، محاسبه این است که هر کشور به ازای هر دقیقه در سال، چقدر از پول مالیات‌دهندگان را خرج تسلیحات مرگبار اتمی می‌کند.

چنین محاسبه‌ای نشان می‌دهد امریکا در سال 2020 به ازای هر دقیق، 70881 دلار برای سلاح‌های هسته‌ای هزینه کرده است. این رقم برای چین اندکی بیش از 19 هزار دلار، برای فرانسه نزدیک به 11 هزار دلار و و برای روسیه بیش از 15 هزار دلار است. در جدول زیر میزان هزینه‌کرد به ازای هر دقیقه برای رژیم صهیونیستی و 8 کشور دارنده سلاح‌های اتمی محاسبه شده است.

اداره بودجه کنگره آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود، برآورد از بودجه نیروهای هسته‌ای آمریکا در یک دهه آینده را 23 درصد نسبت به برآورد قبلی افزایش داده و به 634 میلیارد دلار رسانده است. به عبارت دیگر، طبق برآورد این اداره، انتظار می‌رود آمریکا در 10 سال آینده 140 میلیارد دلار بیشتر از آنچه دو سال پیش گمان می‌رفت بر روی نیروهای هسته‌ای خود هزینه کند.

جالب آنکه همین اداره سال 2019 برآورد خود نسبت به دو سال قبل‌تر را 23 درصد افزایش داد و به 494 میلیارد دلار رساند که معادل 94 میلیارد دلار افزایش نسبت به برآورد 2017 به شمار می‌رفت. این نشان می‌دهد برآوردهای آمریکا از میزان هزینه‌ها برای سلاح‌های هسته‌ای در سال‌‌های آینده سیر صعودی دارد.

آی‌سی‌ای‌ان که در سال ۲۰۱۷ جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است، پی برد که در سال ۲۰۲۲ هزینه‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای نسبت به سال ۲۰۲۱ سه درصد افزایش یافته و این سومین افزایش سالانه متوالی را نشان می‌دهد.

این موسسه در گزارش خود با عنوان کرد که: «هدررفت: هزینه تسلیحات هسته‌ای جهان در سال ۲۰۲۲» اعلام کرد که در کل جهان هزینه اختصاص‌یافته برای سلاح هسته‌ای در سال ۲۰۲۲ معادل ۸۲.۹ میلیارد دلار یعنی دقیقه‌ای ۱۵۷ هزار و ۶۶۴ دلار بوده است.»

این گزارش نشان می‌دهد که واشنگتن ۴۳.۷ میلیارد دلار هزینه کرده که کمی کمتر از یک سال قبل بوده، اما همچنان از سایر کشورها بسیار بیشتر است.

فهرست کشور ها بر پایه هزینه های نظامی

جالب است بدانید آمریکا به عنوان عضوی از پیمان ناتو که بزرگترین بودجه نظامی را دارد، با ۸۰۰ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار (برابر با حدود ۷۰۰ میلیارد یورو) یعنی چهار برابر چین (با ۲۹۳ میلیارد دلار) و بیش از ۱۲ برابر روسیه (با ۶۵ میلیارد دلار) در صدر این فهرست قرار گرفته است. این میزان هزینه نظامی ایالات متحده آمریکا برابر است با ۴۰ درصد کل هزینه‌های نظامی در سطح جهان.

در این خصوص آمریکا رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

تجارت بر سر جان انسان‌ها

این هزینه هنگفت برای ساخت سلاح مسلما باید تجارت خوبی را برای این کشور به همراه داشته باشد. وال استریت در سال 2016 با بررسی داده‌های انتقال سلاح  سالانه از SIPRI را برای سال 2016 بررسی کرد و نتیجه آن:

1- عربستان سعودی

 واردات جنگ­افزار از ایالات‌متحده در سال 2016: 9/1 میلیارد دلار

2- عراق

واردات جنگ­افزار از ایالات‌متحده در سال 2016: 893 میلیون دلار

3- استرالیا

 واردات جنگ­افزار از ایالات‌متحده در سال 2016: 869 میلیون دلار

4- امارات متحده عربی

 واردات جنگ­افزار از ایالات‌متحده در سال 2016: 773 میلیون دلار

5- قطر

واردات جنگ­افزار از ایالات‌متحده در سال 2016: 595 میلیون دلار

6- اسرائیل

 واردات جنگ­افزار از ایالات‌متحده در سال 2016: 526 میلیون دلار

7- ایتالیا

 واردات جنگ­افزار از ایالات‌متحده در سال 2016: 511 میلیون دلار

8- کره جنوبی

واردات جنگ­افزار از ایالات‌متحده در سال 2016: 501 میلیون دلار

9- ژاپن

 واردات جنگ­افزار از ایالات‌متحده در سال 2016: 307 میلیون دلار

10- مکزیک

واردات جنگ­افزار از ایالات‌متحده در سال 2016: 280 میلیون دلار

11- مراکش

 واردات جنگ­افزار از ایالات‌متحده در سال 2016: 244 میلیون دلار

12- مصر

 واردات جنگ­افزار از ایالات‌متحده در سال 2016: 238 میلیون دلار

13- بریتانیا

 واردات جنگ­افزار از ایالات‌متحده در سال 2016: 217 میلیون دلار

آمریکا کارخانه سلاح سازی

درآمد سازندگان بزرگ اسلحه در دنیا در سال ۲۰۱۹، ۸.۵ درصد بیشتر از سال قبل شده است. این درآمد ۵۰ برابر بودجه سالانه سازمان ملل برای ماموریت‌های گروه‌های صلح بوده و برای از بین بردن گرسنگی در جهان تا سال ۲۰۳۰ کافی است. این گزارش درحالی ارائه می‌شود که هنوز آمریکا در صدر فروشنگان اسلحه ایستاده است.

با نگاهی به اوضاع این کارخانه عظیم اسلحه سازی مشخص است که انسان‌ها حتی مردمان این کشور ذره‌ای برای سرمایه داران آمریکایی مهم نیستند. اگر کمی از این درآمد عظیم اسحله‌ها صرف مردم این کشور می‌شد شاید این کشور رنگ کارتون خواب‌ها و اوضاع بد مالی و بهداشتی مردم را به خود نمیدید. اما چیزی که از این اوضاع برمی‌آید اول پر شدن جیب دولت مردان بعد ادامه هزینه برای ساخت اسلحه بیشتر.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/147076

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی