محمد مهدی مهدوی از دانشجویان دکتری علوم ارتباطات و کاربر توئیتر ضمن تعریف آستروتورفینگ به ربط این تکنیک به فتنه اخیر کشور پرداخته است. او نوشت: “در اتفاقات اخیر در ایران خصوصا در شبکههای اجتماعی شاهد انواع روشها، تکنیکها و… جهت تاثیرگذاری بیشتر بر ذهن مخاطب و افکار عمومی بودیم. یکی از این تکنیکهای پر کابرد در اتفاقات اخیر شبکههای اجتماعی، آستروتورفینگ (astroturfing) است. آستروتورفینگ بهمعنای ایجاد کمپین یا موجی از ابراز نظر و احساساتِ در ظاهر مردمی اما در واقع ساختگی، برای مطرح کردن یک جریان است. در واقع، آستروتورفینگ عملی میباشد که گروهی انگیزههای خود را زیر نقاب جنبشهای مردمی پنهان میکنند و سعی میکنند که مخاطبین واقعی احساس کنند که جنبش مدنظر کاملا مردمی بوده تا با آن همراه شوند. از این تکنیک برای ایجاد محبوبیت و همراه کردن باور عمومی استفاده میشود. به عبارت دیگر این تکنیک تلاشی است برای ایجاد تصوری از حمایت گسترده مردمی از یک سیاست، فرد یا محصول، در موقعیتی که چنین حمایتی وجود ندارد. برای استفاده از این تکنیک در شبکههای اجتماعی، از چندین هویت جعلی و گروههای فشار جعلی برای گمراه کردن عموم مردم استفاده میشود.با چند کامپیوتر، تعداد انگشتشماری برنامهنویس و تعدادی ربات میتوان کل لشکر حامیان را جادو کرد و با هزینهای بسیار محدود افکار عمومی را متاثر کرد. بسیاری بر این عقیده هستند که روش اصلی روسیه برای مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا همین تکنیک بوده است.زمانی که در شبکههای اجتماعی کمپینی را مشاهده کردید که گویا عموم جامعه با آن همراه هستند اما در واقعیت همراهی جامعه را مشاهده نکردید، بدانید که عدهای در حال تغییر افکار عمومی جامعه با استفاده از این تکنیک هستند.”