پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیر مسئول جهت پرس مطرح کرد

نظارت مستقیم صدا و سیما بر آثار نمایش خانگی از گذشته وجود داشته و ساترا به نمایندگی از صداوسیما از زمان دریافت مجوز تا پخش محتوا نظارت داشته است اما پشت پرده مخالفت اخیر چیست؟

منتشر شده در 5 تیر 1402

احمد کارآمد، مدیر مسئول جهت پرس در یادداشتی درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت: پیرامون مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد نظارت صدا و سیما بر صوت و تصویر فراگیر(نمایش‌ خانگی و پلتفرم‌های پخش فیلم) چند نکته وجود دارد.
الف)این مصوبه اتفاق جدیدی نیست که رسانه‌ها بزرگ نمایی می کنند، این موضوع به استناد تصمیم حاکمیتی و تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی منحصرا در اختیار صدا وسیما بوده، هست و خواهد بود.

ب) اتفاقا در مصوبه اخیر نقش دولت(وزارت ارشاد) با حضور دو نماینده در شورای مذکور در نظارت بر صوت و تصویر فراگیر بیشتر شده است (خلاف تفسیر شورای نگهبان و تصمیم قبلی حاکمیت است) و جای تعجب دارد که چرا چنین اتفاقی در دولت آقای رئیسی افتاده است!

پ) همانطور که در بند اول عرض کردم این موضوع در گذشته هم به همین صورت بوده و ساترا به نمایندگی از صداوسیما از زمان دریافت مجوز تا پخش محتوا نظارت داشته است. مصوبه اخیر فقط تاییدی بر این نقش است که اتفاقا باعث کاهش نقش صداوسیما هم شده است.

ت) علت مخالفت سلبریتی‌ها و اصلاح‌ طلبان بر نظارت صداوسیما بر نمایش‌خانگی‌ و … مشخص است؛ حمایت مالی سنگین VODها پشت سر این ماجراست. این رو هم اضافه کنید که به طور پیش فرض اصلاح طلبان هرچیزی که تقویت کننده فرهنگ و منافع غرب باشد را تبلیغ و ترویج می کنند!

ث) اکنون این سوال مطرح است: حال‌که چیزی تغییر نکرده است چرا اینقدر وی او دی‌ها مخالفت می‌کنند و جو رسانه ای علیه این مصوبه راه انداختند؟ جواب این است که چون چارچوب نظارت شفاف‌تر و رسمی‌تر می شود، قطعا کمتر می‌توانند هر آشغالی را به خورد مخاطب بدهند!

ج)اما علت مخالفت انقلابی‌ها چیست؟
1) برخی که کاملا ناآگاهانه و به دلایل بعضا شخصی مخالف مصوبه اند!
مثلا به خاطر اینکه با مدیران ارشد سازمان صداوسیما مشکل دارند، مخالف‌اند!
یا مثلا برای فیلم دیدن، حق اشتراک خریده اند حالا نگران به خطر افتادن اشتراکشان هستند و  مخالف اند!

2) افرادی که آگاهانه مخالفت می کنند نیز دو دسته اند: دسته اول، بخاطر روابط مالی که با وی او دی‌ها دارند، مخالفند!
این گروه در این سال‌ها حتی یکبار هم معترض وی او دی ها بابت محتوای مخرب شان نشدند و فقط حالا یادشان افتاده که نظارت مهم است اما معتقدند صدا و سیما محلی از اعراب ندارد!

دسته دوم دغدغه مندند ولی با مدیران فعلی سازمان صداوسیما مشکل دارند و منتهی حرف‌شان این است که ما هم معتقدیم باید نظارت باشد اما نه توسط صداوسیما! یا حداقل مدیران امروز صداوسیما که ریزش شدیدی در مخاطب داشتند نمی‌توانند نظارت درستی بر تولیدات VODها داشته باشند.

باید به این دوستان گفت سلمنا! حرف شما صحیح است، اصلا بحث قانون و تصمیم حاکمیت را در نظر نمی گیریم، شما بفرمایید چه نهاد یا شخصی نظارت کند؟
ضمنا قانون را بر مبنای مسئولین حاضر نمی نویسند. چراکه مسئولین می روند و می آیند اما این قانون است که پابرجاست! اینجاست که تقریبا همه مخالفان مصوبه اخیر هیچ گزینه‌ای را نمی‌توانند به جای صدا و سیما نام ببرند! لذا بیش از پیش درست بودن این تدبیر نظام مشخص می گردد.

د) در این بین برخی هم به رقیب بودن صدا وسیما با وی او دی ها اشاره می کنند که این موضوع با توجه به عملکرد ساترا در گذشته و بسیاری دیگر از موارد که خودش جای بحث مفصلی دارد، کاملا رد شده است.

ه) در آخر باید گفت وی او دی ها که با حمایت های مادی و معنوی نظام پا گرفته اند به نوعی سرمایه ملی محسوب می شوند و احدی در بین مسئولین قصد نابود کردن آنها را ندارد اما نمی شود چشم را بر مشکلات محتوایی این سرویس ها بست و باید فورا به فکر چاره بود.

چرا که جدای از ضربات مهلکی که در این سال ها شبکه نمایش خانگی به فرهنگ و سبک زندگی ایرانی ها زده است ، به عقیده بسیاری از کارشناسان امنیتی و فرهنگی ریشه قسمتی از مشکلات  ۹ ماه اخیر در کشور هم، همین شبکه بوده است. 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/4003

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی