پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

«جانی بِت اوشانا» سرباز ایرانی‌تبار آشوری است که در یکی از زبده‌ترین یگان‌های عملیاتی ارتش، موسوم به «تیپ ۵۵ هوابرد» خدمت می‌کرد. این تیپ چنان ترسی در دل دشمن ایجاد کرده بود که عراقی‌ها لقب «عقرب سیاه» را به آن داده بودند.

منتشر شده در 6 اردیبهشت 1402
در سرویس

عصر امروز مراسم وداع با پیکر شهید آشوری «جانی بِت اوشانا» با حضور اقشار مختلف مردم و به ویژه خانواده شهدا و رزمندگان در معراج‌الشهدای تهران برگزار شد.

«شارلی انویه تکیه» نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم ضمن تشکر از حضور مردم در این مراسم و گرامیداشت یاد شهدا  گفت: ما مدیون خون شهدا هستیم که جان خود را فدا کردند و نیز مدیون اشک مادرانی که چشم انتظار فرزندان خود بودند که به جنگ رفتند و برنگشتند.

کشیش وانیا اسقف اعظم شورای خلیفه گری آشوریان نیز شهدا را مظهر افتخار و دوستی دانست و با اشاره به حضور جمعیت زیادی از مردم در این مراسم گفت: امروز به جای چهار نفر از اعضای خانواده این شهید صدها نفر جمع شدند تا یادآوری کنند همه ما ایرانی، هم وطن و از یک خون هستیم و برای کشور عزیزمان جان خواهیم داد.

همچنین در حین قرائت خواندن دعای مخصوص آشوری‌ها، توسط کشیش وانیا، اقوام و مسیحی‌های حاضر در مراسم با او همراهی کردند.

امیر سرتیپ فولادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ارتش نیز در این مراسم، امنیت کشور را نتیجه همراهی همه مردم ایران برای دفاع از خاک وطن دانست و گفت: شهدا برای ما فرقی ندارند. این سربازان مفتخرند که همیشه برای اعتلای دین و امنیت در مقابل دشمنان جنگیدند. شهدا مایه عزت و امنیت ما هستند.

مادر شهید مدافع حرم مجید قربان‌خوانی نیز با در آغوش گرفتن پیکر شهید  برایش لالایی خواند و گفت: من امروز جای مادر او هستم، روزی که مصادف است با آوردن پیکر پسرم از سوریه. فقط یک مادر می‌فهمد بغل کردن استخوان‌های فرزند چقدر سخت است.

پیش از این مادر شهید مدافع حرم «مجید قربانخانی» ضمن دعوت از مردم برای وداع با پیکر فرزند ایران جانی بت اوشانا در سخنانی گفته بود که می‌خواهم برای شهید آشوری جانی بت مادری کنم.

پیکر جانی بت اوشانا در سالروز وفات حضرت معصومه (س) به همراه پیکرهای ۸ شهید دیگر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۰ تفحص شده بود، اما به علت انجام مراحل تشخیص هویت و انجام آزمایش ‌DNA تاکنون به خاک سپرده نشده بود.

لازم به یادآوری است که والدین این شهید و برادرش از دنیا رفته‌اند.

به همین مناسبت مروری بر  نقش پیروان ادیان توحیدی در دفاع از کیان ایران داریم.

مفهوم ایثار و از خودگذشتگی در میان پیروان ادیان توحیدی و مذاهب گوناگون از اهمیت بسیاری برخوردار است به گونه‌ای که شهدای مسیحی، زرتشتی و کلیمی همواره از کشورمان پای جان دفاع کرده‌اند. رزمندگانی در میان پیروان ادیان توحیدی بودند که به واسطه ایثار و شهادت خود سهم بسزایی در تاریخ داشتند و شهدای ادیان توحیدی نیز در کنار مسلمانان در دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس حماسه آفریدند.

یکی از دستاوردهای جنگ تحمیلی این بود که با تمام سختی‌ها و مشکلاتی که داشت، سبب شد تا ملت ایران از هر دین و آیینی متحد شوند و در دفاع از آرمان‌های مشترک کشور در برابر تهاجم دشمن دفاع کنند و تعداد قابل توجهی از از آنها نیز به شهادت رسیدند. این موضوع نشان داد که وحدت و یکپارچگی همه ایرانیان با هر نژاد و مذهبی برای حفظ کیان کشور در برابر دشمنان راهگشا است.

رسانه

پیروان ادیان توحیدی استان تهران در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیش از ۱۸۰ شهید و ۶۰۰ آزاده و جانباز تقدیم آرمان‌های امام و انقلاب کرده‌اند که شهید «جانی بِت اوشانا» یکی از این شهدا که پس از گذشت ۳۹ سال پیکرش از طریق انجام آزمایش DNA هویت‌یابی شد و عصر امروز و  فردا یعنی چهارشنبه و پنجشنبه مقارن با ششم و هفتم اردیبهشت ماه به ترتیب در معراج‌الشهدا و پادگان ۰۱ تهران مراسم وداعی با پیکر این شهید آشوری برگزار شود. همچنین پیکر این شهید پس از تشییع در نماز جمعه تهران به اسلامشهر منتقل خواهد شد تا بر اساس آیین همکیشان خود آماده خاکسپاری شود.
پیروان ادیان توحیدی در طول سال‌های انقلاب و دفاع مقدس بیش از ۸۰۰ شهید و ایثارگر تقدیم این انقلاب کردند. «جانی بِت اوشانا» سرباز تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در عملیات «بدر» به شهادت رسید. ۱۱ دی‌ماه ۱۳۶۵ رهبر انقلاب -در دوران ریاست جمهوری‌شان- در منزل شهید جانی بت اوشانا حاضر شدند. پیکر این شهید در محدوده هورالهویزه ۳۹باقی مانده بود. «هورالهویزه، بزرگ‌ترین تالاب مرزی ایران است که در مرز ایران و عراق واقع شده است. عمق این تالاب که مساحتی بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار را در بر می‌گیرد، به‌طور متوسط به پنج متر می‌رسد. تالاب هورالهویزه در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه و در حوزه سرزمینی شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه واقع شده است.

رسانه

دیدار رهبری با خانواده شهید آشوری جانی بت اوشانا

عملیات بدر در ساعت ۲۳ روز ۲۰ اسفند ۶۳ با اسم رمز «یاالله، یاالله، یاالله و قاتلوهم حتی لاتکون فتنه، یا فاطمه الزهرا، یا فاطمه الزهرا، یا فاطمه الزهرا (س)» آغاز شد و در همان ساعات اولیه، تمامی خطوط و استحکامات دشمن به سرعت در هم کوبیده شد. به مدت ۱۰ روز در منطقه هورالعظیم، به فرماندهی سپاه و با مشارکت نیروی زمینی ارتش انجام شد. در این عملیات یگان های متفاوتی از ارتش و سپاه حضور داشتند که دو قرارگاه ظفر ۱ و ۲ تحت نظر قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) برای قرارگاه‌های نجف و کربلا منظور شده بود:

قرارگاه ظفر ۱، شامل: تیپ ویژه شهدا (سپاه) و تیپ ۱ از لشکر ۲۳ نوهد (ارتش).
قرارگاه ظفر ۲، شامل: تیپ مستقل ۳۳ المهدی(عج) (سپاه) و تیپ مستقل ۵۵ هوابرد (ارتش).
عملیات در کمال پنهان‌کاری صورت گرفت و حتی ما که غالباً از اخبار جبهه و جنگ و موقع حملات مطلع می‌شدیم، از انجام این عملیات کمترین اطلاعی پیدا نکردیم. بعدها از زبان بسیجی‌ها و پاسدارانی که در شناسایی این عملیات شرکت کرده بودند، شنیدیم که عده‌ای از نیروهای مخلص بسیجی و سپاهی را بردند، اما دیگر بر نگرداندند. دو ماه بچه‌ها را بردند و نگذاشتند حتی یک نفرشان برگردد. نه نامه‌ای می‌توانستند بنویسند و نه تلفن کنند. هر کس که می‌رفت، قرنطینه می‌شد. در این مدت، آن‌ها در هور بودند و شناسایی می‌کردند. عملیات تا مرحله‌ اجرا، کاملاً محرمانه باقی می‌ماند. در موقع حمله نیز در فاز اول، یعنی شکستن خط و غافلگیر کردن دشمن، فوق‌العاده موفق بودند، اما به دلیل اینکه ۱۴ الی ۱۵ کیلومتر باتلاق، هور، بیشه و نیزار بود و امکانات تدارکاتی نیز کم بود، دشمن روز دوم و سوم بود که موفق شد جلو پیشروی نیروهای ما را بگیرد. (منبع: سربازی برای همیشه، روایت فرمانده بسیجی سردار حسین کارگر، مدنی‌پور، محمد، یاحسینی، سیدقاسم، چ اول، ۱۳۹۰، ناشر دریانورد، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر، ص ۱۴۶ تا ۱۵۲.)

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/8821

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی