پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

هفته گذشته خبر مسمویت بسیاری از هموطنان در کرج موجی را در راستای آزادی مصرف الکل در ایران به راه انداخت که با دقت در این مسئله این موج هم به هدف خود نرسید.

منتشر شده در 6 تیر 1402

زهرا لایق حقیقی؛ هفته گذشته 27 خرداد 1402  خبری مبنی بر مسمومیت و فوت ۱۴ نفر به واسطه مصرف مشروبات الکلی در کرج منتشر شد، طی این اتفاق 88 نفر در کرج مسموم شده بودند که 14 نفر فوت و بقیه مسمومین در بیمارستان کسری و رجایی کرج بستری می‌شوند. در ادامه بررسی پرونده 4 نفر دیگر هم که اوضاع مناسبی نداشتند به تعداد 14 نفر فوتی اضافه می‌شوند. در همان ابتدا با ورود دادگستری و دستور پیگیری ماجرا 6 نفر از افرادی که در این ماجرا دست داشته اند دستگیر می‌شوند. بعد از بازجویی مشخص می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز در این خصوص می‌گوید: در بازجویی از اولیای دم متوفیان و تحقیقات میدانی، تعداد سه نفر از توزیع‌کنندگان مشروبات شناسایی و دستگیر شدند و از طریق آن‌ها فروشندگان عمده الکل‌های صنعتی نیز شناسایی و دستگیر شدند؛ در مرحله بعد مشخص شد الکل‌های صنعتی به صورت خارج از شبکه و غیرقانونی از سوی شخصی که کارخانه تولید اسپری مو در شهرک صنعتی اشتهارد دارد به فروش رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حال حاضر تحقیقات از شش متهم و اولیای دم در حال انجام است، تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار تاریخ فوت افرادی که بر اثر مصرف مشروبات مورد اشاره فوت کرده‌اند در چند روز گذشته بوده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز ادامه داد: الکل از یک کارخانه شهر اشتهارد که برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی سهمیه الکل دارند به صورت غیرقانونی تهیه شده و به طور معمول با آب و اسانس‌های مختلف مخلوط و عرضه می‌شود که شامل متانول است.

فاضلی هریکندی گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ نفر به بیمارستان مراجعه و تعدادی نیز فوت کرده‌اند و احتمال اینکه چند نفر در منزل فوت کرده و به بیمارستان هم اعزام نشده باشند وجود دارد که پزشکی قانونی و دانشگاه علوم پزشکی استان در حال بررسی است و تحقیقات تکمیلی در این زمینه ادامه دارد.

معاون اول قوه قضائیه در اظهارات جدیدی از بررسی و پیگیری این پرونده گفت: طبق آخرین گزارشی که دریافت کردم در جریان بررسی این پرونده ۹ نفر که تعدادی از آن‌ها سرشبکه هستند و تولیدکننده دستگیر شده‌اند و ۱۷ نفر نیز فوت کردند.  قوه قضائیه برنامه ویژه برای برخورد با کسانی که امنیت سلامت مردم را به خطر می‌اندازند، دارد، بدون هیچ اغماضی با این افراد برخورد خواهد شد و این پرونده نیز جزو این موارد است.

برخی از اصلاح طلبان با سو استفاده از این اتفاق حرف جدیدی را بیان کردند و آنهم آزاد کردن و شرعی کردن مصرف مشروبات الکی در کشور. آنها دلیل این اتفاق را شرعی ندانستن مصرف الکل دانسته و علت این مرگ میر را به همین دلیل عنوان کردند.

رسانه

رسانه

رسانه

ماجرا تا جایی ادامه پیدا کرد که مخالفان جمهوری اسلامی اشتباه زندگی خود را به گردن جمهوری اسلامی انداختند و از آزاد نبودن الکل و مصرف آن در ایران در فضای مجازی شروع به شکایت کردند. در این بین شبکه های معاند فارسی زبان هم به بررسی این اتفاق و باز نشر خبر از دیدگاه خود داشتند.

رسانه

رسانه

در بین توییت های شکایت از جمهوری اسلامی بابت نبود مشروب مرغوب برای مصرف  یک توییت نظر مخاطبان را به خود جلب کرد و باعث ایجاد ژانر طنز در بین مخاطبان این رسانه شد. وی در توییت خود نوشته بود:

رسانه

در این بین کاربران فضای رسانه با بیان اینکه مصرف الکل غیر قانونی و جرم بوده با به طنز کشیدن این مطلب در اکانت خود مطالبی را به اعتراض منتشر کردند.

رسانه

رسانه

رسانه

رسانه

رسانه

رسانه

رسانه

رسانه

این اتفاق در حالی رخ داده است که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی فقط در یک سال، ۸۱۸۷ نفر در آلمان به دلیل مصرف مشروبات الکلی فوت کرده‌اند، در انگلیس هم ۴۳۸۷ نفر و در آمریکای زیبا حدود ۱۴۱ هزار نفر. در این بین خوب است به آمار مرگ و میر در کشورهای جهان که مصرف مشروبات الکی در آن آزاد است بی‌لندازیم.

رسانه

گویا این همهمه برای آزادی مشروبات الکلی نیز نقشه‌ای از بیش تعیین شده بود که بازهم به هدف نرسید.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/3928

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی