پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس حاشیه اوقاف قزوین را بررسی می‌کند

هفته گذشته خبر فساد در اوقاف قزوین وحید اشتری در بین مردم نگرانی از امانتداری دستگاه‌های دولتی را ایجاد کرد خبری که با بررسی دقیق تکذیب شد، اما چرا امثال اشتری به راحتی بر افکار مردم تسلت دارند؟

منتشر شده در 6 تیر 1402

زهرا لایق حقیقی؛ هفته گذشته بود که یک رشته توییت از یک عضو عدالتخواه در توییتر خبرساز شد. وحید اشتری که پیش از این هم سابقه چنین توییت‌هایی را که شبه بسیار شدیدی را در جامعه ایجاد میکند را دارد در توییت خود خبری مبنی بر واگذاری اموال اوقاف استان قزوین به بستگان رئیس اداره اقاف این استان خبر داد و نوشت.

رسانه

با اینکه از وی خواسته شد برای ارائه مدارک و حرف‌های خود حضورا با حجت السلام خاموشی ملاقات کند اما او در این مدت تصمیم به سکوت گرفت.

بعد از پیگیری‌های مکرر مشخص شد که مالکیت این املاک سالها قبل از اوقاف برداشته شده و برای بهربرداری بهتر به افراد توانمد و بخش خصوصی واگذار می‌گردد. با وجود این اتفاق بازهم اشتری از حرف خود بازنگشت و هنوز خبر خود را مورد تایید میداند.

بررسی واگذاری املاک وقفی

با بررسی از اوقاف و نحوه واگذاری املاک خود به غیر متوجه این موضوع شدیم که دو نوع واگذاری املاک وجود دارد؛ یکی افرادی که ملکی را از اوقاف اجاره کرده و ماهیانه مبلغی را با تعیین قبلی برای اوقاف واریز می‌کنند و عده‌ای ملکی یا زمینی را گرفته که بنام شخص دیگری است در آن ملکی بنام خود میسازند اما با تعیین قیمت روز ملک مبلغی را برای اوقاف واریز می‌نمایند.

طبق قانون وقف از بنای خانه‌ی امینی‌ها چهار چنجم(120هکتار) از 6 دانگ(150هکتار) بنا وقفی بوده است و 30 هکتار آن وقفی نبوده است و بنای اصلی خانه امینی‌ها ربطی به آن افشاگری ندارد. اما همین قطعه نامربوط به وقف و پیوست شدنش به خبر کمک بزرگی برای باور و سند اعتبار زدن به خبر دروغ بود. از این 120  هکتار 118800 زمین کشاورزی و 12200 هزار متر آن دامداری بوده که این مقدار موقوفه حسینه امینی‌ها با حق نسق در اجاره شرکت کشت و صنعت نوبهار است. سال 95 خانم چایچیان حق عیان این شرکت را با توافقات خریداری میکنه و به ایشون واگذار میشه. بالای سند منتشر شده توسط وحید اشتری فرم اجاره نامه عرصه موقوفات غیر متصرفی نوشته شده است.

رسانه

یعنی چه؟ یعنی این که فقط زمین‌ها اجاره داده شده و عیان یعنی دامداری و کشت و مطلق به او نیست.یعنی موقوفه در تصرف سازمان اوقاف نیست و متولی موقوفه یک شخص حقیقی است. پس با این توضیحات مشخص است که حق عیان بین دو فرد حقیقی خریداری شده است و بنا به ارزیابی کارشناس دادگستری خریدار باید حق عرصه را به موقوفه پرداخت کند.

آیا فسادی در این بین بوده است؟

خیر، به دلیل آنکه این اتفاق بین یک شرکت خصوصی و یک فرد حقیقی صورت گرفته شده است و اوقاف هم هیچ دخل و تصرفی در این امر ندارد.

آیا هر شخصی می‌تواند چنین قراردای با چنین مبلغی را ببندد؟

بله، هر شخصی در هر جای ایران می‌تواند حق عیان زمین وقفی را با ارزیابی کارشناس دادگستری خریداری کند.

وحید اشتری با استفاده از ناآگاهی و جو حاکم بر فضای مجازی این مطالب را در راستای کاسبیسم مجازی خود به خورد مخاطبین می‌دهد برای تحریف و دروغ داستان سرایی می‌کند و همه را فاسد قلم داد می‌کند.

نکته مهم این اتفاق اینجا است که این ملک۷ سال است که در قزوین مورد بهربرداری خانم چایچیان است. چه شده که بعد ۷سال رگ عدالتخواهی ایشان متورم و به سراغ این موضوع رفته؟ 

واکنش فعالان رسانه‌ای به این موضوع در فضای مجازی

بعد از بررسی‌های مکرر این اتفاق و نگاه به اصل ماجرا و بررسی اسناد ارائه شد در خصوص موقوفه حسینیه امینی‌ها فعالان فضای مجازی در این خصوص واکنش‌هایی را در صفحات خود نسبت به دروغ گفته شده وحید اشتری منتشر کردند، آنها خواستار برخورد قاطع تر با این فرد از سوی دادگستری بودند و از وی در خصوص این افشاگری و سکوت بعد از افشا شدن حقایق پاسخ قانع کنند را مطالبه کردند که هنوز با سکوت وی مواجه هستند.

یکی از کاربران توییتری با انتشار یک فیلم از توضیح دقیق از ماجرای موقوفه امینی‌ها و بیان اینکه چرا حکم اشتری درخصوص ممنوعیت فعالیت مجازی اجرایی نمی‌شود نوشت:

رسانه

رسانه

رسانه

رسانه

رسانه

رسانه

رسانه

در فضای رسانه مهم ترین فرد شما هستید اگر آگاهانه و با مطالعه دقیق قدم به این دنیای هزار رنگ بگذارید قطعا دست چنین افراد سود جویی در این رسانه بسته خواهد شد. مطمئنا تا زمانی که این افراد بدانند شما از آگاهی کاملی برخوردار نیستید با کمی تغییر در بیان خبر ذهن شما را درگیر مسائلی در جامعه می‌کنند که شاید به قوت خبر منتشر شده این افراد نباشد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/3993

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی