پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هیات‌ رئیسه می‌خواهد کار عزیزی‌خادم را قبل از مجمع تمام کند

درحالی‌که به زمان مجمع عمومی فدراسیون فوتبال درخصوص رای‌گیری برای برکناری یا ماندن عزیزی‌خادم نزدیک می‌شویم، خبر رسید تعدادی از اعضای هیات‌رئیسه از رئیس سابق فدراسیون فوتبال شکایت کردند.

منتشر شده در 29 فروردین 1401
در سرویس

 درحالی‌که به زمان مجمع عمومی فدراسیون فوتبال درخصوص رای‌گیری برای برکناری یا ماندن عزیزی‌خادم نزدیک می‌شویم، خبر رسید تعدادی از اعضای هیات‌رئیسه از رئیس سابق فدراسیون فوتبال شکایت کردند. این شکایت از سوی برخی اعضای هیات‌رئیسه تنظیم شده و در اختیار کمیته اخلاق قرار گرفته است. البته طبق شنیده‌ها همه اعضای هیات‌رئیسه این درخواست را امضا نکرده‌اند.

این ماجرا از ابتدای سال جاری استارت خورد و به عقیده اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال و بنابر تخلفات بی‌شمار انجام‌شده، این شکایت از عزیزی‌خادم صورت گرفته است. درواقع به‌دنبال آن هستند تا با این کار حکم محرومیت رئیس معزول را از کمیته اخلاق بگیرند تا دیگر کار به رای اعتماد در مجمع عمومی خردادماه کشیده نشود.

طبق شنیده‌ها حدود 40 مورد اتهام به‌عنوان تخلف باعث شده است تا هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال به این نتیجه برسد که باید از عزیزی‌خادم به کمیته اخلاق که از کمیته‌های مستقل قضایی فدراسیون فوتبال به شمار می‌رود، شکایت کند؛ همان‌طور که گفته شد این مورد از مدت‌ها قبل در دستورکار قرار گرفته است.

جلسه اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال 10خرداد برگزار می‌شود و در این نشست درخصوص ماندن یا رفتن عزیزی‌خادم رای‌گیری خواهد شد. اگر تصمیم هیات‌رئیسه مبنی‌بر برکناری عزیزی‌خادم رای نیاورد، او بار دیگر به سمت خود در فدراسیون فوتبال بازخواهد گشت. درعین‌حال شکایت اعضای هیات‌رئیسه از عزیزی‌خادم در نوع خود جالب است و اگر با صدور رای از سوی کمیته اخلاق پیش از برگزاری نشست اعضای مجمع عمومی همراه باشد، می‌تواند جلسه 10خرداد را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 مهم‌ترین اتهامات علیه عزیزی‌خادم
عمده اتهاماتی که باعث شد تا هیات‌رئیسه به فکر این اقدام بیفتد به مسائلی مربوط می‌شود که پیش از این برخی از آنها رسانه‌ای شده بودند اما طبق شنیده‌های «فرهیختگان» بیشترین دلیل عمده برای این اقدام به موارد زیر مربوط می‌شود؛ با این توضیح که بسیاری از آنها خارج از هیات‌رئیسه و بدون مشورت و در جریان بودن اعضای هیات‌رئیسه انجام شده است:

*تخلفات مالی متعدد
*هزینه‌های غیرقانونی بدون توجیه
*پرداخت پاداش‌های غیرمصوب
*پرداختی‌های متعدد بدون قرارداد (مبالغ زیاد و متعددی در پرداختی‌های زمان رئیس معزول هست که قراردادی برای آنها وجود ندارد.)
*اسناد پرداختی‌هایی که تسویه نشده‌اند و مقصد آنها مشخص نیست (مشخص نیست این پرداختی‌ها برای چه فرد یا افرادی بوده و کجا هزینه شده‌اند.)
*موارد متعدد پرداختی‌های بدون سند و مدرک
*پاداش‌های نجومی بدون مجوز و غیرقانونی
*نداشتن وجاهت قانونی برای هزینه‌های انجام‌شده
*تخلف از آیین‌نامه مالی و معاملاتی فدراسیون فوتبال
*به‌کارگیری غیرضروری تعدادی از افراد و خویشاوندان درجه یک در قالب مشاور، دستیار و سایر عناوین
*عدم تعهد و توجه رئیس فدراسیون به برنامه راهبردی ارائه‌شده به مجمع انتخابی
*عزل و انتصاب‌های بدون تایید هیات‌رئیسه
*عدم برگزاری مجمع انتخاباتی برای انتخاب نواب رئیس اول و دوم.

 شهاب بی‌قرارداد
نکته جالب دیگر به نداشتن هیچ‌گونه قرارداد کاری برای شهاب‌الدین عزیزی‌خادم مربوط می‌شود که براساس این نیز مشخص نیست این چهره چطور و بر چه اساسی حقوق دریافت می‌‌کرده و چه بند و تبصره‌هایی برای دریافتی وی به‌عنوان حقوق ماهیانه از فدراسیون فوتبال وجود داشته است که این مورد در نوع خود یکی از موارد نادر و عجیب در تاریخ فدراسیون فوتبال محسوب می‌شود.

 واکنش فدراسیون‌نشین‌ها
احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال در پاسخ به اینکه شکایت اعضای هیات‌رئیسه از عزیزی‌خادم به کمیته اخلاق تا چه اندازه صحت دارد و درباره دلایل آن، گفته بود: «طبق مستندات آماده‌شده موارد را جمع‌بندی کرده و به کمیته اخلاق ارسال کردیم. ارکان قضایی فدراسیون فوتبال مستقل هستند و این موارد را بررسی خواهند کرد. ان‌شاءالله با توجه به پرونده تشکیل‌شده، رسیدگی‌هایی صورت خواهد گرفت و تصمیم‌ لازم نیز اتخاذ خواهد شد.»

این اتفاق درحالی رخ داده که عزیزی‌خادم، رئیس سابق فدراسیون فوتبال هم از اعضای هیات‌رئیسه به‌خاطر برکناری خود به کمیته اخلاق شکایت کرده است. او به استناد بند ۲ ماده ۳۷ معتقد است اعضای هیات‌رئیسه برای برکناری او ادله لازم را نیاوردند و برکناری او از سمت ریاست فدراسیون فوتبال توسط اعضای هیات‌رئیسه غیرقانونی بوده است.

با توجه به روند غیرقانونی برکناری رئیس وقت فدراسیون فوتبال، عزیزی‌خادم در نشست آخر خود با اعضای هیات‌رئیسه و به نشانه اعتراض، جلسه را ترک کرد و اکنون شکایت خود از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال را به کمیته اخلاق ارائه کرده و این شکایت هم در کمیته اخلاق ثبت و اعلام وصول شده است.

همه اینها درحالی است که برخی مسئولان فدراسیون فوتبال نیز اعتقاد دارند رئیس معزول فدراسیون همچنان از مشاوره مشاورانی استفاده می‌کند که او را‌‌‌‌‌‌‌‌ به بیراهه می‌برند و مشاوره درستی نمی‌دهند و به همین دلیل او طرح شکایت کرده ولی باید تا زمان برگزاری مجمع این چهره صبوری می‌کرد تا اعضای مجمع درمورد تصمیم هیات‌رئیسه برای عزل وی و همچنین دفاعیاتش در آن جلسه تصمیم‌گیری کنند.

صفی‌الله فغانپور در آخرین گفت‌وگوی خود در این خصوص گفته بود: «اساسنامه فدراسیون فوتبال این اختیار را‌‌‌‌‌‌‌‌ به اعضای هیات‌رئیسه داده که رئیس فدراسیون را‌‌‌‌‌‌‌‌ عزل کنند. مدارک این اقدام هم باید در مجمع فدراسیون ارائه شود. رئیس معزول هم باید در مجمع از خود دفاع کند. هیات‌رئیسه و سخنگوی هیات‌رئیسه باید مستندات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به اعضای مجمع ارائه کنند و اگر دلایل و مدارک کافی یا ناکافی بود، درمورد عزل دائمی یا بازگشت به کار رئیس معزول تصمیم بگیرند. اکنون هم دلایل و مستندات عزل رئیس سابق فدراسیون برای ارائه به اعضای مجمع ارائه شده است، رئیس معزول هم باید در مقابل مستندات ارائه‌شده از خود دفاع کند. اعضای مجمع تصمیم می‌گیرند که آیا مستندات هیات‌رئیسه برای برکناری رئیس کافی بوده یا دفاعیات این رئیس مناسب است یا خیر. به همین دلیل این حرف که اعضای هیات‌رئیسه بدون دلایل کافی، رئیس را‌‌‌‌‌‌‌‌ برکنار کرده‌اند، عرفی و قانونی نیست و وجاهتی ندارد.»

فغانپور درمورد اینکه با این تفاسیر آیا شکایت عزیزی‌خادم به کمیته اخلاق قانونی است، پاسخ داد: «چنین شکایتی دست‌کم تا زمان برگزاری مجمع وجاهت ندارد. اگر اعضای مجمع دلایل و مستندات اعضای هیات‌رئیسه را‌‌‌‌‌‌‌‌ کافی ندانند و رأی به بازگرداندن رئیس معزول بدهند، آن‌وقت عزیزی‌خادم می‌تواند طرح دعوا و اعاده حیثیت کند. درحال‌حاضر چنین شکایتی وجاهت ندارد.»

 عزیزی‌خادم با اثبات نیمی از اتهامات هم رفتنی است
گزارش تخلفات عزیزی‌‌خادم به کمیته اخلاق رسیده و درصورتی‌که این کمیته تشخیص بدهد باید برخورد لازم با تخلفات رئیس سابق صورت بگیرد، بعید است اصلا پای این چهره به مجمع برسد و تا آن زمان معادلات به شکل دیگری رقم خواهد خورد و بحث رای اعتماد برای رئیس معزول به‌خودی‌خود منتفی خواهد شد. این درحالی است که تعداد کمی از این تخلفاتی که هیات‌رئیسه آنها را لیست کرده هم برای محرومیت یک فرد کفایت می‌کند و چه‌بسا اگر همه این موارد به اثبات برسد، می‌تواند برای محرومیت مادام‌العمر هر فردی برای حضور در عرصه ورزش و به‌خصوص فوتبال کفایت کند.

هرچند طبق شنیده‌ها با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد طرح شکایت عزیزی‌خادم از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون بیشتر جنبه نمایشی داشته باشد اما نکته جالب‌توجه آنجاست که در خود هیات‌رئیسه نیز افراد جالب‌توجه و موجهی حضور ندارند و این دعوا بیشتر از سوی طرفین نسبت به تصمیمات گذشته‌شان جنبه فرار روبه‌جلو را داشته تا به این ترتیب پاسخگوی اقدامات و رفتار قبلی خود نباشند. درواقع فدراسیونی که از اسفند سال 99 تمامی حواشی و جنجال‌ها را به چشم خود دیده، بعید است حداقل در آینده نزدیک با این مدیرانی که هنوز در بدنه آن باقی مانده‌اند، بتواند کمر راست کرده و حداقل باید برای فرارسیدن اتفاقات خوب، منتظر یک پاکسازی اساسی باشد.

 موضع منفعل مجلس
براساس همین و درباره اتفاقات اخیر، با تنی چند از نمایندگان مجلس که با موضوع مرتبط هستند، تماس گرفته تا از موضع آنها باخبر شویم اما در کمال تعجب این تعداد توپ را در زمین کمیته اخلاق انداخته و تصمیم‌گیری را به آنها سپرده‌اند، این درحالی است که تا پیش از این نمایندگان مجلس درباره موارد بسیار جزئی‌تر در رابطه با فوتبال اظهارنظر می‌کردند و حالا که می‌طلبید موضع مجلس در رابطه با شکایت فدراسیون‌نشین‌های سابق و فعلی از یکدیگر مشخص شود، آنها به موضع انفعالی رو آورده و از اظهارنظر خودداری کردند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/61212

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی