پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تقدیر از تغییر رویکرد رئیس جمهور؛

دولت سیزدهم در برخی موارد با اقدامات عاجل توانست کشور را از این مشکلات نجات دهد اما در مواردی چون ساخت خانه برای مردم و رفع نیاز کشور، به همین سادگی مرتفع نمی‌شود.

منتشر شده در 3 تیر 1402
در سرویس

دولت سیزدهم در حالی سکان هدایت قوه مجریه را در دست گرفت که کشور در حوزه های مختلف با مشکلات جدی مواجه بود. مشکلاتی که در حوزه های اساسی کشور را تا به امروز با چالش جدی مواجه کرده و مردم را نیز به رنج و محنت انداخته است.

اقدامات دولت رئیسی در بهبود شرایط کشور
دولت سیزدهم در برخی موارد با اقدامات عاجل توانست کشور را از این مشکلات نجات دهد. شیوع ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی توسط دولت سیزدهم یکی از اقداماتی بود که به طور ضربتی انجام شد اما در مواردی چون ساخت خانه برای مردم و رفع نیاز کشور در این حوزه که به واقع ۸ سال کشور در این زمینه با توقف جدی روبرو بود، به همین سادگی  مرتفع نمی شود.

اینکه توقف هشت ساله را بتوان در دو سال رفع کرد چندان شدنی نیست و دولت در این حوزه تلاش زیادی از خود نشان داده است و در مواردی مثل ساخت یک میلیون مسکن در سال همه دستگاه ها از جمله بانک ها باید مشارکت جدی داشته باشند.

دولت های روحانی بیشتر دولت وعده ها و بهانه ها بود‌. این جماعت از جمله خود روحانی این روزها با فرض اینکه مردم مشکلاتی که در این هشت سال در کشور تلنبار شد و قصور و بی عملی مسبب ان بود را فراموش کرده اند، دوباره آفتابی شده و سخنرانی می کنند. جالب اینجاست که با گشایش های بین المللی که فواید ان کم کم در کشور نمود می یابد، همین جماعت با وجود اینکه با مذاکره تنها با کدخدا و تله مذاکرات تک بعدی کشور را منزوی کردند، حالا با پررویی سیاسی مطرح می کنند که ما گفته بودیم کلید حل مشکلات کشور مذاکرات دیپلماتیک است. این در حالی است که در همین هشت سال دیپلماسی تک بعدی کشور را قفل کرد.

دولتمردان روحانی که همواره با بهانه سازی و حرف درمانی پیش می رفتند و  چند سال فقط به بهانه آواربرداری دولت های احمدی نژاد عدم کار اجرایی را توجیه کردند، حالا در حال سخنرانی در شبکه های اجتماعی هستند.

این در حالی است که دولت رییسی رویکرد سازنده ای را پیش گرفت و مانند دولت روحانی با تخریب دولت قبل برای خود زمان نخرید اما به نظر می رسد مردم باید بیشتر از وضعیتی که کشور توسط دولت های روحانی اداره شد و مشکلاتی که در کشور انباشته شده، آگاه شوند.

رئیسی با شرایطی اداره اجرایی کشور را از دولت قبل تحویل گرفت
در همین باب اخیرا رییس جمهور پرده از برخی اتفاقات دولت روحانی و شرایطی که کشور را تحویل گرفته، برداشته که به نظر می رسد برای تنویر افکار عمومی بسیار مفید است.

عقب ماندگی از بسیاری کارها قصور دولت قبل بوده و به راستی باید گفت که کشور در بسیاری حوزه ها در دولت های روحانی متوقف بود.

رئیس‌جمهور در این باره بیان می کند: “خیلی کارها در سالهای قبل باید انجام می‌شد که انجام نشده ولی باید عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.”

وی مطرح می کند: “سال‌های مختلفی زیرساخت‌های لازم را انجام ندادند و من هم در جایگاهی نیستم که دائما بگویم فلان کار را نکرده‌اند خیلی جاها مشکل داریم. “

شفاف سازی از وضعیت دولت قبل موضوع مثبتی است که بیشتر مردم باید درباره آن بدانند.

به طور مثال آیت الله رئیسی در نهمین گفت و گوی تلویزیونی خود، پرده از حقیقت تلخی برداشت که طی سال‌های اخیر رخ داده است. رییس جمهور در این باره گفت: «تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه روی دست ما مانده است که پول‌های این خانه‌ها را قبلا از مردم گرفته‌اند اما آن را در جای دیگر هزینه کرده‌اند و اکنون دولت ما با تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه طرف است که بودجۀ آن خرج شده است.»

همچنین رئیس جمهور با اشاره به میراثی که دولت روحانی برای دولت سیزدهم به جای گذاشت، گفت: کسری بودجه به عنوان ام‌المصائب مشکلات کشور، عبور وضعیت ذخایر کالاهای اساسی از وضعیت زرد به قرمز، رکود بسیاری از کارخانجات و کارگاه‌ها به دلیل مشکل در تامین منابع مالی و نیز بروز مشکلات جدی در روابط خارجی کشور به ویژه در ارتباط با همسایگان تنها بخشی از مسائلی بود که دولت مردمی در آغاز فعالیت خود با آنها مواجه بود.

رئیسی همچنین از تحویل خزانه خالی به دولت خود توسط دولت روحانی صحبت کرده و بیان کرده است: «زمانی موضوع تحویل خزانه خالی به دولت مطرح بود، در حالی که ما نه خزانه خالی بلکه خزانه بدهکار را تحویل گرفتیم و ماهانه 13 هزار میلیارد تومان از فاکتورهایی که در دولت قبل هزینه شده را پرداخت می‌کنیم. دلیل بیان این مسائل صرفاً از این جهت است که مردم بدانند این دولت وارث چه مشکلاتی بوده است.»

رئیسی مطرح می کند که برای اینکه فضای ناامیدی بیشتری به کشور تزریق نشود از برخی موارد کشور خودداری شده است. درواقع زمان نیز برای صحبت از وضعیت کشور در آن زمان به سبب مناسب نبودن فضای کشور از لحاظ مشکلاتی که دولت قبل بوجود آورده بود، مهیا نبود. اما کم کم این فضا با اقدامات دولت رئیسی بوجود آمده است. به نظر می رسد باید این رویکرد قابل تقدیر رئیس جمهور درشفاف سازی مسائل کشور باید تقویت شود. جالب اینجاست که با طرح این انتقادات برخی رسانه های اصلاح طلب و طرفدار دولت روحانی، رییس جمهور را از بیان این موارد منع می کنند!

واهمه اصلاح طلبان از طرح مشکلاتی که دولت روحانی برای کشور بوجود آورد
افرادی چون “صادق زیبا کلام” که طرفدار دوآتیشه دولت روحانی است و در زمان مشکلات مردم در آن زمان سکوت می کرد نسبت به بیان این موارد انتقادی از سوی دولت رئیسی با یک واکنش هیستریک بازهم با منع دولت از این موارد دوباره از دولت متبوع خود طرفداری می کنند. جالب است که تهدید می کنند این موارد بی پاسخ نمی ماند اما طرح و حتی پاسخ به این موارد خود باعث بازخوانی اتفاقاتی می شود که کشور را عقب نگه داشت. هرچند که باید گفت که پاسخ درست به عملکرد ضعیف در ۸ سال مطالبه عمومی است و حتی با بیان ادعاهای واهی بیشتر افکارعمومی نسبت به این عملکرد واکنش منفی اتخاذ می کند و نوع کشورداری در این دولت ها برای مردم یادآوری و تداعی می شود

 درحالی این افراد کشور را متوقف و عقب نگه داشتند که شعار می دادند “به عقب بر نمی گردیم.”

با این حال همین ارعاب و تهدید ها از بازخوانی مشکلات و عملکرد بسیار ضعیف دولت روحانی نشان می دهد که اصلاح طلبان و طرفداران دولت روحانی به چه میزان از شفاف سازی در این حوزه ترس و واهمه دارد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/4146

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی