پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طبق برخی گزارش ها و داده های معتبر تورم ایران تا دوسال دیگر به ۲۵ درصد کاهش می یابد.

منتشر شده در 9 اسفند 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ موضوع تورم یکی از مباحث مورد توجه افکار عمومی ایران است، در گزارش زیر تورم ایران از ابتدای انقلاب تا سال1405 را برریی خواهیم کرد.

برای بررسی این موضوع به سایت معتبرStatista مراجعه کردیم. استتیستا، یک پلتفرم جهانی داده‌یابی و هوش‌تجاری است که با مجموعه گسترده‌ای از آمارها و گزارش‌ها در مورد بیش از 80000 موضوع از 22500 منبع در 170 حوزه مختلف فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 2007 در آلمان تأسیس شد و اکنون در 13 مکان در سراسر جهان با حدود 1100 متخصص فعالیت می‌کند.

نرخ تورم ایران در سال 2019 با رسیدن به عدد 34.62 به شدت افزایش یافت و همان موقع پیش‌بینی می‌شد که 14 واحد دیگر نیز افزایش یابد. با توجه به تحریم‌های شدید آمریکا به بهانه توافق هسته‌ای، این رشد تورم هم پیامدهای سیاسی و هم پیامدهای اقتصادی داشت.

پیامدهای سیاسی

حسن روحانی بر اساس وعده‌های اقتصادی در انتخابات سال 2017 پیروز شد که مبنای آن‌ها برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود. لغو تحریم‌های امریکا فرصت‌های زیادی را برای اقتصاد ایران باز کرد، از جمله فرصت بهره‌مندی از افزایش صادرات نفت سنگین ایران. برجام بخشی جدایی ناپذیر از مبارزات انتخاباتی روحانی بود، بنابراین هرگونه مشکل اقتصادی که با این توافق مرتبط باشد، برعهده رئیس جمهور سابق ایران بود.

پیامدهای اقتصادی

تورم بالا منجر به نرخ بهره بالا می‌شود و نرخ بهره بالا نیز منجر به استقراض کمتر خواهد بود. استقراض کمتر به معنای سرمایه‌گذاری کمتر است و این مورد رشد اقتصادی را کند می‌کند. رشد اقتصادی کندتر اغلب منجر به تورم بالاتر می‌شود و این چرخه ادامه دارد. اقتصاددانان به این چرخه معیوب، مارپیچ تورمی می‌گویند. به این ترتیب، ایران در دستیابی به رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) قابل توجه تا زمانی که تورم به نرخ های قابل کنترل بازگردد، با مشکل مواجه خواهد بود.

پیش‌بینی 2 سال آینده ایران

باتوجه به افزایش تولید در کشور و اقدامات تورم‌زدای دولت رئیسی، پیش‌بینی سایت Statista مبنی بر کاهش تورم در سال 2024 به عدد 32.5% (13 درصد کاهش) و کاهش مجدد 7 درصدی و رسیدن به عدد 25% برای تورم ایران خواهد بود. این تورم معادل تورم سال 2008 خواهد بود.تو م ۱۴۰۴

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/161505

اخبار پیشنهادی

نظرات

2 پاسخ

  1. کلاس جوک میرید این جوکارو تعریف میکنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی