پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 15 اسفند 1399
در سرویس

به گزارش جهت، سید عبدالواحد موسوی لاری، عضو مجمع روحانیون مبارز، وزیر اسبق کشور در دوران اصلاحات و نائب رئیس سابق شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تعریف ماهوی جریان اصلاحات در عرصه سیاست داخلی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: در ابتدا من تلقی خودم را از اصلاحات می گویم؛ اصلاحات یعنی جریانی که خود را در متن نظام تعریف می کند، خود را وابسته به نظام می داند و معتقد است که کمی ها و کاستی هایی که به مرور زمان به هر دلیلی در مشی عمومی کشور ایجاد شده را می شود با اهتمام درونی حل کرد. جریان اصلاحات یعنی گروهی که می خواهند همواره در نظام و با مردم در صحنه حضور داشته باشند. این منش و ویژگی اصلاح طلبان است.

 

در همه انتخابات‌ها تصمیم اصلاح طلبان بر حضور بوده است

وی سپس گفت: چه برای انتخابات ۱۴۰۰ و چه برای انتخابات ۱۳۹۲ تصمیم‌ اصلاح طلبان همواره بر حضور بوده است. حتی اگر راهی برایشان بسته شد، اما هر زمان که تنها روزنه ای به رویشان باز شد، باز آمدند و حضور خود را ثبت کردند. سال ۱۳۹۲ همین طور شد.

 

معلوم نیست که یخ قهر مردم با انتخابات آب شود یا خیر

این فعال سیاسی در تشریح شرایط انتخابات پیش رو گفت: شرایط هزار و چهارصد با هزار و سیصد نود و هشت متفاوت است. اگر از حالا دستگاه های مسئول به مردم نشان ندهند که این دو انتخابات با یکدیگر متفاوت هستند؛ معلوم نیست که یخ قهر مردم با انتخابات آب شود یا خیر. اگر آب نشود فاصله مردم از حاکمیت زیاد می شود و این موضوعی خطرناک است.

 

پیش بینی گشایش در 1400 را داریم

وی ادامه داد: پیش بینی من این است که فضای سیاسی ۱۴۰۰ با مقداری گشایش رو به رو خواهد بود. به شکل ۱۳۹۸ با انتخابات رفتار نخواهند کرد؛ چرا که هم شرایط انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس متفاوت است، هم جامعه سرخوردگی آن سال را باید پشت سربگذارد.  مجموعه این موضوعات، حوادث بین المللی و مشکلات مردم اقتضا می کند حکومت راه سال ۱۳۹۸ را نرود.

 

اصلاح طلبان به دنبال مشارکت فعال در ۱۴۰۰ هستند

این عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این پرسش که جریان اصلاحات چه میزان آماده حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی است؟ گفت: ۵۰ درصد آمادگی در میان اصلاح طلبان وجود دارد. یعنی آنها می‌خواهند مشارکت فعال داشته باشند؛ اما آیا شرایط حداقلی برای رقابت باقی خواهد ماند، یک موضوع دیگر است.

 

اصلاح طلبان دقیقه نود باهم متحد می‌شوند

وی افزود: در حال حاضر این جریان دو موضوع اصلی دارد. یکی رابطه اش با مردم است؛ اینکه می تواند مجدد با مردم زبان مفاهمه پیدا کند؟ بحث دیگر هم این است که این جریان می تواند در میان خودش تشتت‌ها را کنار بگذارد و آهنگ واحدی داشته باشد و به یک کاندیدای واحد برسد یا مثل سال ۱۳۸۴ با چند کاندیدا روبه ر ومی شود؟ موسوی لاری ادامه داد: به نظر من اصلاحات در حل نکته دوم یعنی اجماع می تواند بر خودش مسلط باشد. تجربه سال های اخیر نشان داده که آن ها دقیقه نود بالاخره می توانند باهم متحد شودند. اما در مورد اینکه آیا می توانند زبان مفاهمه با مردم پیدا کنند، هنوز چیزی احساس نکردم.

 

لبه تیز قهر مردم متوجه جریان اصلاحات نیست!

وی در ارتباط با رابطه مردم و جریان اصلاحات نیز ابراز عقیده کرد: من یک برداشت شخصی دارم معتقد نیستم الان لبه تیز قهر مردم متوجه جریان اصلاحات است. مردم از رفتار عمومی حاکمیت نسبت به سرنوشت جامعه گله مند هستند. در معیشت و اقتصاد، در شنیده شدن صدایشان و در نوع نگاه به انتخابات مشکل دارند که این مشکلات به همه دست اندر کاران باز می گردد. البته به صورت طبیعی گله هایی هم از اصلاحات دارند.

 

شرطی برای روحانی نذاشتیم و خرش از پل گذشت

موسوی لاری ادامه داد: مردم گله دارند که گفتید عارف برود و روحانی را حمایت کنید، اما شرطی برای روحانی نگذاشتید تا خرش از پل گذشت و الان رئیس دفترش می گوید پیروزی روحانی رای خودمان بوده است.

 

وی افزود: نظر سنجی ها را ببینید؛ رای روحانی ۶  تا ۸ درصد بود. چه اتفاقی افتاد که ظرف ده روز رایش از آن میزان به ۵۱ در صد رسید؟ علت جز فضا سازی و اجماع اصلاحات بر سر او بود؟ هاشمی و خاتمی و اصلاحات آمدند گفتند روحانی رای ما است. بنابر این مردم حق دارند بگویند شما روحانی را آوردید اما میثاق نامه ای با او ندارید. این موضوع مهم ترین ایرادی است که به اصلاح طلبان وارد می شود. یا مردم به اصلاح طلبان می گویند شما هم نوع نگاهتان به مسائل، وقتی در درون حاکمیت هستید با زمانی که بیرون زمین بازی هستید متفاوت می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: مردم همچنین گله می کنند شما به شورای شهر رفتید و در مجلس فراکسیون امید را تشکیل دادید. جمعیت فراکسیون امید از یک  سوم بیش تر بود. با همین ۱۰۰ نفر کارهای خوبی کردید، اما می توانستند خیلی سرنوشت ساز باشند. مردم به اصلاحات می گویند در میزانی که مردم حمایت کردند، عمل نکردید. این گله ها خوب است. البته من معتقد هستم مقدورات جناح ها را هم باید در نظر گرفت. مثلا همین ۱۰۰ نفر یک سری کارهای خوب انجام دادند و یک سری موانع داشتند که هیچ وقت شفاف و علنی مطرحشان نکردند.

 

از اصلاحات نا امید نیستم

وزیر کشور دولت اصلاحات در ادامه با تاکید بر اینکه از جریان اصلاحات ناامید نشده ام، گفت: ما اصلاح طلبی را از جریان اصلاحات جدا می دانیم. ممکن است مردم از من اصلاح طلب گله کنند، حتی ممکن است بگویند دفعه دیگر به فلانی که دو میلیون در مجلس رای دادیم، دیگر رای نمی دهیم. این گله ها به معنای اینکه مشی اصلاح طلبی را قبول نداریم  نیست. من از اصلاحات مایوس نیستم  گرچه ممکن است بگویم با فلان اصلاح طلب مشکل دارم.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/120800

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی