پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نگاهی به وقایع اخیرنجیر

کودتای نیجر، کودتایی بود که خیلی از منافع اروپا را تحد تاثیر خود قرار داد، منطقه امن استعمار اروپا بود که شاید از دست اروپایی‌ها برود.

منتشر شده در 14 مرداد 1402

مهدی پناهی، سردبیر خبرگزاری ایسنا در تحلیل وقایع اخیر آفریقا در توضیحاتی بیان داشت؛ جهل ما نسبت به وقایع جهانی بسیار است، وقایعی که در درک شرایط خودمان و آینده ایران اثرگذار است. چند نکته را از بین تحلیلها مرور میکنم:

۱- کودتا ارتش علیه دولت غربگرا

کودتای نیجر پنجمین کودتا موفق از زمان استقلال این کشور است. 

رسانه

۲- نفوذ فرانسه در آفریقا

فرانسه از قدیم به عنوان استعمارگر در افریقا بوده است و الان نیز پایگاه ضد تروریستی در چند کشور افریقایی دارد که دچار مشکل شده‌اند، با این کودتا نیجر گویا چهارمین کشوری است که از کشورهای دارای پایگاه ضدتروریستی فرانسه خارج میشود.

رسانه

۳- اهمیت نیجر

معادن اورانیوم نیجر که نیاز فرانسه را به صورت ارزان تامین میکند و از طریق گینه و بورکینافاسو به صورت امن منتقل میشد.(این کشورها هم دچار مشکل شده‌اند یعنی فرانسه هم در توزیع و هم تامین دچار مشکل شده است). نقش نیجر در ارتباط بین شمال افریقا و آفریقای مرکزی و دریای سرخ هم قابل توجه است، نیجر گذرگاه امنی برای رسیدن به مرکز آفریقا در غیاب سودان لیبی و مالی که امنیت ندارند بود. مسیر هوایی نیجر برای اروپا باز بود اما الان مسافت بیشتری را برای رسیدن به مقصد باید طی کنند.

رسانه

۴- نظم نوین جهانی

با جنگ اوکراین آلمان تضعیف شد، فرانسه نیز مسیرش را از آمریکا جدا کرد و به سمت چین رفت اکنون نیز پایگاه‌های آمریکا در حال تضعیف در فرانسه است و بجای آن روسیه در حال تقویت است.

۵–آینده آفریقا

آینده آفریقا بستگی به مداخله‌های غرب، فرانسه و روسیه و سایر کشورهای افریقایی(اتحادیه آفریقا) دارد، احتمال بازگشت به عصر کودتاهای نظامی و دولت‌های کوتاه‌مدت در آفریقا وجود دارد. شرایط ناامنی که گروه‌های تروریستی از آن بسیار استقبال خواهند کرد.

رسانه

۶- آینده اروپا

جدا از طلا و اورانیوم آفریقا، سرنوشت خط لوله‌ که گاز جنوب نیجریه را از طریق نیجر به اروپا میبرد، بخطر میوفتد. جنگ داخلی در نیجر و آفریقا، منجر به موج مهاجرت آفریقایی‌ها به اروپا خواهد شد، اروپا همین الان هم درگیر مسائل مهاجران اوکراین و خاورمیانه است.

رسانه

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/1861

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی