پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در دومین روز از سفر استانی رئیسی به یاسوج چه گذشت؟

سفر دو روزه آیت الله رئیسی به استان سیستان و بلوچستان برکت‌های زیادی را برای مردم این استان به ارمغان آورد، در این سفر اَبرپروژه‌های مهم که مردم سالها چشم انتظارش بودند به افتتاح و بهره برداری رسید.

منتشر شده در 27 تیر 1402
در سرویس

رئیس‌جمهور به همراه جمعی از اعضای کابینه به منظور سفری دو روزه و برای دومین بار در طول عمر دو ساله دولت سیزدهم، صبح دوشنبه ۲۶ تیر وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شد. در نخستین روز از سفر آیت الله رئیسی به این استان، طرح‌های مهمی در حوزه اقتصادی، عمرانی صنعتی، تولیدی و سرمایه گذاری همچون سد چم‌شیر، کارخانه پتروشیمی گچساران، احیای کارخانه قند یاسوج به افتتاح و بهره برداری رسید.

عمل‌گرایی و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در دولت سیزدهم

رئیس جمهور دومین روز سفر خود را با افتتاح بیمارستان ۳۲ تخت خوابی شهید سلیمانی بهمئی آغاز کرد. این بیمارستان با اعتباری بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان و زیربنای ۵ هزار متری در دو طبقه و دارای ۳۲ تخت احداث شده است که ظرفیت افزایش تا ۶۴ تخت را دارا بوده و شامل بخش‌های مختلفی از جمله، جراحی، اتاق عمل، زنان و زایمان، اطفال و دیالیز با امکانات رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه و پد اورژانس است.

با راه‌اندازی این بیمارستان تعداد بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به ۱۲ و تعداد تخت‌های بیمارستانی آن به بیش از ۱۵۰۰ تخت می‌رسد. روند احداث این بیمارستان از اسفند ۹۳ آغاز اما با کندی مواجه بود که با رویکرد محرومیت‌زدایی، عملگرایی و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در دولت سیزدهم، شتاب بیشتری گرفت و به مرحله بهره‌برداری رسید.

رسانه

علاه بر افتتاح‌هایی که سالیان سال مردم را چشم انتظار نگه داشته بود، در این سفر جلوه دیدارهای مردمی بیشتر به چشم می‌خورد. رئیس جمهور که در جریان سفر قبلی خود به یاسوج به دلیل شرایط کرونا نتوانسته بود دیدارهای مردمی داشته باشد در این سفر وقت بیشتری را به دیدارهای مردمی اختصاص داد بر همین اساس حضور در اجتماع پرشور مردم شهرستان بهمئی که در مصلای امام رضا (ع) این شهرستان برگزار شد از دیگر برنامه‌های تعریف شده برای دومین روز از سفر آیت الله رئیسی بود.

قدردانی برای حماسه حضور

رئیس جمهور با حضور در این اجتماع ضمن تشکر و قدردانی از حضور مردم در گرمای جان فرسای هوا به اعتبارات در نظر گرفته شده برای آبرسانی به مناطق مختلف این این استان اشاره کرد و گفت: برای انتقال آب و آبرسانی به نقاط مختلف این استان اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده که اگر با یک کار جهادی توام شود حتما مردم این شهرستان نیز شاهد رفع مشکل آب خواهند بود.

رسانه

رئیس جمهور وجود ذخایر و میادین نفتی در استان کهگیلویه و بویراحمد را از جمله ظرفیت‌های عظیم این استان برای توسعه دانست و وزارت نفت را موظف کرد که بخشی از درآمد حاصل از استخراج میادین نفتی این استان در قالب مسئولیت اجتماعی، به رفع مشکلات و نیازهای مردم آن از جمله تولید و اشتغال تخصیص یابد.

آیت الله رئیسی جاذبه‌های گردشگری، اماکن زیارتی و امام‌زادگان، سنگ نوشته‌ها و نقش‌های برجسته تاریخی را از دیگر ظرفیت‌های استان به‌ویژه شهرستان بهمئی و نشانه قدمت تاریخی و تمدنی آن برشمرد و افزود: فعال‌سازی این ظرفیت‌های بزرگ نیازمند ایجاد زیرساخت نظیر بیمارستان و جاده‌های مواصلاتی است که بحمدالله با افتتاح بیمارستان شهید سلیمانی در این شهرستان و همچنین محور مواصلاتی پاتاوه-دهدشت بخشی از مشکلات زیرساختی در این منطقه حل خواهد شد.

تعبیر رویای ۲۸ ساله برای زاگرس‌نشینان

از دیگر برنامه‌های این سفر افتتاح پروژه بزرگ و ملی محور ترانزیتی «پاتاوه – دهدشت» بود؛ پروژه بزرگ ملی محور پاتاوه – دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا – سمیرم – بهبهان است که ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

اجرای این پروژه و به بهره‌برداری رسیدن مسیر مواصلاتی آن علاوه بر کارکرد ملی، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش‌های چارؤسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن‌بست جاده‌ای و محرومیت خارج می‌کند.

رسانه

 با بهره‌برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین ۶۰ کیلومتر در ساعت برای عبور وسایل نقلیه، بیش از ۴ ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه – دهدشت به‌وجود خواهد آمد که نقش چشمگیری در کاهش سوخت و استهلاک وسایل نقلیه و اتلاف وقت به‌دنبال خواهد داشت.

این محور ترانزیتی که روند احداث آن از سال ۷۴ آغاز اما با کندی و وقفه مواجه بود، مهم‌ترین پروژه راهسازی کشور در دولت سیزدهم محسوب می‌شود که در ۲ سال گذشته تمام تلاش دولتمردان به کار بسته شد تا این جاده ۲۸ ساله تکمیل شود و اینک همزمان با سفر دوم دولت مردمی به استان، پس از سال‌ها چشم انتظاری مردم این پروژه بزرگ ملی به بهره‌برداری رسید. در این محور ترانزیتی ۱۳۶ کیلومتری ۱۳ تونل به‌طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ با دهانه ۱۶ متری طراحی و اجرا شده است.

مزیت‌های یک جاده راهبردی

آیت الله رییسی همچنین در حاشیه مراسم بهره برداری از جاده پاتاوه – دهدشت گفت: روستاهای زیادی در طول این جاده از مواهب آن بهره مند می‌شوند چرا که با وجود این راه ارتباطی اقتصاد آنها فعال و شکوفا می‌شوند. خارج کردن شهر “دهدشت” از بن بست از دیگر کارکردهای این جاده ارتباطی است که نقش اساسی در توسعه و رونق منطقه دارد.

وی ادامه داد: این جاده راهبردی برای منطقه مزیت‌های زیادی دارد چرا که ارتباط با مرکز کشور و اتصال به دریا از ویژگی‌های این جاده است. میزان تونل‌های این راه ارتباطی ۱۰ کیلومتر است و احداث پل‌ها و تونل‌های زیاد در این مسیر نشان از سخت بودن فعالیت‌ها دارد.

عزم دولت مردمی برای جبران عقب ماندگی‌ها

رئیس جمهور همچنین در نشست خبری پایان سفر دو روزه دولت مردمی به کهگیلویه و بویراحمد، هدف اصلی دور دوم سفرها را پیگیری مصوبات دور اول سفرها عنوان کرد و گفت: پروژه‌های آب‌رسانی و از جمله سد چمشیر، تکمیل مجتمع پتروشیمی گچساران، تولید برق از سد چمشیر و جاده‌های مواصلاتی مثل جاده پاتاوه-دهدشت که ساخت آن آرزوی ۲۸ ساله مردم استان بود، جزو طرح‌های مصوب سفر اول دولت به کهگیلویه و بویراحمد بودند که با تلاش شبانه‌روزی تکمیل و به بهره‌برداری رسیدند.

رئیس جمهور با بیان اینکه با بهره‌برداری از جاده پاتاوه-دهدشت، هم خود دهدشت و هم ۴۰۰ روستا از بن‌بست خارج شده و از موهبت این مسیر بهره‌مند می‌شوند، افزود: مقرر شد در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی برای نیروهای کار استان، ساخت باقیمانده این مسیر نیز با همان نیروهای فعلی ادامه یابد. آمار حاکی از کاهش کلی بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد است، اما همچنان به کار بیشتر در این زمینه نیاز داریم.

رئیسی با اشاره به تاکیدات خود به مدیران استان در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که دیشب برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه تاکید کردم که اولویت در جذب نیرو، باید بومی‌گزینی باشد. همچنین تاکید کردم که عامل مدیریت صحیح و کارآمد می‌تواند موثرتر از اعتبارات و منابع، کارها را به پیش ببرد.

دفاع تمام قد از ساخت مسکن

رئیس جمهور همچنین تمهید مقدمات برای آغاز ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در یاسوج را از دیگر دستاوردهای این سفر عنوان و تصریح کرد: ساخت این تعداد واحد مسکونی در کنار اجرای نهضت ملی مسکن در شهرستان‌های استان باعث می‌شود، عقب‌ماندگی‌های کهگیلویه و بویراحمد در طرح ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی جبران شود. آمار بیکاری در استان نسبت به زمان شروع فعالیت دولت کاهش یافته است اما کافی نیست. استانی با ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری فراوان نباید بیکار داشته باشد. وعده ساخت مسکن در زمان انتخابات که بیان کردیم نیاز کشور و قانون مصوب است و نه فقط یک بحث انتزاعی.

پرونده سفر دوم رئیس جمهور به استان کهکیلویه و بویر احمد عصر امروز به پایان رسید. البته در این سفر آیت الله رئیسی گریزی هم به دور بعدی سفرها یعنی دور سوم سفرهای استانی زد و گفت: دور سوم سفرهای استانی برای پیگیری مصوبات و کارهای مدنظر دولت است. برخی می‌گویند که چرا اینقدر به استان‌ها سفر می‌کنی؟ پاسخ ما این است که ۶ روز هفته در مرکز کار می‌کنیم یک روز هم به استان‌ها می‌رویم. کار در استان‌ها برای ما اولویت دارد و تحت تاثیر این صحبت‌ها و انتقادات قرار نمی‌گیریم.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/2665

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی