پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس گزارش می‌دهد

عیسی کلانتری پس از جسارت به محضر بنیانگذار جمهوری اسلامی که با فشار قضائی و رسانه‌ای ناچار به عذرخواهی شده بود، اخیراً در صدد برآمده تا اتهامات قدیمی علیه خود را پاک کرده و بار دیگر از یک جاسوس فراری رفع اتهام کند.

منتشر شده در 27 دی 1401
در سرویس

عیسی کلانتری که سابقه همکاری ویژه با میرحسین موسوی، سیدمحمدخاتمی، هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی را در کارنامه داشته و چندی قبل پس از جسارت به محضر بنیانگذار جمهوری اسلامی، با فشار قضائی و رسانه‌ای ناچار به عذرخواهی شده بود، اخیراً در صدد برآمده تا اتهامات قدیمی علیه خود را پاک کرده و بار دیگر از یک جاسوس فراری رفع اتهام کند.

کاوه مدنی کیست؟
کاوه مدنی که تحت عنوان دانشمند و پژوهشگر و فعال معتبر محیط زیستی توسط عیسی کلانتری به سیستم اداری ایران معرفی شده و بر کرسی معاونت سازمان حفاظت محیط زیست ایران نشست از حواشی شخص عیسی کلانتری محسوب می‌شود.
مدنی به یکباره مقاو معاونت عیسی کلانتری به عنوان رئیس سازمان محیط زیست در دولت حسن روحانی را کسب کرده و طبیعتاً به بخش بزرگی از اطلاع خاص دستگاه‌های دولتی دسترسی پیدا کرد.

جاسوس چگونه لو رفت؟
بعد از بازداشت شماری از متهمان جاسوسی از مراکز نظامی (در پوشش فعالیت‌های محیط زیستی) در اواسط زمستان ۹۶، کاوه مدنی، معاون عیسی کلانتری رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست نیز برای مدتی کوتاه بازداشت شد.
عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران، در ۲۱ بهمن ۹۶، در این رابطه گفته بود: «متهمان پرونده با هدایت افسران اطلاعاتی سیا و موساد مأموریت‌های سه گانه ای را شامل موضوعات زیست محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی، دنبال می‌کرده‌اند برخی متهمان به انجام سفرهای متعدد به سرزمین‌های اشغالی از جمله به منظور شرکت در کنفرانس «منارید» که با حضور افسر اطلاعاتی موساد در رژیم صهیونیستی برگزار شده، اقرار و اذعان کرده‌اند.»
وی افزوده بود: «دو نفر از افسران سازمان اطلاعات آمریکا با هویت معلوم در پوشش‌های مختلف به ایران و برخی از استان‌های کشور سفر کرده‌اند که از جمله اهداف آن‌ها، ایجاد مؤسسه‌ای در قالب فعالیت‌های زیست محیطی بوده و طبق اسناد موجود، این مؤسسه حدود یک دهه قبل در ایران با طراحی آمریکایی‌ها برای تحقق اهداف مدنظر سرویس‌های اطلاعاتی سازمان سیا و موساد و جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده در حوزه‌های دفاعی و موشکی کشور ایجاد شده است.»

کاوه مدنی جاسوس نبود ولی فرار کرد!
در ۲۷ فرودین ۹۷، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کاوه مدنی که کمتر از یک سال پیش از این تاریخ با حکم عیسی کلانتری به عنوان معاون سابق بین‌الملل، نوآوری و مشارکت فرهنگی-اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شده بود، کشور را با ضمانت یک مسئول بلندپایه ترک کرده است؛ این در حالی بود که او در روند تحقیقات قضایی رسیدگی به پرونده جاسوسان محیط زیست قرار داشت و خروج او از کشور یک اتفاق ساده نبود. همین امر سبب شد که گمانه‌زنی‌های بعضی فعالان رسانه، اتهاماتی را در این رابطه متوجه رئیس وقت سازمان محیط زیست کرده بود.

تفکرم مثل کاوه مدنی بود!
عیسی کلانتری در مصاحبه با اعتماد میگوید: تفکر آبی کاوه مدنی هم مثل من بود. وزیر اطلاعات سه بار رسما در دولت گزارش داد که کاوه مدنی جاسوس نیست. ولی (کاوه مدنی) مجبور شد از کشور خارج شود. خبرنگار از معاون حسن روحانی میپرسد: یعنی دولت نمی‌توانست این مقامش را حفظ کند؟ و عیسی رئیس سابق سازمان محیط زیست می‌گوید: دولت قدرتش را نداشت که حفظ کند. علی‌رغم اینکه وزارت اطلاعات حامی‌اش بود، مجبور شد برود!!!

وارد شدن چند اتهام به چند نهاد توسط عیسی کلانتری
کلانتری در این مصاحبه ضمن آنکه فرار کاوه مدنی را با کلمه خروج جلیگزین کرده است، اینگونه القا کرده که وزارت اطلاعات با کاوه مدنی مشکلی نداشته و طبیعتا با فرار وی از ایران هم موافق بوده است!!!
کلانتری از دیگر سو همه نهادهای امنیتی دیگر را به صورت ضمنی متهم به پرونده‌‌سازی برای کاوه مدنی، جاسوس فرای می‌کند.

هم‌افزایی با فشارهای خارجی بر قوه قضائیه
در حالی که اعدام علیرضا اکبری جاسوس مهم انگلیس و عامل نفوذی در بعضی دستگاه‌های مهم کشور، موجب تشدید فشار آمریکا و اروپا بر ایران شده است، به یک‌باره روزنامه اعتماد که کارنامه مشخصی در همراهی با آشوب‌های اخیر دارد و بعضی خبرنگاران آن هم به دلایل امنیتی طی چند ماه اخیر بازداشت شده‌اند، مصاحبه‌ای با عیسی کلانتری ترتیب داده و سعی کرده است تا کاوه مدنی را که سالهاست در خارج از کشور علیه جمهوری اسلامی به فعالیت مشغول است، از اتهام جاسوسی تبرئه کند.
دست و پا زدن کلانتری برای رفع اتهام از کاوه مدنی در حالی صورت می‌گیرد که هیچ دلیل منطقی برای فرار وی از کشور، مطرح نمی‌کند.

ادای دین به جاسوس‌های محیط‌زیستی
کلانتری در این مصاحبه می‌گوید: «روحانی هم نتوانست کاری کند. وزیر اطلاعات دنبال کارش بود ولی نتوانستند. مثل همین محیط‌زیستی‌هایی که در زندان هستند؛ اول اعدام داده بودند که با لطف رییس وقت قوه قضاییه که آقای رییسی بود تبدیل شد به 8 سال زندان. خود وزارت اطلاعات رسما گزارش داد که اینها جاسوس نیستند. بالاخره یا وزارت اطلاعات دروغ می‌گوید یا دیگران.»
قاعدتا این بخش از ادعاهای کلانتری نیز می‌تواند محلی برای پیگیری از سوی قوه قضائیه باشد.

اعتبارزدایی از دستگاه امنیتی و قضائی
رفتار و مواضع  اخیر عیسی کلانتری را می‌توان مصداق هم‌افزایی با هجمه رسانه‌های معاند علیه قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی دانست.
تلاش برای زیر سئوال بردن حکم اعدام علیرضا اکبری از سوی کشورهای اروپایی و آ»ریکا در حالی انجام می‌شود که اصولاً هیچ‌کدام اصراری بر بیگناهی این جاسوس ندارند.
عیسی کلانتری اما به عنوان معاون سابق حسن روحانی پا را از این هم فراتر نهاده و یک جاسوس فراری و فعال ضدانقلاب ساکن خارج از کشور را بیگناه دانسته و به صورت مستقیم و غیرمستقیم، دستگاه‌های قضائی و امنیتی را به پرونده‌سازی برای وی متهم می‌کند.

سوابق عیسی کلانتری و لزوم برخورد قاطع قضائی
عیسی کلانتری در سالهای اخیر نشان داده است چه آن زمان که امام خمینی(ره) را فرزند آمریکا خواند و چه آن زمان که در ماجرای کشته شدن اسفناک دو بانوی خبرنگار محیط‌زیست، رفتار شایسته‌ای از خود بروز نداد، مستحق رافت اسلامی و برخورد محبت‌آمیز نیست.
عیسی کلانتری، قبلا نیز ساز حمایت از کاوه مدنی را کوک کرده بود و صدای نخراشیده آن را در رسانه‌ها منتشر کرده بود. البته موضوع لزوم پیگیری قضائی تخلفات عیسی کلانتری، درباره روزنامه‌های اصلاح طلب و اعتدالی نیز صدق می‌کند چرا که بعضاً به عنوان پشتیبان اغتشاشات اخیر و فشارهای بین‌المللی علیه ایران در ماجرای اعدام علیرضا اکبری وارد عمل شده‌اند و سوژه‌های رسانه‌ای معاندین را با تحلیل‌های نابخردانه و مصاحبه‌های هدایت‌شده، تأمین می‌کنند.

آقای کلانتری، سوابق شما یادمان نرفته است
این روزها به نظر می‌رسد باید بی‌پرده با رئیس سابق سازمان محیط زیست سخن گفت. وی نباید فراموش کند که سوابقی مشخصش در حوادث مهم انقلاب داشته است و حافظه مردم نیز آنقدرها د رجهت مورد علاقه وی حرکت نمی‌کند.
آقای کلانتری باید بداند همانگونه که در آستانه فتنه 88 گفته بود : «در صورت پیروزی احمدی نژاد در انتخابات باید با چادر از کشور فرار کنیم» اکنون نیز نباید حاشیه امنیتی قضائی برای خود حس کرده و خیال هرگونه فشار بر دستگاه‌های مسئول انقلابی را از سر بیرون کند.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/18795

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی